Hvad kommer efter weblogs?
UPDATE 30.05.2008: Dette indlæg har været offer for servernedbrud i Socialsquare – og er derfor genskabt fra min Bloglines.com konto. Det betyder også, at jeg har tabt jeres geniale kommentarer – hjælp mig med at genskabe dem ved at skrive dem igen – eller ved at skrive en ny kommentar – tak!
Businessweek har et temanummer på vej med titlen “Beyond Blogs“.
Her opdaterer de deres berømte temanummer “Blogs will change your business” fra maj måned 2005.
Erkendelsen hos Businessweek er klar. Weblogs var ikke HELE trenden og det bliver heller ikke weblogs som instrument, der ændrer vores organisationer. Forandringen handler i langt højere grad om, hvad vi kan få ud af, at være sociale på nettet, dele informationer, finde hinanden og blive bedre og smartere til at arbejde sammen.
Og nu vil jeg jo nødig lyde kæphøj, men her er, hvad jeg skrev her på bloggen, da første version af artiklen landede i april 2005 🙂
Jeg mener stadig ikke, nøgleordet er weblogs. Det er jo ikke måden man opstiller sin hjemmeside på, der er afgørende for, om man forstår sin omverden og er i stand til at udnytte at teknologien muliggør nye relationer til kunder, aktionærer, interessenter. Det er jo samtalerne – og indholdet i samtalerne, der gør forskellen. Og samtalerne finder ganske rigtigt i øjeblikket sted i weblogs, men også i debatfora, på malinglister – og de vil givetvis fremover befordres af teknologier, vi endnu ikke har hørt om eller opfundet.
Skægt at læse i dag – tænk at jeg allerede dengang vidste at der ville komme tjenester som Facebook og YouTube (LOL) 🙂
BusinessWeek opdaterer også deres artikel på nettet – hvilket er en vældig god idé – for den ligger meget højt i søgningen på Google – hvis man leder efter business og blogging – og det er der jo stadig mange, der gør 🙂
(Den opdaterede artikel er her!)
Den nye historie er her med en stribe erkendelser:
Three years ago, we wrote a big story—but missed a bigger one. We focused on blogs as a new form of printing press, one that turned Gutenberg’s economics on its head, making everyone a potential publisher. (…)
But blogs, it turns out, are just one of the do-it-yourself tools to emerge on the Internet. Vast social networks such as Facebook and MySpace offer people new ways to meet and exchange information. Sites like LinkedIn help millions forge important work relationships and alliances. New applications pop up every week. While only a small slice of the population wants to blog, a far larger swath of humanity is eager to make friends and contacts, to exchange pictures and music, to share activities and ideas.
These social connectors are changing the dynamics of companies around the world. Millions of us are now hanging out on the Internet with customers, befriending rivals, clicking through pictures of our boss at a barbecue, or seeing what she read at the beach. It’s as if the walls around our companies are vanishing and old org charts are lying on their sides.
Jeg glæder mig helt klart til nummeret lander. (Og det er så landet for flere dage siden – og jeg synes artiklen er glimrende!)
Skriv kommentar