Hvad med en national brainstorm?
Jeg synes, redningspakkerne sidder for løst i øjeblikket.
Hvis vi skal leve af kreativitet og innovation, så er jeg ret sikker på, at vi ikke får mere af hverken det ene eller det andet ved bare at udforme redningspakker i lukkede rum. Problemet er at en masse virksomheder har baseret deres forretningmodel på evig fremgang og/eller på markeder som ikke findes længere.
Der skal derfor tænkes anderledes, nyt og offensivt – og vi skal trække på al den videnskapital vi bryster os af at have forsamlet herhjemme.
Så hvad med at starte med en national brainstorm på nettet? Sådan ala computervirkosmheden Dells ideastorm?
Formatet kan være helt enkelt. Brugerne poster deres ideer, stemmer på de ideer, de kan lide, debatterer ideerne med hinanden og kan se, hvilke ideer, der ender med at blive brugt i den nationale strategi for fremtid og fremgang!
(Billedet er fra den idéoffensiv vi i Socialsquare har bygget til Skanderborg Kommune)
Hvis det er os borgere, der skal betale redningspakkerne over skatten, så er det vel rimeligt nok også at involvere os i planerne for, hvordan vi kommer videre herfra?
Vaskeægte “Wisdom of the crowds” eller hvad?
Mads Kristensen skriver
Udmærket idé, Trine-Maria. Udfordringen med lige den finansielle sektor er nok to ting:
1. Det er en skrøbelig størrelse hvor for stor kendskab til tingenes sande tilstand måske kan vælte læsset endnu mere (jeg synes jeg har hørt, at vi i oktober-november var dage fra, at Dankortet blev suspenderet, fordi bankerne ikke havde tillid til hinanden lige før den første bankpakke blev vedtaget)
2. Bankerne er aktieselskaber, der skal informere fondsbørsen før de må gøre noget. At gøre processen for åben vil måske kunne føre til al mulig form for spekulation, insiderhandel m.m., som heller ikke gør nogen godt.
Men når vi snakker alt andet end lige finansielle virksomheder er jeg en stor tilhænger af idéen.
Trine-Maria skriver
hej Mads – tak for tankerne.
Jeg har jo selv en baggrund i den finansielle sektor og der er ingen grund til at frede dem fra nytænkning – faktisk er det min erfaring at forretningsudvikling også her sker kundedrevet og at de godt selv ved, at de kan få store loyalitetsproblemer og har en forestående image-opretning foran sig.
Din historie om Dankortet er efter al sandsynlighed en and – Jonas Torp, som er pressechef i Danske Bank fortalte på DKFs arrangement om finanskrisekommunikation (i torsdags) at rygtedannelsen havde været ekstrem under denne krise – og på den måde har du sevfølgelig ret – de kan have svært ved selv at være på banen og kommentere – men måske de alligevel kan åbne for at kunderne taler sammen?
Jeg tror faktisk at insider-handel og en hel masse spekulation nemmere kunne undgås ved større åbenhed, men jeg er helt med på at strukturen i dag ikke tillader ret meget bevægelse.
Kåre Mulvad skriver
Der er jo kun at sætte en version af idéoffensiv’en op med nyt skin og se hvad der sker.
Trine-Maria skriver
Kåre – det kan du godt mene, men hvis ingen gider bruge ideerne synes jeg ærlig talt det bliver lidt fladt?
Jeppe K skriver
Jeg elsker IdéOffensiv. Det er de politiske ideers X-Faktor og American Idol 🙂
Er enig med dig Trine-Maria – det skal iscenesættes fra et sted på så højt niveau, at det kan komme bredt ud, så man når ud til de reelle resourcer, og så ideerne kan blive diskuteret og gennemset af politikere, så beslutningstagerne rent faktisk kan blive inspireret af borgernes input.
Spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre at vække Folketinget e.l. og få skabt bred støtte omkring det. Er der i dagens Danmark politisk lyst/vilje til at inddrage den brede befolkning på tværs af partiskel (eller ministerier for den sags skyld) og skabe en reel demokratisk brainstorm/debat? Og vil de overhovedet kunne se ideen i det?
Jeg tror det næppe – på nuværende tidspunkt.
Men man kunne jo starte med at grundlægge “Foreningen for fremme af borgerinddragelse og netværksdemokrati”. Og så begynde at udføre lobbyarbejde (og søge støttekroner).
Lokalpolitikere kunne man i hvert fald nok få til at se fidusen i det:
“I min forskning har jeg oplevet, at mange politikere føler en rimelig grad af frustration over situationer, hvor de møder en vælger, som siger: ”Der er truffet den og den beslutning. Det kan jeg ikke forstå, og det er jeg meget utilfreds med”. Så oplever mange politikere, at det har de aldrig hørt om, og så føler de en frustration. De fleste politikere føler en dyb ansvarlighed over for vælgerne, men føler, at de har svært ved at leve op til det og holde kontrol med, hvad der foregår.” – Professor Eva Sørensen
Har I egentlig lavet evaluering på IdéOffensiv – og har I nogen viden om, hvordan borgernes ideer er blevet brugt? Og hvad politikerne synes om det?
Er som bekendt vild med projektet 🙂 Borgerne som ideskabere. Poltikere/eksperter som moderaterer/organisatorer/beslutningstagere. I like.
Allermest fordi inddragelsen skaber øget politisk bevidsthed og “sense of participation” – og forhåbentlig betyder at borgerne i højere grad stiller politikerne til ansvar for andet end bilagsrod e.l., når de skal sætte kryds.
Når partierne er døde på medlemsniveau må vi se at få opfundet det, der kommer bagefter. Synes IdéOffensiv er et fremragende første bud på det.
