Ekstrem transparens – hvad sker der når virksomheden og produkter blottes på nettet!
NYT fortæller historien om GoodGuide – et website med produktoplysninger som producenten ikke nødvendigvis har lyst til selv at fortælle.
Dara O’Rourke som er professor på University of California, Berkeley og initiativtager til sitet, mente der var brug for flere oplysninger om produkter/producenter, end dem vi finder i reklamer og bag på pakken.
Han var træt af, at virksomheder påstår de er grønne eller sunde, mens de i virkeligheden benytter ingredienser, som kan være skadelige – eller mens de i deres produktion udleder farlige stoffer eller behandler deres ansatte dårligt.
“What we’re trying to do is flip the whole marketing world on its head,” said Mr. O’Rourke. “Instead of companies telling you what to believe, customers are making the statements to the marketers about what they care about.”
Og prøv det selv. Man kan slå mange produkter op på siden (ca. 75.000) – og kigge nærmere på deres samlede ratings, de ingredienser de bruger, men også på deres medarbejderpolitik og deres holdning til miljø (der er ikke data på alt endnu – for ikke alle virksomheder er lige åbne):
I fremtidige versioner bliver brugerne i stand til at versionere søgningen – så man selv kan bestemme hvilke faktorer, der skal veje tungest. For mig betyder det ikke ret meget om virksomheden donerer mange penge til velgørenhed – sammenlignet med faktorer som bæredygtighed, arbejdsforhold mm.
Hvis du synes det er spændende, hvad sådan et site betyder for gennemsigtigheden i organisationer så holder Socialsquare i morgen eftermiddag et fyraftensmøde sammen med kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthy – som sætter fokus på ekstrem transperans.
På mødet skal vi tale om den gennemsigtige virksomhed og den gennemsigtige krise – og der er få ledige pladser. Send mig en mail på trinemaria@socialsquare.dk eller ring til mig på 27 29 17 04, hvis du vil høre mere.
Joackim Penti skriver
Tak for en god artikel. Vi er sjældent uenige.
Vi lever i spændende tider og forbrugeren er lige ved at have magten. Uden gennemsigtighed vil du simpelthen ikke kunne fungere som virksomhed i fremtiden. Alt opdages og alle aktioner har konsekvenser.
Jeg ville ønske jeg havde tid til jeres fyraftensmøde 17. juni men der kommer forhåbentlig en ny mulighed i fremtiden.