Billede af stor filmstjerne giver viral trafik til Hvalsø Bios Facebookside
Jeg passer en Facebook-side for den lokale biograf, Hvalsø Bio (som er drevet af frivillige). Der er ca. 800 fans og på siden deler jeg nyt om, hvad vi viser i biografen og linker til trailere. Af og til laver jeg en quiz eller trækker lod om et par billetter. Siden kører stille og roligt med et engagement, som jeg godt kunne tænke mig var større, men jeg forstår jo også godt at det kan være svært at hidse sig op over film, man alligevel ikke lige når ind at se.
Siden var sådan lidt for stille her efter sommerferien, hvor jeg ikke fik opdateret så ofte (og som det så sker på Facebook- jo mindre man opdaterer, jo mindre engagement, jo færre ser opslagene man laver – og det er en skidt spiral at komme ind i…)
Men så skete der noget og nu ser min statistik på siden altså sådan her ud – med en stigning i rækkevidde på 1500 procent 🙂
Grunden til at skærmbilledet her ikke viser siden, da der var allermest trafik og mest omtale, er at Facebook havde kludder i Indblik lige i de dage, hvor det gik vildest for sig.
2. august var jeg til premiere på Woody Allens seneste film “To Rome, With Love” sammen med ca. 18 andre mennesker i Hvalsø Bio – og det var der intet usædvanligt i. Men da filmen var slut gjorde min mand (som er operatør i biografen) mig opmærksom på, at vi skam havde en vaskeægte filmstjerne blandt publikum, nemlig Viggo Mortensen (nok mest kendt som Aragorn i Ringenes Herre og med danske aner på Midtsjælland og derfor også et forhold til vores lille biograf – vi har fx. 3 fotografier han har foræret os hængende ude i cafeen).
Jeg kunne ikke så godt lide at spørge, da jeg jo godt kunne se, at han var der meget anonymt, men jeg tog alligevel mod til mig og spurgte ham pænt, om jeg måtte tage et billede af ham til biografens Facebook-side, fordi jeg jo vidste, at folk i Hvalsø og omegn ville synes, det var sjovt, at han bruger den lokale biograf, når han er på ferie i Danmark.
Og tænk, det sagde han pænt ja til – meget venlig fyr:
Det famøse billede. Som 230 personer har “synes-godt-om” og som har fået mere end 50 kommentarer. Jeg lagde billedet op mens vi var i biografen og da jeg checkede det hjemme ca. 45 miutter senere var der allerede 73 likes.
Og billedet af Viggo Mortensen er så den mest virale post i Hvalsø Bios Facebooksides historie – billedet er delt 50 gange og set af mere end 4700 personer, hvilket giver indlægget en viralitet på over 16 % (gennemsnittet for viralitet er 2,7 % har jeg hørt) og indlægget har også fået mange, mange kommentarer fra folk der synes, det er sjovt at Viggo Mortensen kan gå helt anonymt i biffen i Hvalsø.
Hvad betyder viralitet for en Facebookside?
Man kan selvfølgelig spørge, om det har nogen betydning for Facebooksiden på sigt. Men det har det, for jeg kan se i vores statistik at lige for tiden bliver alle statusopdateringer vist til ca. 30% flere end ellers. Facebook belønner altså den voldsomme aktivitet på siden med at vise de næste indlæg bredere, så det man kan bruge et pludseligt viralt indryk til er at forsøge at komme op i tempo igen.
Min konklusion: Hvis du har en halvsløj Facebook-side med manglende engagement her efter ferieperioden, så skal du bare finde en sød og venlig og pæn filmstjerne og bede ham eller hende om at bruge dit produkt og efterfølgende stille op til en foto-session – og vupti så er der trafik på din side igen 🙂
Spøg til side – hvis det ikke virker – får du lige 3 andre råd om at få fut i Facebook siden igen:
1) Skriv regelmæssigt og gerne 1 gang om dagen eller mere i en periode. Den parameter du selv har lettest ved at påvirke er jo mængden af aktuelle statusopdateringer og det er en parameter som har betydning for hvor mange Facebook sender dine opdateringer ud til. (de andre parametre er, hvor mange af dine fans der er aktive – jo flere der trykker “Synes-godt-om”, jo flere sender FB din status ud til – og hvilken procentdel af den samlede fanbase der er aktiv. Hvis du kun har få fans som nogensinde har engageret sig, så kan det “trække ned” for Facewbook forsøger at lade være med at forstyrre alle dem der aldrig har været interesseret for alvor)
2) Bed åbent folk der er fans og som er i dit netværk om at hjælpe dig ved at minde dem om at de gerne må trykke “Synes godt om” og dele med venner og bekendte
3) Overvej hvad du kan involvere sidens fans i – er der spørgsmål du kan stille, quizzer du kan lave, konkurrence-elementer du kan bruge til at skabe interesse og engagement.
Og jeg hører selvfølgelig gerne fra dig, hvis du har andre gode forslag til at komme i gang igen efter ferien, men jeg tvivler på der er nogen der er sjovere end at få besøg af Viggo Mortensen 🙂
[…] Billede af stor filmstjerne giver viral trafik til Hvalsø Bios FacebooksideSjov og inspirerende blogindlæg fra Trine-Maria Kristensen om, hvordan Hvalsø Bio fik et boost på deres Facebookside efter at Viggo Mortensen gæstede den hyggelige biograf på Midtsjælland. […]