Benny Engelbrecht skriver
Jeg kan godt forstå især Jeppes bemærkninger, der går på om det overhovedet vil være muligt at få gehør for en inddragelse af borgerne.
Jeg kan naturligvis ikke tale på vegne af alle i Folketinget, men jeg kan dog sige at vi er en gruppe yngre medlemmer der på tværs af de fleste partier har arbejdet med netop digital borgerinddragelse i det sidste halve år. Vi barsler med vores konklusioner i løbet af kort tid og det vil – hvis alt går vel – føre til anbefalinger til præsidiet.
Det betyder ikke at der vil være et færdigt værktøj til borgerinddragelse i morgen, men det er da et skridt på vejen.
Vigtigt er det dog at brug af internettet ikke må erstatte de øvrige muligheder der allerede findes for at komme i kontakt med politikerne – og med de mange borgerhenvendelser der kommer hver dag, er der heller ingen tvivl om at rigtig mange gerne vil komme med deres tanker og forslag til beslutningstagerne. Og det må jo ikke blive nedprioriteret fordi man satser på andre platforme.
Christian Bogh skriver
Jeg er stor tilhænger af ideen bag både Dell Ideastorm og Ideoffensiv og borgerinddragelse er altid godt.
Udfordringen er ikke at få ideer – det er mere arbejdet op til, bagefter og naturligvis arbejdet med at få gjort opmærksom på mulighederne. Derfor bør der IMO udvikles et konkret koncept indeholdende alt lige fra den tekniske del, over branding og opfølgning til indragelse af de relevante beslutningstagere. Det er ikke nok “bare” at sætte et nyt skin på Ideoffensiv…
Men jeg er klar til at springe til med lidt hjælp hvis du har behovet, Trine-Maria 🙂
Og @Benny Engelbrecht, jeg er sikker på at de mange borgerhenvendelser ikke forsvinder. Internettet er bare så meget lettere at bruge, end at skulle sende et brev, søge om foretræde, sætte et møde op med en MF’er osv. Derfor er de sociale medier et perfekt værktøj til at få sat skub i de mange ideer der ligger bagerst i hovedet og nede i skuffen. Optimalt bør det være sådan at når man har en ide så skal man kunne komme af med den til et relevant sted ASAP ellers forsvinder den i den travle hverdag. Og et socialt medie hvor man lynhurtigt kan få ideen vurderet og testet blandt en masse andre personer bestående af eksperter, almindelige danskere, forskere, politikere osv. kan meget nemt vise at være lige præcist det sted som kan skubbe en ide fra ide til handling.
Men godt at se at du og en række af dine kollegaer er med på tankerne bag 🙂
Bente Hornbæk skriver
Hej Trine-Maria.
Dejligt at se ide-offensiv i nye sammenhænge. I Skanderborg Kommune kører vi konceptet på 2. år. Vore erfaringer er, at både borgere, politikere og os som “administration” har fået og får rigtig meget ud af dialogen på nettet. Det kræver, at der bliver skabt klare rammer og afstemt forventninger. Vi har fx gjort meget ud af, at politikerne bliver præsenteret for ideerne og får lejlighed til at prioritere ideerne og dermed også vælge nogle fra – og at dette sker i lige så åbne rum som selve ideoffensiven. Borgerinddragelsen skal altså også føre til borgerindflydelse.
Borgerne får en meget let – og mindre formel – adgang til at komme af med en god ide eller en kommentar. Politikerne kan følge med i, hvilke ideer, der er kød på i form af debat, opbakning til ideen, og hvilke der “bare” blev en enkelt kommentar – og som organisation får vi som kommune en enorm ide-og erfaringsrigdom, at trække på og sparre med.
Trine-Maria skriver
Jeppe – tak – og vil lige tilføje – at jeg efter at have læst din kommentar skrev til Bente Hornbæk (som kommenterer ovenfor) – hun er udviklingschef i Skanderborg Kommune – og hendes erfaringer kan du så læse lidt om her.
Benny – tror ikke der findes teknologi der fjerner behovet for det personlige – men der findes teknologi der muliggør at vi overhovedet opdager hinanden – og får den idé at vi da skulle tage og mødes…
Og apropos politikerne og deres vilje – så er det jo i dag præsident Obama er sat ind – og derfor er hans kampagne-site i dag sprunget ind på whitehouse.gov – og her skriver Macon Phillips, Director of New Media:
“One significant addition to WhiteHouse.gov reflects a campaign promise from the President: we will publish all non-emergency legislation to the website for five days, and allow the public to review and comment before the President signs it.”
Christian – tak for tilbuddet om assistance, men som du udmærket ved sælger Socialsquare ikke teknologi uden forankring, så selvfølgelig skal der andet og mere til end en teknologisk platform – dog mener jeg fortsat at man skal passe på ikke at have den indstilling, at alt skal være “konceptualiseret” – af og til er det min erfaring, at det giver mere mening at starte med en god intention og en stærk vilje til at flytte sig!
Bente – tak for overvejelserne fra Skanderborg Kommune – vi er glade for at høre at I stadig synes værktøjet fungerer!
Jesper HorsMark skriver
Hej Trine-Maria
Mht erfaringer fra idéoffensiv – hvad virker og hvad virker ikke – Har i en sådan liste liggende og i så fald er den frit tilgængelig? Hvis vi skal booste innovationen er det jo vigtigt at gøre det der virker til vi finder noget der virker bedre… specielt hvis det skal være “nationalt” og derigennem med økonomisk støtte fra et ministerium…
Mvh
Jesper HorsMark