Liveblogging fra Web 2.0 arrangement i FDIH
Jeg er til Web 2.0 arrangement i FDIH.
Lige før talte Kim Elmose som er blogredaktør på Politiken om deres erfaringer med weblogs. Han introducerer løbende nye redskaber for journalisterne og han røber at hans næste forsøg bliver at få flere i gang med at mikroblogge med Jaiku eller Twitter.
Før Kim var Thomas Kragh fra Nykredit på scenen – for at fortælle om deres erfaringer med Web 2.0 – han fortalte om deres weblogs og om deres idé-delings-platform.
Det jeg synes, var mest interessant var, at de i januar introducerede en mulighed for at kunderne kan holde videomøder over nettet med en rådgiver – og at det har været en ret stor succes med mere end 1000 gennemførte videomøder.
85% af de der benytter sig af det er mænd, 60% er eksisterende kunder og virkelig mange er godt tilfredse med formatet – som endda lige nu kræver download af program og installering.
Nu har Nykredit så besluttet at lave en version, hvor man ikke skal downloade noget, altså sådan at videomødet kan afholdes direkte i en player på nettet – og det forventer de sig en del af.
Thomas Kragh kunne også fortælle, at der er udfordringer også på indersiden af en organisation. Som regel ringer kunderne til et call-center med støj og mange mennesker der taler – og det er ikke så velegnet til den initimitet man gerne vil have i et videomøde om et huslån på 4 mio 🙂 På samme måde er det udfordrende for medarbejderne at de pludselig skal kunne “optræde” på video overfor kunderne – og lære endnu mere.
Senere på dagen skal Natasha – som er vores nye direktør i Social Square (mere om det senere) – tale om vores erfaringer i Social Square – og om vores procesmodel – altså hvordan vi arbejder med genopfindelse af processer og produkter for de virksomheder vi arbejder for. Jeg prøver at blogge lidt om det også 🙂
(Dette indlæg kryds-blogges på Social Squares blog)…
Frederik Dirks Gottlieb skriver
Hej Trine-Maria!
Det lyder som et rigtig spændende arrangement, du var med til.
Jeg er selv i gang med at skrive kandidatafhandling sammen med min gruppe om corporate blogging i erhvervslivet og i strategiske sammenhænge og finder det interessant, at Thomas Kragh var med til arrangementet. Sagde han noget konkret om mulighederne i at blogge som virksomhed, eller var det mere overordnet?
Vi har brugt din bog “Weblogs” som inspiration til projektet, men har svært ved at finde noget, som sætter corporate blogging ind i et mere strategisk perspektiv(også selvom bloggen som udgangspunkt ikke er strategisk og kontrollerbar). Har du et bud på hvor vi skal kigge henne?
Besøg gerne vores blog hvis du er interesseret:
http://corporateweblogs.wordpress.com/wp-admin/
MVH
Frederik Gottlieb
Trine-Maria skriver
Hej Frederik – Lyder interessant, men du må nok lige definere “strategiske sammenhænge” lidt nærmere, hvis jeg skal forsøge at hjælpe dig?
Og hvis du efterspørger konkret information fra Nykredit så virker de generelt meget åbne og fremkommelige på mig, så dem kan du nok bare ringe til og selv tage en snak med. Jeg synes de lader til at være meget glade for deres blogs og de resultater de foreløbig har opnået.
Frederik Dirks Gottlieb skriver
Hej Trine-Maria.
Tak for dit svar. Det vi med vores projekt vil forsøge at gøre er at vise værdien af corporate blogs på ledelsesniveau. Afskrive bloggen som “bare” endnu et forsøg på at brande virksomheden som åben og ærlig – men tillæge den strategisk værdi. Forsøge at finde ud af om en blog kan bruges til at præge organisationens interessenter og komme dårlig omtale i forkøbet. Skabe en bedre sammenhæng mellem omverden, medarbejdere og ledelse således at organisationen kan arbejde mere målrettet. Vi er kun i begyndelsen af projektskrivningen så en klar defination er stadig svær:-)
MVH
Frederik Gottlieb