Et par pointer om Facebook i organisationer
Her til aften holdt vi et velbesøgt møde om Facebook i organisationer i Socialsquare. Formatet var som altid løst og med mulighed for at snakke sammen om udfordringer og tanker – og her er lige et par af de pointer jeg tog med mig:
Det er en udfordring at det ikke er klart, hvem der egentlig ejer de informationer man lægger ud på Facebook? På den ene side har der været mange udmeldinger om at Facebook insisterer på at de ejer alt, hvad man lægger ud – og på den anden side accepterer Facebook ligesom alle andre ophavsret.
Det er svært at finde ud af, hvordan man styrer, hvem man deler hvad med. De færreste har en egentlig opdeling – man starter som regel på Facebook med bare at få en masse venner og som en af mødedeltagerne i dag sagde, så er det ligesom om man pludselig er kommet langt ud over en grænse, man ikke anede man havde – og man kan ikke lide at slette folk – når man først er blevet venner.
I forhold til at bruge Facebook til noget der har med arbejdet at gøre, så mente de fleste af vores gæster at Facebook egner sig bedst til dialog, til noget der opfattes som hyggeligt eller noget man er sammen om. De fleste af vores gæster ville nok vægre sig ved at Facebook pludselig blev sådan et sted med nyheder fra organisationen – eller links til tunge informationer. Facebook egner sig dårligt til envejskommunikation.
Synes det var et supermøde og der dukker sikkert flere pointer op i løbet af de kommende dage.
Hvad er dine tanker om Facebook i organisationer?
René skriver
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er glad for at I holdt arrangementet i dag – og at jeg er tilsvarende træt af, at jeg ikke fandt tid til at komme. Facebook i organisationer er et meget meget spændende emne.
Min holdning er den, at organisationer skal huske at bruge Facebook til lige nøjagtig det, Facebook lægger op til. Facebook er et netværk med det enkelte individ i fokus, og det skal respekteres.
Dog er der jo også sider, som netop er tiltænkt organisationer. Og kan de da så for snøvsen se af at lette røven og oprette deres sider. Det er noget nær den letteste opgave i verden og med 2 mio. potentielle fans er der ingen grund til at lade være.
Det dejlige ved den socialitet, der foregår på Facebook, er, at de qua deres insisteren på reelle personer og reelle venskaber skaber en meget bedre stemning end i anonyme netværk, hvor man kan gemme sig bag en åhhh-så-skør avatar og et-åhhh-så-sjovt nick. Den gode stemning afspejler sig i fantilkendegivelser, hvor Facebook-brugerne oftest har en meget positiv dialog om et produkt eller en organisation.
Det samme gør sig for så vidt ofte gældende i (de notorisk døde) grupper, som i min optik kan forventes at få bedst liv ved at være brugerskabte – og ikke organisationsskabte.
Så den korte udgave må være, at organisationer skal på Facebook med det vuns. Men kun i form af sider, reklamer og evt. app-baserede kampagner. Ikke som proaktive venskabs- og netværksskabere. Det er mere end noget andet sted personer, der udgør netværket i Facebooks interaktionsstruktur.