Skeptiske journalister 2.0
Ovre hos Journalisten har Jacob Elkjær begået et indlæg, der hedder “Stop vrøvlet om en demokratisk revolution“. Overordnet set mener han, at brugergenereret indhold i medierne ikke fungerer og at man derfor skal vende tilbage til de klassike dyder.
Og i Newsweek var der i 1995 en artikel, der hed “The internet. Bah! Hype alert: Why cyberspace isn’t, and will never be, nirvana”.
Og selvfølgelig tilgiver vi journalisten fra 1995 for det var jo delvis rigtigt, men hvis man analyserer det nærmere som Ben McConnell fra Church of the customer handler det måske også om noget andet?:
The big ideas of today, like making all of your intellectual property available for free, or launching a social network for customers or developing an extreme niche like space tourism, are easily dismissed because they’re not safe bets, and they upset the existing balances of power — two additional sources of skepticism.
Og borgerjournalistik, deltagelse på nettet, inddragelse af brugere i frembringelsen af nyheder er klart ikke hverken sikre, kendte stier eller uden konsekvenser for mediernes magt – så mon ikke det i virkeligheden er det Jacob Elkjærs artikel handler om?
Og så glæder jeg mig da bare til at se analysen af Jacob Elkjærs artikel om 13 år 🙂
Skriv kommentar