Hvor mange GIFer kan man få for 8 mio.?
Jeg læste i en notits i Berlingske i går, at SKAT har brugt 13 mio kroner på et nyt logo – og at:
“Den absolut største udgiftspost til Skats nye logo dukkede op, da logoet skulle implementeres på de populære “Tast selv” hjemmesider hvor borgere og firmaer kan trykke deres oplysninger ind via internettet. Det løber op i næsten 8 mio. kr.”
Hvordan i alverden kan det koste 8 mio. kroner at implementere et logo på en hjemmeside? tænkte jeg. På BTs hjemmeside fik jeg noget af forklaringen:
Systemet var indrettet sådan, at alle sider på domænet manuelt skulle have udskiftet logoet. Og det tog mange arbejdstimer. Jeg kan ikke sige præcist hvor mange, siger Ole Weber, chefkonsulent i Skat, til B.T.
Undskyld men hvad foregår der her? Har de siddet manuelt og sat GIFer ind på alle siderne? Er det i givet fald sådan, at de har sat et image-tag (src=”images/header_navnetraek_top.gif”) ind på alle siderne I HÅNDEN?
For så er jeg altså lige blevet dobbelt så forundret? Det kan simpelthen ikke passe og hvis det passer, så kan det måske forklare at der ikke er nogen af de unge, der gider uddanne sig til at arbejde med IT?
Thomas Christensen skriver
Den opgave ville jeg gerne have budt ind på… jeg er sikker på at jeg kunne få det lavet for det halve på rentacoder.com og have snuppet de sidste 4 mill selv… Næste gang der er en offentlig organisation, der skal have lavet noget af samme skuffe, så giver de mig bare et kald, så er der gratis drinks på Bahamas på min regning.
Trine-Maria skriver
LOL – og jeg tager altså gerne med til Bahamas for pengene – helt uden dårlig samvittighed – det er jo for pokker os selv, der har betalt!
Søren Johannessen skriver
Dette er ikke usædvanlig for websites der blevet kodet med det rene tagsoup helvede at selv småændringer kommer til at koste så meget.
Derfor har Webstandard evangelister i årevis sagt “Adskil indhold fra form” i det ændringer kan laves meget meget hurtigere og smartere og ikke mindst billigere.
Historien er god – jeg vil oversætte den til en engelsk webstand mailing liste – så vil de få et godt og billigt grin verden over
B.O. Hansen skriver
For en lægmand udi teknik som mig lyder det som rent Marx Brothers at det skulle koste så meget…og hvis mennesker med forstand på programmering og IT siger at prisen for selve implementeringen er ubegribelig høj, så er det en skandale som burde give ridser i lakken hos ministeriets unge flikflakstjerne.
Trine-Maria skriver
Søren – LOL – så har de alligevel fået noget for pengene i Skat – når deres brøler endda kalder på en oversættelse 🙂
B.O. Hansen – Jeg har det på samme måde. Der må i det mindste være nogen, der har meget røde ører (ligesom nogen må have fået musearm) 🙂
Mikael Ørting Kristiansen skriver
Man tager sig godt nok til hovedet, når man hører sådan en historie. Kunne man ikke have ansat en studentermedhjælper eller en inder, der kunne stå for den manuelle implementering og samtidig få en ordentlig bonus, hvis vedkommende kunne nå at skifte logoet ud på alle siderne inden 2010? For 8 mio. kr. må der være tale om en hel del sider …
Gunnar Langemark skriver
Det er et ekstremt eksempel, men…
Det er formodentlig udtryk for, at der i sin tid er nogle ukyndige mennesker, der har rådgivet SKAT og nogle lige så ukyndige mennesker hos SKAT, der har taget en beslutning.
Der sker nøjagtig det samme i relation til sociale medier – weblogs, wikis osv i disse dage. Vi har masser af unge uerfarne konsulenter, der render ud og installerer wordpress blogs ude i virksomhederne, uden at vide hvordan de skal gribe den it-strategiske side af sagen an. Når bloggen så er blevet dagligdag, og man opdager at man vil MERE med sociale medier end lige en blog, så har vi balladen.
Der vil – om to tre år (hvis ikke før) – komme “skandaler” af samme art.
De der implementerede SKATs systemer tænkte ikke på at det logo skulle kunne skiftes ud på en let måde. På samme måde er der næsten ikke nogen blog-konsulenter, der tænker på hvilken fremtidig “skade” de kan anrette når de lægger en wordpress ind hos deres kunder.
Tekniske og kommunikationsmæssige blindgyder er ikke noget kun idioter løber ind i, og SKAT mærker bare effekten af manglende viden og manglende overblik i beslutningsprocessen.
