Det er ikke Facebook – det er mig
Har besluttet mig for at blogge hver dag frem til min sommerferie. Det bliver ikke lange og kloge indlæg hver dag, men mine refleksioner om sociale medier og det digitale liv.
Jeg savner at skrive sammenhængende – og især at kunne finde mine overvejelser frem igen. Som jeg nu har sagt i 8 år, Facebook og Twitter er rigtigt gode platforme til “her og nu” kommunikation, men weblogs er meget bedre til ting, der skal kunne genfindes i arkivet.
Jeg indrømmer at jeg har det lidt svært med Facebook for tiden. Jeg har her til morgen siddet og kigget hårdt på sitet, for at prøve at finde ud af, hvad jeg savner:
1) Jeg savner en masse venner i mit feed
Det kan skyldes, at jeg selv har fravalgt dem (trykket på den lille pil i hjørnet og besluttet, at jeg ikke vil se opdateringer fra personen længere). Måske fordi de konstant har opdateret om sport eller delt 60 billeder fra deres solferie på en regnvejrdag – kort sagt, at de har irriteret mig og at mit eneste værn har været lige at afmelde dem lidt.
Det kan også skyldes, at de har forladt Facebook eller justeret deres brug ned til et mere sundt og fornuftigt niveau 🙂 for eksempel besøg en gang eller to om ugen. Flere end jeg regner med synes måske, at nyhedens interesse for længst er aftaget? Eller måske sidder mine venner bare og læser med uden selv at dele noget eller trykke like?
Måske er det Facebooks algoritmer der er synderen? Facebook (som jo ofte erklærer at deres hovedformål i tilværelsen er at kende mig bedre, end jeg selv gør) sorterer jo i opslag i mit feed, efter hvem jeg interagerer mest med. Så måske har de bare ikke en døjt forstand på, hvad jeg gerne vil se?
Jeg ved godt, at Facebook auto-optimerer for min skyld – men det er altså svært for mig, at finde de rigtige indstillinger og bryde med deres idé om hvad der er et godt feed? For eksempel kan jeg ikke lige finde det sted, hvor jeg kan se hvilke af mine venner, jeg har fravalgt opdateringer fra, i et øjebliks fodboldstræthed?
2) Jeg savner nogle af de små virksomheder, der er blevet helt usynlige
Jeg har været inde og trykke “follow” på mange af dem for at sikre en smule visning i mit feed og alligevel synes jeg, der sker meget lidt?
Mit bud er, at nogle af de små virksomheder uden de store budgetter simpelthen giver op, fordi Facebook nu kun viser opslag fra virksomheder til meget få af deres fans gratis? (Det er for at få virksomhederne til at betale for annoncering og – siger Facebook – for at sikre at indholdet i mit feed er relevant).
Jeg bestyrer selv en Facebook-side for Hvalsø Bio og synes, det er blevet mere anstrengende arbejde, efter at vi får så rasende få gratis visninger (og nej, vores fans hader os ikke – de undrer sig bare over, at de ikke får opdateringer om nye film længere)
3) Jeg savner nogle af de store brands
Mit bud er også, at nogle af de større virksomheder må blive frustrerede over, at selv om de betaler, så skal de betale igen og igen for at fastholde engagementet?
Check LEGO fx. De har over 8 millioner fans på Facebook – og selvfølgelig er der opslag, der har fået 20.000 likes, men der er også opslag med 800 likes – og 400 likes? Jeg synes selv, jeg er LEGO fan – og jeg ser yderst sjældent noget fra dem?
Eller Carlsberg, som er et andet stort dansk brand. De har 1,6 millioner fans – og masser af opslag med 40-50 likes – og igen – selvfølgelig – enkelte opslag med +700 likes.
Telmore, som jeg altid har været fan af, fordi de gør et virkelig godt stykke arbejde med kundeservice ser jeg heller aldrig opslag fra. De har +58.000 fans og de seneste af deres opslag har fået mellem 40 og 400 likes (igen – jeg aner intet om antal visninger). Jeg er med på at deres gode svar til kunder ikke sendes ud – dem skal jeg selv ind og kigge på – men det er som om Facebook ikke giver point for den del af aktiviteten overhovedet?
4) Jeg savner selv at kunne bestemme
Min pointe er at set fra et brugerperspektiv er det ikke let at gennemskue, hvad man skal gøre for at gennemtvinge visninger af ALT fra virksomheder, man faktisk holder af? Jeg kan godt se at jeg kan tilføje brands på interesselister, men så meget gider jeg ikke gøre ud af det – og hvor mange gider det?
Omvendt kan det altså sagtens være, at Facebook fungerer helt upåklageligt for de store virksomheder, som føler opbakningen og gennemslagskraften fra deres fans på alle mulige andre spændende måder end via likes (jeg kan jo ikke se, hvor mange visninger deres opslag har fået – eller om opslagene fører til salg i deres butikker).
Det er måske bare mig, der følger de forkerte eller bruger Facebook forkert, når jeg sidder tilbage med en fornemmelse af at jeg ikke selv har nogen indflydelse på, hvad der kommer til mig?
Facebooks værdi har kort sagt gennem den senere tid været i frit fald for mig – og jeg er da ret nysgerrig efter at høre om andre har samme oplevelse – eller om jeg bare har fået trykket på de forkerte knapper derinde?
Søren skriver
“Jeg ved godt, at Facebook auto-optimerer for min skyld ”
Er du nu også helt sikker på det 🙂
T. Hertz skriver
Samme oplevelse. Hørte i en podcast for nylig – kan ikke huske hvor – at en af fiduserne med at vise mindre i feedet ganske vist er at optimere på indtjeningen, men også at sorteringen via algoritmer i lige så høj grad handler om at spare på aktivt serverforbrug på facebook.
Bottom line er den samme; FB bliver uinteressant, både for brugeren, der ikke gider besøge siden ofte, og for annoncører, der ikke får reel value for money.
God blogpost iøvrigt:-)
visitsen skriver
Tænker præcist de samme tanker og har også i en længere periode forsøgt min dag-til-dag interaktion med min blog … det blev bare på et tidspunkt nemmere med Facebook ……
Ligesom dig savner jeg kontinuiteten ved at blogge (og at tekster og billeder er mine) – og så er jeg ked af at Facebook og jeg ikke er enige om hvem og hvad jeg gerne vil læse på Facebook.
Jeg vil eksempelvis hellere have updates fra flere end jeg får og tilgengæld være fri for at se det samme opslag igenogigenogigen fordi de får kommentarer … og tit lader jeg være med at kommentere eller like på Facebook fordi mit feed bagefter spammes af dem der synes det samme/andet end mig.
Theis Brouer-Jensen skriver
Rigtig interessant læsning. Ligesom du er inde på, så er jeg helt enig i at der bør være bedre mulighed for at vælge hvad, der dukker op i feedet. Personligt bruger jeg slet ikke newsfeedet for tiden. Der kommer simpelthen alt for meget irrelevant.
Jeg ser frem til at læse nogle af dine kommende sommerindlæg og se dit oplæg på tirsdag.
Hav en god weekend
Theis Brouer-Jensen
SEO- & Facebook-specialist
DanaWeb A/S