Sådan undgår du, at Facebook bruger dit ansigt i reklamer!
Du har måske set, at Facebook bruger billeder af folk du kender i reklamer? Men ved du, at Facebook også bruger billeder af dig i reklamer overfor dine venner?
Jeg blev opmærksom på det ved at læse denne historie, hvor en mand opdager, at Facebook har brugt et billede af hans kone i en reklame for en dating-tjeneste!
Men det kan du undgå, ved at ændre dine indstillinger og dermed spærre for Facebooks mulighed for at bruge billeder af dig i reklamer overfor dine venner.
Ændringen kan du foretage ved at gøre følgende:
Vælg “Indstillinger” i øverste blå menu
Vælg “Indstillinger for personlige oplysninger”
Vælg “Nyheder og væg” i listen
Vælg fanebladet “Facebook-annoncer”
Og sæt indstillingen “Optræden i Facebook-annoncer” til “Ingen”
Så ser det sådan her ud:
Hvis du bruger den engelsk-sprogede version af Facebook, har endofweb.co.uk en gennemgang, du kan bruge. Det er den jeg har oversat her.
Og ha’ en god og reklamefri sommer!
Peter Brodersen skriver
I øvrigt: Hvis man har adblock plus aktiveret, er der ikke noget indhold på “Facebook-annoncer”-siden (adblock plus har fjernet afsnittet). I så fald bør man deaktivere adblock plus, indtli man har rettet og gemt indstillingerne her.
Trine-Maria skriver
Tak for det tip Peter – for selv om man jo ikke selv kan se det, kan éns profilbillede jo altså være brugt mange steder!
I øvrigt synes jeg også jeg ser flere og flere af de annoncer, hvor de bruger min alder “Tillykke – du er 38 år” – er der mon nogen kunder derude der faktisk kan lide ideen om at annoncøren ved, hvor gammel man er?
Betina skriver
Tak – og i lige måde så 🙂 Blev lige en bittesmule svedt over hvilke annoncer man kunne være blevet inddraget i, men jeg havde heldigvis fået sat indstillinger rigtigt. Sikke nogle scenarier, jeg nåede at forestille mig 😉
Sophie skriver
Tak for tippet! Jeg har tilladt mig at linke til tippet på min FB-væg.
Trine-Maria skriver
Hej Betina – Selv tak – og ja jeg fik også selv lige en dårlig smag i munden – og har lige lidt svært ved at se fidusen for Facebook – bliver folk ikke mere sure end nysgerrige?
Hej Sophie – Selv tak – og god idé – jeg har også lige selv smidt linket på Facebook!
Karin Høgh skriver
Done – tak – og selv god sommer 🙂
Trine-Maria skriver
Karin – Ingen årsag og i lige måde – håber vi ses på den anden side af ferierne – der må snart være en undskyldning for at køre til Møn! 🙂
Pernille Kallehave skriver
kære Trine-Maria.
Tusind tak for tippet som jeg straks vil sende afsted til mine teenage børn og venner, der jo har mange “sjove” billeder liggende på deres facebook sider.
Lisbeth Scharling skriver
Trine-Maria… hvis du føjer plugin’et “Sociable” til din WordPress, vil det blive nemt at dele dine guldkorn med ens venner på Facebook. Der er med garanti mange, der gerne vil dele dit råd ud.
Du kan finde “Sociable” her: http://wordpress.org/extend/plugins/sociable/
og se det i funktion her: http://wordpress.webwoman.dk/drys-guldkorn-paa-faceboo/
Trine-Maria skriver
Pernille – jeg tror mest det er profil-billederne de bruger, men du har ret – der er sikkert mange der har brug for den her viden!
Lisbeth – tak for tippet. Jeg sætter den på listen – planen er at gøre noget ved hovedetpaabloggen.dk efter sommerferien – tror det er på tide med et nyt theme – for eksempel er jeg jo blondine i øjeblikket 😉
Rasmus Brønnum skriver
Hej TM, og tak for sidst – mødet i Medieudvalget i Arkitektforeningen.
– Super tip! Godt vi nåede at ændre det, haha!
Vh Rasmus Brønnum
Rasmus Brønnum skriver
Her er et direkte link…endnu lettere!
http://www.facebook.com/privacy/?view=feeds&tab=ads
Kasper Hornbek skriver
Hej med jer…
Der er altså ingen ko på isen, Facebook som organisation bruger ikke jeres profilbilleder i Reklamer, men det gør de applikationer som i installerer på jeres profil derimod: Ergo bør man holde sig væk fra obskure dating og quiz-applikationer, hvis man vil undgå at være reklamemateriale. Derimod er det naturligt at facebook bruger jeres profiloplysninger til at målrette markedsføring, men det gør f.eks. Google jo også, så kan ikke helt se det nye og spændende i dette?
Jf. dette link: http://blog.facebook.com/blog.php?post=110636457130