86% af alle danske bloggere er ligeglade med PR-branchen :-)
Jeg deltog i forgårs i et interview med en journalist fra Børsen. Historien handlede om at Cision har lavet en undersøgelse af bloggeres forhold til PR-branchen og at undersøgelsen viste, at et klart flertal af bloggere gerne vil kontaktes af PR-bureauer.
Til journalisten Michael Solgaard sagde jeg, at jeg tvivlede på validiteten af data – og at jeg personligt har ignoreret undersøgelsen.
Nu har Ernst Poulsen så regnet lidt på statistikken i undersøgelsen – og det viser sig, at 72 ud af 500 bloggere, som Cision sendte en mail til, har svaret.
Det giver en svarprocent på 14. Normalt ville man jo nok ikke referere intensivt fra en undersøgelse med så lav en svarprocent – for de 14% kan jo ikke hævdes at være repræsentative for hele stikprøven på 500 bloggere? (Jeg kan anbefale Preben Sepstrups “En undersøgelse viser …” om brug af undersøgelser og statistik!)
Og man ville som minimum lave en frafalds-analyse? Det kunne jo være det ikke skyldtes tilfældigheder at svarprocenten er så beskeden? Metoden ville typisk være en rundringning til de, der IKKE svarede.
Mit bud på en analyse af “data” bliver på baggrund af Ernst udregning, at 86% af de 500 danske bloggere er fuldstændig ligeglade med PR-branchen! 🙂
Læs i øvrigt selv hele Ernst Poulsens opsang til journalister, der ukritisk referer statistiske undersøgelser her.
Rasmus skriver
Med kun 14% er det jo nærmest pinligt, at de overhovedet har offentliggjort “resultatet”.
Når det så er sagt, kunne jeg ikke være mere ligeglad.
Steen skriver
Hm. Det viser vel nærmest, hvor useriøs, Cision må være. De laver en utroværdig undersøgelse, der viser, at deres egne blogprodukter er en go’ idé. Av, det virker ikke helt godt. Glæder mig til at høre, hvad de selv siger til det, når de på et tidspunkt kommer på banen. (For det er de jo nødt til, hvis de tager deres egen Web 2.0-satsning seriøst.
At Børsen hopper med samlede ben i historien er rigtig betænkeligt. Det må være gået gevaldigt stærkt på redaktionen, den dag de modtog pressemeddelelsen fra Cision. Desværre.
Mark Jensen skriver
Vi havde faktisk en længere samtale på Jaiku om hvorvidt det kunne kaldes spam eller ej; http://clausd.jaiku.com/presence/41322402 – resultatet var vist ikke entydigt…
Kristine Tolborg - Cision skriver
Jeg har netop postet denne kommentar ovre hos Ernst Poulsen – nu får du den også lige til en forhåbentlig opklaring af misforståelserne:
Beregningerne er nu ikke helt korrekte. Det er rigtigt, at vi har taget udgangspunkt i en liste over de 500 mest linkede til danske blogs, men ud af dem henvendte vi os til 220, hvilket giver en svarprocent meget tæt på en tredjedel.
Vi har ikke nogen fordel af at forsøge at fordreje resultaterne og har derfor også taget en række forbehold i vores undersøgelse. Herunder, som du nævner, at en del af dem, som valgte ikke at svare, sandsynligvis har været mindre positivt stemte.
De forbehold valgte Børsen ikke at bringe, og det er de selvfølgelig i deres gode ret til. Men jeg håber hermed at have fået understreget, at vi er fuldt bevidste om, at der ikke er tale om en stor videnskabelig undersøgelse. Ikke desto mindre synes vi, resultaterne er interessante.
Ernst Poulsen skriver
Tak til Kristine Tolborg (Cision) for at præcisere, at det ikke er 500 bloggere – men kun 220, der har fået spørgeskemaet.
Det øger så egentlig blot den statistiske usikkerhed i undersøgelsen.
Og det efterlader stadig spørgsmålet: Hvorfor står der så i Børsen, at undersøgelsen, at er baseret på 500 bloggere.
Jeg har læst Cisions rapport (hos Spiri.dk), og her står der intet om 220 eller 500 bloggere. Er det ikke ret underligt at udelade de tal i en baggrundsrapport?
Grundlæggende er der stadig tale om, at et sted mellem 66% og 86% procent har ignoreret undersøgelsen, – sandsynligvis påvirket af deres holdninger. (Hvilket selv Cision medgiver).
Spørgsmålet er så, om Cision og Børsen så stadigvæk kan drage i byen med en historie om, at “”flertallet af bloggere parat til at samarbejde med pr-branchen,” når det muligvis er stik modsat sandheden.
Kristine Tolborg - Cision skriver
Ernst, for at begrænse dobbeltkommunikationen har jeg svaret dig ovre på din egen blog.
Pat May skriver
I think the discussion is a lot more interesting without the statistics. Except for that, I wouldn’t know why bloggers should care about pr agencies to start with?? What do they get out of that? Get this nasty feeling that I don’t get it. 😉
Thomas Watson skriver
Det lader til at nogen har læst din post:
http://www.business.dk/article/20081006/medier/710060045/
Citat:
“I en ny undersøgelse af det danske blogmiljø foretaget af medieanalysebureauet Cision svarer et flertal på 55 procent af bloggerne, at de finder det i orden at modtage betaling fra PR-bureauer for at skrive om bureauets kunder. Undersøgelsen skal dog tages med forbehold, da det kun er omkring en tredjedel af de 220 adspurgte bloggere, der har svaret på spørgsmålene. Undersøgelsen er altså ikke repræsentativ.”
P.S. I øvrigt tillykke med placeringen i Danmarks top 5 🙂