Bliver matematik mere vedkommende af at komme ud på nettet?
I sidste uge skrev jeg om matematikere som bruger nettet til at diskutere beviser på svære matematiske problemer.
Siden da er jeg faldet over intet mindre end 2 matematik-projekter som handler om fascination og især bedre formidling af matematik.
Det er tilsyneladende gået op for nogle af matematikerne, at det ikke er os allesammen der instinktivt forstår matematik – og at det ikke er os allesammen, der har haft en lærer som kunne åbne feltet op for os.
Khan Academy er et online universitet skabt af en enkelt mand som bruger video til at forklare ALT. Han har foreløbig lavet mere end 1600 videoer og hans site er at dømme efter mængden af YouTube visninger, det mest brugte lære-sted på nettet.
Khan holder sig så ikke kun til matematik, han kører også både fysik og finansiering indover – men det er et fascinerende sted – check det ud.
Og så er der Punk Mathematics – hvor en ung og sprælsk matematiker forsøger at skaffe midler til at skrive en anderledes bog om matematik – en der ikke er kedelig – og en der ligesom punk-musikken stiller spørgsmåltegn ved alt.
Se hans video og hans indsamling hos kickstarter.com lige her.
Jeg synes, det er spændende, at folk der forstår noget så indviklet som matematik, forsøger at bruge nettet som redskab til at udbrede deres begejstring.
Og det rejser også spørgsmålet om, om der egentlig skal være en matematiklærer på alle skoler i fremtiden, hvis ham, der faktisk kan lære fra sig, kan gøre det med video til alle elever?
Uden Relevans skriver
Ja for en video stopper ikke og holder pause når den fornemmer at eleven er ved at være “mæt” af læring. Det gør en levende person.
Trine-Maria skriver
Hej “Uden Relevans” – du har klart en pointe, hvis man altså har en god lærer! Jeg husker ikke mine matematiklærere som sådan nogle der tog meget individuelle hensyn 🙂 men det er jo også mange år siden!
Udfordringen er, at når jeg snakker med andre, der stadig bøvler med matematik, så får jeg ikke just det indtryk, at verden er befolket med dygtige matematiklærere? Og det skyldes måske bare at matematik er svært at undervise i? Og hvorfor så ikke bruge nogle moderne metoder og engagerede undervisere – måske bare som supplement? 🙂
Jesper Jarlskov skriver
Hej
Ofte undervises matematik jo i store forelæsningslokaler med rigtig mange studerende i, og det er altså de færreste forelæsere der kan overskue hvornår eleverne rent faktisk har fået nok. Derfor foregår undervisningen normalt på forelæser/emnets principper, og knap så meget på de studerende.
Problemet med e-learning generelt, er dog som med så meget andet arbejde der foregår på ens eget ansvar, at det kræver at den “studerende” selv kan sørge for at motivere sig. Det er nok så godt at have adgang til undervisningsmateriale, men hvis man ikke kan koncentrere sig om det, eller ikke får det set, er det jo ligegyldigt 🙂
Jesper Jarlskov