Facebook er offentlig – og din arbejdsgiver bliver også afsender, når du brokker dig!
Igår var der en historie på Børsen om at flere medarbejdere fra PR-firmaet Vizeum i Norge (som har Norwegian Air som kunde) havde skrevet sure, utilfredse kommentarer på SAS Facebook-side.
Historien blev udlagt som en PR-taktik, der var slået fejl, hvilket både Vizeum og Norwegian benægtede. Norwegian ville derfor ikke undskylde episoden overfor SAS.
I dag har min tidligere kollega Thilde Vesterby så skrevet et blogindlæg, hvor hun mener, at der ikke er en historie – fordi hun ikke mener, det kan være et problem, hvis man som privatperson brokker sig over noget på Facebook. Thildes blogindlæg er her
Jeg er ikke enig. Jeg mener, at PR-bureauer som minimum må lære deres medarbejdere, at det ikke er en god idé at skrive noget surt på facebook-sider, som ejes af kundernes konkurrenter. Uanset om kommentaren er privat eller ej, så vil det jo kunne fejlfortolkes og dermed skade den PR-virksomhed, man arbejder for.
Jeg siger ofte at privat og offentligt liv smelter sammen – og det sker på godt og ondt. Vi kan ikke lægge vores arbejdstitler og vores tilhørsforhold fra os og mene noget “rent privat”. Hvis du skriver noget på Facebook, som kan tolkes ind i din arbejdsmæssige ramme, så bliver din arbejdsgiver med-afsender. Det kan godt være det ikke er rimeligt, men det er sådan, det er.
Thilde mener derudover, at journalisten har været på et større detektiv-arbejde for at finde sammenhængen fra SAS Facebook-side til Vizeum til Norwegian, men jeg er ret sikker på at journalister ofte smider et navn ind i Google, for eksempel for at checke om en sur eller vred kommentarer på en Facebook-side faktisk er fra en rigtig kunde eller måske kommer fra konkurrenter eller forsmåede medarbejdere (og derfor kan give anledning til en god historie). Og igen kan det godt være det ikke er rimeligt, men det er sådan, det er.
At journalisten på Børsen så giver den fuld gas med ord som “sviner til” og henter sagen ind i en sammenhæng hvor det handler om kampen mellem fly-selskaberne er måske nok at stramme den – og igen er det ret sikkert ikke rimeligt, men sådan arbejder journalister – med den skarpest tænkelige vinkel – og derfor er det det, man skal foreberede sig på.
Thilde Vesterby skriver
Hej Trine-maria
Som jeg skriver i mit indlæg, så er jeg enig i, at medarbejdere ikke skal kritisere deres kunders konkurrenter på Facebook. Min pointe er, at jeg synes, at Børsen gør en fjer til fem høns. Som du også selv skriver, er de ret kreative, når de beskylder sagens hovedperson for at svine SAS til.
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig i, at man ikke kan være privat på sociale medier, når man arbejder med rådgivning, men – sat på spidsen – frygter jeg tilstande, hvor folk som du og jeg ikke offentligt kan mene noget om nogen af frygt for, at vi engang har rådgivet en konkurrent.
Trine-Maria skriver
Den professionelle måde at håndtere det på er jo bare at skrive at man er – eller har været – involveret professionelt med den virksomhed, man skriver om eller til. Det kaldes fuld åbenhed og jeg har praktiseret det i årevis.
Jeg kan jo allerede ikke mene noget om en lang række store danske virksomheder uden at gøre opmærksom på at jeg har haft en kunderelation til dem – og det synes jeg ikke er et problem – det er bare en konsekvens af mit arbejdsliv og af den åbenhed, der er på nettet. Jeg mener også det står mig frit for at skrive, at jeg ikke selv vurderer at min tidligere relation eller involvering har noget med den aktuelle sag at gøre – så jeg føler mig egentlig overhovedet ikke dårligt stillet.
Jeg er med på at du betvivler om den her sag overhovedet er relevant – altså om det bare er tilfældigt at flere medarbejdere fra Vizeum er inde på SAS side og mene noget negativt. Jeg er nok ikke helt så overbevist om, at det ikke er en PR-taktik der er slået fejl – og det gør selvfølgelig også sagen værre i mine øjne.
Kasper skriver
Kære begge!
Jeg er enig med dig Trine-Maria i, at der helt klart er en sag. Det mener Vizeum Norge nu efter have tygget på sagen også.
Automatmeldingen lød ellers i morges, at der ikke var noget at komme efter:
“comments on SAS FB-page were written in the private context by employees of Vizeum Norway and neither Norwegian nor Vizeum Denmark has anything to do with this. I hope it answers your question”
Lidt senere forlyder det:
”Den slags må naturligvis ikke ske,” siger adm. direktør og bureauchef for Vizeum, Stian Lyberg, til tv2nyhetene.no.
Bureauet giver SAS en uforbeholden undskyldning og lover samtidig en grundig gennemgang af rutinerne blandt de ansatte.
Jeg savner dog lidt dokumentation. Hvem er det specifikt, der har skrevet noget? Og hvor mange gange? Og hvad er vedkommendes resort i Vizeum Norge?
Alt godt,
Kasper
Jesper Andersen skriver
Hej Trine-Maria
God post og god pointe i kommentaren derunder. Jeg har selv skrevet med stort set samme holdning til sagen tidligere i dag:
http://startsnakken.wordpress.com/2011/04/14/ma-man-kritisere-kundens-konkurrenter/
🙂 Jesper