Når det er sagt, så tror jeg også at SKAT er blevet tørret noget så gevaldigt. Der kan skiftes MANGE logoer i hånden for 8 millioner kroner.
Trine-Maria skriver
Hej Gunnar – Du mener formodentligt ikke i ramme alvor, at der vil komme skandaler af samme art (læs i samme størrelsesorden?) fordi nogle virksomheder installerer et stykke gratis software, som de skal bruge i en proces, hvor de skal teste, hvad de vil eller kan med weblogs, wikis osv.?
Vi er formodentlig også enige om at den investering der skal til for at man får gang i en WordPress-blog er yderst begrænset? Og selv om man senere skulle ønske at migrere sit indhold til en platform der kan andet eller mere (eller hvis man for den sags skyld skulle ønske at skifte et logo) kan jeg altså ikke lige se, at det skulle kunne give udgifter på 8 mio – eller forvolde den “skade” du taler om?
Min erfaring er, at der i mange virksomheder er brug for erfaringer og tests af mulighederne med social software, som ikke til en start kræver opstart af et stort IT-projekt, der koster 1 mio. og som tager flere måneder at få i gang (gør det det, så kommer projektet ganske enkelt ikke i gang) – og derfor kan jeg ikke se den store bundløse katastrofe i at man mange steder starter med en WordPress-løsning?
Men forklar gerne mere konkret, hvor du ser de store skader og hvad det er for et skudsikkert (og fremtidssikret?) alternativ, du forestiller dig? 🙂
Dorte Toft skriver
Skat-historien…. Så I også forsidehistorien på Weekendavisen, det med Cancerregistret, der ikke er blevet opdateret siden 2001, fordi staten er ved at lægge det over på it.
Hver eneste gang, jeg snakker om, at det offentlige er uprofessionelle på it – og at der er flere skandaler, mødes jeg med, at det offentlige skal er lige så dygtig på it som det private erhvervsliv, der bare er bedre til at skjule sine fadæser.
Jeg selv anser det for logik for burhøns, at når vi har haft årtier af mangel på dygtige it-folk, så søger it-folk derhen, hvor de får deres ambitioner – pengemæssigt og fagligt dækkende, og det er typisk det private erhvervsliv. At der så findes eksempler på bragende dygtige it-folk også inde for det offentlige er da et faktum – her kan det måske være idealisme og arbejdstider, der er afgørende – men grundlæggende set, lider det offentlige slemt under mangel på gode it-folk. Og hvem f…. har lyst til at være projektleder i et miljø, hvor konsenssustrangen er så udpræget, hvor der er en nærmest panisk angst for fejl, og hvor man gang på gang vælger tilbud udelukkende ud fra prisen, altså det billigste.
Dorte
Gunnar Langemark skriver
8 millioner er ingenting – forstået som en skandale.
WordPress kan være udmærket. Det er formodentlig den letteste blogsoftware du kan installere. Det er ikke hverken Open Source eller WordPress jeg sigter på, men de konsulenter der ikke sikrer sig at de har en afklaring med organisationen om hvilke begrænsninger det indebærer.
Jeg kan ikke give dig en skudsikker strategi for hvordan man skal undgå skandalen, men hvis man implementerer en WordPress uden at sikre sig, at kunden ikke begynder at opfatte den “strategisk” fremfor “eksperimentel” – og kunden så arbejder videre på værktøjet – og måske endda får det tilpasset deres egne behov, så kan man nemt havne i en “skandale”.
Skandalen opstår når de vil have integreret systemerne. Og det vil de – viser al erfaring. Kunden forstår ikke hvorfor de ikke kan samkøre det hele – og hvorfor det ene system ikke spiller sammen med det andet. Når de hører at det koster rigtige penge, at integrere – så stejler de – og bliver utilfredse med leverandøren.
Hvis du så siger: Vi HAR sagt at det er en “træningsplatform” – så misser du pointen. Kunden vil – helt naturligt – hen over et par år (måneder måske) – begynde at opfatte den dér blog, som en del af systemerne – og så fanger bordet – ihvertfald i kundens øjne. Uanset hvad du oprindelig lovede kunden.
Jeg kan jo lige så lidt som alle andre udstede garantier om hvorhen tingene vil udvikle sig. Men vi kan da allerede se, at de dominerende CMS og Portal-platforme på markedet får blogs og wikis indbygget. Når kunden så vi flytte sin WordPress blog, så skal man altså gøre det hurtigst muligt, med de tab der følger. For ellers står man bare med “lorten” i årevis, og ved ikke hvad man skal gøre af den.
