Jeg er ligeglad med om din statusopdatering er relevant, hvis du er relevant!
Der er stor debat om Facebook og statusopdateringer ovre på Kforum i en artikel der hedder “Status updates er outdated oversharing“. Pointen i artiklen er, at fordi folk skriver irrelevante og ligegyldige statusopdateringer, holder de kloge kommunikationsguruer helt op med at opdatere – og det har fået mig til at tænke over begrebet relevans.
I professionel kommunikation er der meget stort fokus på relevanskriterier. Opmærksomhed er en knap ressource og man skal tænke på målgruppen.
Har din statusopdatering på Facebook en målgruppe?
Facebook og andre sociale netværk er anderledes. Vi beslutter relevansen, når vi takker ja til en relation – eller når vi selv beder om den. Vores målgruppe i sociale netværk bliver derfor alle mulige mennesker vi har eller har haft en relation til. Vores familie. Gamle klassekammerater som vi ikke aner ret meget om. Vores kolleger og vores rigtige venner og naboerne og dem vi ville ønske, vi var lidt tættere på – eller lidt længere væk fra.
Og de færreste af os sidder vel og overvejer om den person nu også vil være i stand til at bidrage med relevante statusopdateringer eller links i vores Topnyheder?
På Wikipedia fandt jeg denne definition af relevans:
Hjørland & Sejer Christensen (2002) definerede relevans (her oversat fra engelsk): “Noget (A) er relevant i forhold til en opgave (T), hvis den forøger sandsynligheden for at opfylde det formål (G), der ligger implicit i T.”
Jeg oversætter det sådan her på Facebook “Din statusopdatering er relevant på Facebook, hvis den forøger sandsynligheden for at opfylde det formål. du har med at være på Facebook”.
Så måske opstår balladen, fordi vi ikke er helt enige om formålet med Facebook? Hvis man bare holder en pause og hygger sig er det vældig relevant at skrive at solen skinner og få 4 likes fra veninder. Hvis man synes Facebook er til netværk og faglighed skal det handle om noget og være informativt?
Så hvem skriver du dine opdateringer til og er det du skriver relevant – eller satser du bare på, at DU er relevant?
ulstrup skriver
Super indspark!
En af mine kæpheste er kontekst, og dine tanker om relevans mener jeg lige så godt kunne handle om at en opdatering på Facebook skal ses i en kontekst. Stemmer en opdatering overens med den kontekst den er skabt i og skal forstås i er den relevant, altså, er konteksten at man på FB “mødes” med venner og chatter, kommer med opdateringer om ungerne eller foråret, er opdateringen relevant, er konteksten at diskutere konkrete emner eller interesser som f.eks. sociale medier, bør en opdatering være i tråd med dette og ytringer om blomster og solskin vil i den kontekst være irrelevante.
Daria R. Rasmussen skriver
Rigtig gode pointe Maria. Relevans blev lidt buzz ord for tiden men man ofte glemme at se på hvad er der relevant for mennesker og tage det som udgangspunkt. Det afgørende spørgsmål er: hvad laver din målgruppe på Facebook? hvad er deres adfærd? hvad bruger de Facebook til? og så bagefter hvordan kan du skabe og give dem noget relevant. Relevans er relativ 🙂