Skal jeg blogge eller arbejde – eller bruge bloggen mere til mit arbejde? :-)
Jeg synes, det er irriterende, at jeg ikke får blogget noget mere.
Og det er altså ikke, fordi jeg ikke oplever noget, der er værd at blogge om – det er, fordi jeg har travlt hele tiden. Det vælter nemlig ind med opgaver til Socialsquare, så jeg får lov at tale en masse om genopfindelse af processer og produkter og brugen af sociale medier i organisationer og jeg deltager i en masse heldagsworkshops og i endnu flere møder.
Og når jeg så ikke drøner rundt, så sker der simpelthen så meget nyt i Socialsquare, at jeg til tider har svært ved at holde balancen 🙂
Vi er nu 7 (SYV!) mennesker der møder op på kontoret til hverdag. (Foruden undertegnede er det selvfølgelig Thomas Madsen-Mygddal som har været der hele tiden 🙂 og Magnus Christensson som også har været med i en evighed, Natasha Friis-Saxberg som startede som direktør 1. april, og Andreas Lloyd, der er antropolog, Martin Sønderlev Christensen som vi er superglade for at have fået ombord som konsulent og partner – og så Andreas Johannsen, som næsten lige er flyttet ind i vores kontor og som vi på sigt håber også bliver partner).
Af samme grund forsøger vi i Socialsquare at få tid til at holde interne arbejdsmøder og få talt om de udfordringer, det er at bygge en virksomhed og skabe interne processer, der er gode – og samtidig sikre, at alle deler relevant viden og informationer, mens virksomheden vokser og vi drøner rundt for at sikre, at alle kunderne får god service.
Det er selvfølgelig skønt, at vi er blevet flere og jeg er helt vild med den dynamik og viden, der aggregeres fra alle de nye hjerner – og jeg er også vild med, at der sker en hel masse, som jeg ikke nødvendigvis selv er involveret i.
Men jeg må også erkende, at det nogle gange er svært for mig både at være god konsulent, god kollega, god til at planlægge, god veninde og god hustru og så samtidig være en god blogger.
Og nogle gange har jeg det sådan, at det jo er superlet at fortælle andre, hvordan de skal “lukke processer op og dele information på blogs og i wikis, fordi åbenhed typisk belønnes med generøsitet fra læserne og mere information og bedre processer og blablabla…”, men det klinger bare lidt hult, når jeg ikke selv gør, som vi siger. Simpelthen fordi det føles som om, det tager for meget tid…
Så mit efter-sommerferien-forsæt er klar – jeg vil blogge noget mere og forsøge også at blogge mere om arbejdsprocesserne og opgaverne, i de projekter, hvor det kan lade sig gøre!
Kåre Mulvad skriver
Men det er jo tragisk at når cremen af den danske blogverden (blogsosfære – for dem der kan li det ord 🙂 ikke kan finde et naturligt leje for værktøjet blog. Normalt ville jeg jo pointere mit dokumentations/process mantra: Hvis reglen/dokumentet/processen… afviges når man kommer under pres(tid, penge etc.) så kan man lige så godt undlade førnævnte regl/proces…
Men jeg tror uden at vide det Trine-M. at du mest føler dig skyldig i ikke at blogge HER – da du sikkert bruger din blog-tid på f.eks. de interne blog-værktøjer, i formentligt benytter… eller ???
Men helt til benet – så er den manglende blogaktivitet = manglende tid, jo lige præcis problem nr.1 når man skal overbevise virksomheder (chefer så vel som menig mand) om brugen…
Karen skriver
Godt spørgsmål! Noget jeg slås med selv. 🙁 Jeg var fornylig på en konference hvor jeg slæbte en lånte Mac med for at Scribble og blogge osv osv. At koordinere et stikkontakts nærvær, det gratis wifi, batteriets levetid sammen med mine møder, forsøg på bare at hilse på venner, forsøg på at lytte til nogle af foredragene osv – det var multitasking som jeg aldrig havde prøvet det før.
Jeg siger også “smid det hele i wiki/blog/intranet/whatever” og dele viden omgående. Smid ting i Google Docs/Notebook mm for senere brug. Og så render jeg stædigvæk rundt med papir og blyant og kradser notater ned som jeg senere planlægger at transmogriffe til blog indlæg, rapporter, mm
Er det mon en overgangsfase? Er det ligesom at lære at cykle? Er det prioriteter? Skriver vi for meget? Skal vi bare forkorte vores indlæg?
Eller er vi for alene? I nogle grupper føler jeg, at jeg er den eneste eller en af de få, der anvender en wiki/blog osv som gruppen ellers er blevet enig om at anvende. Når man er sådan en pionér, så er det hårdt, synes jeg. Og hvis man er pionér flere steder, py ha!
Tak fordi du bragte spørgsmål på banen!