Sociale medier og synlighed og vind i sejlene
Jeg er i Nuuk i denne uge og i dag holdt jeg møde med den nye Børnetalsmand om deres strategi for anvendelse af sociale medier.
En af deres målsætninger er synliggørelse af institutionen (som er helt ny og derfor giver det rigtig god mening at få sat den på dagsordenen), men da det er 2. gang på en uge jeg er i en sammenhæng, hvor nogen ønsker at bruge sociale medier til at skabe “synlighed”, fik det mig til at tænke over mulighederne.
Min konklusion er, at i sociale medier foregår synliggørelse via relationer og netværk.
Jeg kan jo publicere her på bloggen flere gange dagligt om et eller andet, jeg synes bør være mere synligt, men hvis du ikke kan se vigtigheden og derfor ikke kommenterer, ikke “synes godt om” og ikke deler et link videre ud i dit netværk, så bliver synligheden so-so.
På bloggen her er “synligheden” formodentlig ret begrænset. Jeg ved der findes hard-core læsere som abonnerer via RSS (tak – vinke, vinke), men jeg ved faktisk stadig ikke, hvor mange læsere her er? (Hvis I nu allesammen lige skriver “hej” så bliver jeg klogere…)
Det jeg ved er, at der kommer flere kommentarer, når jeg husker, at poste mine blogindlæg på FB eller Twitter og det gør jeg jo ikke altid.
Hvis jeg rammer et eller andet spændende, bliver mine blogindlæg endnu mere synlige, fordi I deler dem videre ud i jeres netværk, begynder at diskutere det jeg postulerer på Facebook eller Twitter – eller måske skriver mig imod i andre blogindlæg på jeres egne blogs. Så jeg er med på, at det ikke er nok at have et godt netværk og gode relationer, man skal også levere noget der er sjovt, spændende, deleværdigt.
Min konklusion er bare den simple, at synlighed i sociale medier kommer via relationerne og netværket og det man ikke selv kan styre – og der har vi så også en del af forklaringen på, hvorfor det er så svært at bruge sociale medier som “kanal”. Budskabet synker ganske enkelt til bunds i kanalen og kommer ingen vegne, hvis ikke der står venner på kajen, som er klar til at puste vind i sejlene.
Så det vigtigste er stadig at bygge relationer og det er så derfor sociale medier for de fleste virksomheder aldrig bliver supereffektive kampagne-medier.
Men hvad synes du? Er det en pointe, der er værd at dele? 🙂
Jacob skriver
Ja, jeg har i hvert fald delt den. Skal vi ses, når du kommer på officielt besøg i Danmark?
Jacob Rasmussen skriver
Psst….du har glemt at poste link til indlægget på Facebook – men det har jeg gjort og fået en like og en kommentar. Nu må du lige selv gøre en indsats.
Annette - Eventyr Haver skriver
Ja, jeg bruger også de sociale medier lige som du gør nu og har heller ikke en fornemmelse af om det helt når langt nok omkring.
Men når så jeg kommer ud på messer med vores produkter og snakker med folk kan jeg jo høre at de synes det er spændende og nogle gode ting jeg blogger om så jeg – kan godt følge dig i det med at det er svært at se, men det giver synlighed og hos os giver det mulighed for kendskab til os bag skærmmen og hvem vi er. Det er vel det der er den primære grund til at være social og blogge.
Nå ville da bare sige hej 😉
Ken Ley skriver
Hej! 😉 (så er dét sagt)
God pointe, Trine – og helt enig. Klaus Silberbauer (Think!) – og sikkert flere andre – talte for flere år siden dunder, for at få folk til at stoppe med at kalde diverse Social Media services for ‘kanaler’.
Jeg har husket Klaus’ ord lige siden: “Sociale Medier som Facebook, Twitter osv. er IKKE kanaler – det er netværk af netværk.”
Reklame- og marketingfolk kalder det dog stadig for kanaler (af én eller anden grund). Jeg kan kun tolke det som om, at de (reklamefolkene) STADIG kun vil samtalen, hvis du vil købe ugens knald-tilbud på frosne ærter.
God speed, siger jeg bare!
/Kenneth
Christiane Vejlø skriver
“share this” knapper sætter lidt mere gang i delingen er min erfaring og så kan man jo følge med i hvor mange gange en historie bliver delt. Google analytics kan jo også give et godt indsigt i trafikken og hvad folk læser.
Christiane
Martine Gjede skriver
Hej 🙂
Hmmm jeg er ikke helt enig. På Atcore oplever vi en del synlighed, til dels som du siger, via netværk, men til dels også via vores egen indsats på de sociale netværk. Og det bunder i at producere indhold, som folk gider at læse, og at være lydhøre når folk henvender sig. Jeg har især erfaret, at Twitter faktisk giver en del synlighed og det ikke nødvendigvis er venner, der står og puster vind i sejlene. Men det kræver hårdt benarbejde. Fordi jeg er bevidst om at jeg er farvet på grund af, at jeg er en af de der marketing-folk, kommer også et helt andet eksempel:
Jeg har en veninde som blogger om bøger og sin hund og heste hun rider på. Tilsyneladende kedeligt skulle man tro, men bl.a fordi hun er konsekvent med at skrive, og fordi hun altid linker til bloggen fra sociale medier, oplever hun stor trafik på sin blog.