Sveriges største medie er en netavis
Dagens Media i Sverige har offentliggjort den første måling af “oplevet medieforbrug” og den viser, at aftonbladet.se er det mest brugte medie i Sverige – også mere brugt end tv-stationerne.
De første 10 pladser ud af 40 ser sådan her ud:
1. Aftonbladet.se (2.170.000)
2. TV4 (2.070.000)
3. Kanal 5 (1.510.000)
4. TV3 (1.350.000)
5. SVT1 (1.320.000)
6. SVT2 (960.000)
7. Aftonbladet (870.000)
8. Hotmail.com (760.000)
9. Expressen.se (730.000)
10. Metro (720.000)
Listen har også de “ikke-traditionelle” medier med – for eksempel Hotmail.com på 8. pladsen og Google.se på 11. pladsen – ligesom Swedbank.se er med på 19. pladsen, Datingsitet Lunarstorm.se er på 34. pladsen og arbejdsformidlingen er på plads 36.
Gad vide, hvordan en tilsvarende liste ville se ud herhjemme? Mon Danske Banks side i virkeligheden er et af de mest brugte medier i DK? Og hvad betyder det, for de traditionelle mediers rolle, når virksomheder bliver medier? Og hvordan mon reklamebudgetterne fordeler sig om nogle år?
Resten af listen kan ses hos Dagens Media
Filip Wallberg skriver
Jeg bruger ofte morsoesparekasse.dk, for jeg har brug for at overføre penge og afstemme mit regnskab. Kun ganske få gange henter jeg information, viden eller nyheder fra hjemmesiden. Derfor betragter jeg morsoesparekasse.dk som et værktøj og ikke et medie, der kan sammenlignes med fx tv2regionerne.dk.
Men spændende undersøgelse. Tak for linket.
Pernille skriver
“Måttet vi använder kallar vi Upplevd räckvidd. Det visar hur mediekonsumenterna upplevde att de konsumerade medier föregående dag.”
Det forstår jeg ikke brugbarheden af. Er der en venlig sjæl der vil forklare hvorfor denne metode skulle være bedre?
Trine-Maria skriver
Filip – sådan set enig, men stadig er det vel en faktor at tage i betragtning, at virksomheder der arbejder aktivt med deres tilstedeværelse på nettet har direkte kontakt, måske flere gange om dagen – det må vel give morsoesparekasse nogle muligheder for at kommunikere uden filter (i form af redaktion/journalist) til dig – om de så er gode til det er en anden sag 🙂
Pernille – bedre end hvad? Bedre end tv-målinger, der viser, hvor lang tid et tv har været tændt, men som ikke siger en lyd om, om nogen hørte efter? Bedre end statistik på websites der måler, hvor mange der har klikket sig ind – uden at sige noget om, om siden gjorde indtryk 🙂
Jeg tror metoden siger det, den påstår den siger – nemlig, hvordan mediebrugere selv har oplevet deres medieforbrug. Altså hvilke medier har gjort indtryk på dem – og ikke et ord om hvilke medier man bare har zappet forbi uden overhovedet at opdage det.
Men hvilke målemetoder mener du er bedre?
Filip Wallberg skriver
Men er den kommunikation, som virksomhederne afsender på nettet, ikke blot en erstatning for den kommunikation, som blev formidlet i det personlige møde i fx banken?
Uanset hvad, så er det da tankevækkende, at virksomheder mere og mere anvender direkte kommunikation på nettet.