Er Snapchat det næste store sociale medie?
I denne uge er Snapchat på forsiden af Bloomberg Business Week med overskriften “Erasable You” og hele fidusen er at du med SnapChat genvinder kontrollen over, hvad internettet husker om dig.
Snapchat er en app til din telefon, som du kan bruge til at dele billeder med dine venner. Men billederne er ikke evige. Tværtimod forsvinder de efter ganske få sekunder (du indstiller selv tiden) og du kan være sikker på at billedet forsvinder, når det er set – for det er hele meningen.
Og Snapchat er i vækst. Der sendes over 50 mio Snapchats om dagen. Facebook har lavet en feature der hedder “Poke” med nogle af de samme muligheder for at “slukke” – og også tjenesten Wickr tilbyder dig mere kontrol med din data-historik.
Jeg er sikker på at debatten om, hvorvidt det er rimeligt at man ikke kan glemmes og at man ikke kan starte forfra på en frisk vil blusse op med jævne mellemrum – og mit synspunkt er at vi som forbrugere i nogle sammenhænge skal have lov til ubemærkethed – og jeg er sikker på at tjenester som tilbyder at du selv kan bestemme mere over, hvilke af dine meritter der ligger online til evig tid, går en lys fremtid i møde.
Det betyder ikke at Snapchat er det nye Facebook, det betyder bare at formatet, muligheden for at dele billeder der IKKE skal kunne holde til evig tid, efter min mening har en god chance.
Tobias Hyldeborg skriver
“Det næste store sociale medie”? Nej, det bliver det aldrig, og det tror jeg bestemt heller aldrig været hensigten. Folk må forstå at ikke alle sociale medier behøves at “være det nye Facebook” for at få succes!
Pia skriver
Problemet med Snapchats er netop, at man tror det forsvinder for evigt, men med et enkelt screenshot kan billedet pludselig gemmes og deles med hele omverden. Så man skal tænke sig om.
Når det så er sagt, så har jeg stor fornøjelse af at Snapchatte med min 15 årige datter der er på efterskole og som sender snapchats hjem der giver mig små glimt ind i hendes hverdag, jeg ellers ikke ville få.
Trine-Maria skriver
@Tobias Hyldeborg. Hvorfor tror du ikke, det er hensigten for Snapchat at blive store? De fleste der starter en tjeneste drømmer vel om mange brugere? Og ligesom Instagram pludselig blev store, så har Snapchat vel potentialet? Og hvis du læser, hvad jeg skriver, så er det:
“Det betyder ikke at Snapchat er det nye Facebook, det betyder bare at formatet, muligheden for at dele billeder der IKKE skal kunne holde til evig tid, efter min mening har en god chance.”
Og det er så en god chance for at blive populært og et stort socialt medie – jeg skriver ingen steder, at det er det nye Facebook?
@Pia Enig i, at det er et problem med screenshots, så vidt jeg forstår, så kan appen registrere om man forsøger at snyde (men muligvis ikke på alle telefoner og alle mærker). Jeg synes jo generelt slet ikke man skal tage billeder man ikke vil dele digitalt (men gerne nogle øjebliksbilleder, festbilleder mm, som man bare ikke synes der er nogen god grund til at alle kan se om 10 år). Der er debat Snapchat og sexting på denne Forbes blog: http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/12/12/three-good-reasons-not-to-send-nude-photos-via-snapchat/