Hvordan man mister sit job via Facebook!
Har lige læst om en pige, der blev fyret fra sit job via Facebook, men hun skrev så også i sin Facebook-status at hun hadede sit job og at hendes chef var idiot – og havde så lige glemt, at hun var venner med selvsamme chef på Facebook!
Historien kan du læse mere om her og jeg synes, det der gør den ekstra interessant er, at chefen fyrer hende i kommentarfeltet.
Hvad man kan lære af historien? At man liiiige skal huske at overveje om Facebook er for nære venner, som man deler alt med? Eller om Facebook også er til professionelle kontakter (med kolleger, samarbejdspartnere og chefer) – og derfor måske kræver, at man lige styrer sig lidt?
Og måske skal man bare helt generelt tænke sig godt om, inden man skriver noget personligt og meget vredt på nettet? For selv om man tror, man kun deler informationerne med en lille gruppe mennesker, så kan det man offentliggør, jo meget let spredes og gengives andre steder?
Via Lisbeth Klastrup (fra hendes Facebook-profil)
Ole Palnatoke Andersen skriver
Din pointe bliver glimrende illustreret af at Facebook skriver: “Lisbeth only shares certain information with everyone. To learn more about Lisbeth, add her as a friend.” 🙂
Randi Rehmeier skriver
Hold kæft, en god case, når det gælder uhensigtsmæssig brug af FB! Også en lillebitte smule underholdende…
Martin Stahl skriver
– han bare ovenpå. Cool.
Kristian skriver
Minder mig om en historie om to danskere, der var ansat i samme firma. De to var venner privat, og havde tilfældigvis en del fælles sygedage. Da der under finanskrisen skulle være fyringsrunde dumpede et screenshot af deres Facebook-status’er ind. De havde begge været ude at køre på motorcykler på deres sygedage – og “øj det var fedt”. Fyret på stedet 🙂
Anders Giversen skriver
Fantastisk! På så mange niveauer. Ren pwnage og et signal om tingenes udvikling:-) Jeg har nævnt den kort her: http://www.kommunikationsforum.dk/anders-giversen/blog/the-future-of-kundegenereret-indhold-2
Anna skriver
the fact that her boss hires people on a six month trial basis says more about him than it says about her work performance. anyone who is willing to treat his employees to six month of “not knowing” has a serious mean streak.
just to put it into perspective, the standard trial period is three month…so at best he really is a wanker.
Trine-Maria skriver
Tak for alle kommentarerne
@Anna – I don’t think he is nice and i have no clue if he is fair – I am just saying don’t write stuff on Facebook that you don’t want people to react to?