8 millioner kroner for at ændre et logo er mange penge. Jeg skal ikke garantere at tilsvarende størrelser vil dukke op blandt blogkonsulenter. Håber og tror det ikke.
Men min erfaring får mig til at “lugte” en fisk, der risikerer at blive gammel før tid, når jeg ser alle de WordPress blogs der installeres ude i virksomhederne – af kommunikationsafdelinger – uden at få en god afklaring med it-strategien og de øvrige strategiske spillere i virksomheden.
Men jeg håber da ikke at jeg får så meget ret at det virkelig kommer til at svide. Det jeg er næsten sikker på er, at det vil skade denne spæde branches gode ry en lille smule, når sandheden går op for nogle af kunderne.
Vi er mange der siger at det ikke handler om teknologi, og det er da også rigtigt. Men det betyder ikke at teknologien er ligegyldig og kan ignoreres. Der er også magtfulde mennesker med holdninger til tingene i it-afdelingerne rundt om i virksomhederne.
Så jo – jeg mener det i ramme alvor.
Hans Henrik H. Heming skriver
En RET interessant diskussion. Men diskussionen er jo ikke ny. Jeg føler mig hensat til “kampen” om markedet tilbage i 1995-1998, hvor nogle af web-bureauerne mente at det hele handlede om kommunikation. Andre mente at det var teknik og IT som drev galskaben, mens andre igen positionerede sig på det strategiske.
Nu var jeg selv meget aktiv i den periode og havde succes med at opbygge en virksomhed som viste vi kunne lidt af det hele.
Men det tog tid at få kunderne til at indse, at det var sådan det var fat. Sådan er det også i dag. De som allerhurtigst har fanget “ideen” med social software er de som kan anvende den til at kommunikere med – ikke nogen forskel fra 1995, hvor det drejede sig om at få en animeret gif.fil til at dreje mod højre fra venstre. Hjemmesider var dér at sammenligne med en annonce i den gule fagbog.
Kun ganske få ser et udvidet potentiale. Jeg har netop skrevet om det på Connecta-bloggen:
http://www.connecta.dk/weblog/indlaeg/br%c3%a6ndt-barn-skyr-ild/
Tiden er gået og udviklingen er heldigvis fulgt med. I dag er hjemmesider transmogryffet om til “digital business channels” og mon ikke vi vil se det samme med weblogs, wiki’s og hvad det så i øvrigt måtte hedde? Jo, det er sådan det vil blive!
Og mon ikke også vi ser – ligesom Gunnar antyder det – at der vil være en og anden virksomhed som ikke får det ud af investeringen som man oprindeligt havde håbet på? Jo da, selvfølgeligt og helt klart. Men lad os nu ikke være for frelste, sådan er det jo når man bryder nyt land.
Lur mig ikke om Rockerfeller – og andre som han – borede ret mange gange førend han fandt olie.
Om der er mange som vil forsøge at tjene penge er uomtvisteligt – heller ikke noget nyt her – men de færreste vil få succes. Tiden vil vise hvem.
Godt Nytår til alle frontløbere 🙂
Sammen er vi bedst
/Hans Henrik
Trine-Maria skriver
Dorte – enig med dig i, at det handler om kompetencer i it-afdelingerne, men jeg må sige, at uanset om de ansatte er dygtige eller ej, så hviler der vel også et ansvar på rådgivere og konsulenter?
Det virker på mig som om kombinationen af mennesker, der ikke kan gennemskue, hvad ting skal koste og leverandører der ikke er dygtige og insisterende i forhold til at se kritisk på, hvad det er de skal levere til, er en kedelig cocktail.
Gunnar – tak for indsatsen, men jeg er stadig slet ikke enig med dig 🙂
Jo i, at man skal forholde sig til det strategiske potentiale i social software og derfor også skal have it-afdelingen på banen, da sikkerhed, backup-procedurer og vedligehold stadig er vigtigt.
Det vanskelige bliver bare ikke altid, som du foreslår, at give dem det, de plejer at få (et modul til det store monolitiske, silo-system som allerede er opbygget). Det vanskelige (i hvert tilfælde nogle steder) bliver at få dem til at forstå, at verden helt generelt går mere og mere mod en service-orienteret arkitektur, hvor decentrale it-systemer skal kunne tale sammen.
CMS-leverandører og portal-løsnings-snedkere skal derfor efter min bedste overbevisning ikke nødvendigvis lave egne blog-software-moduler. Tværtimod ville mange af dem tjene kunderne bedre, hvis de kunne se en WordPress-installation som en af de mange services, virksomheder skal kunne tale sammen med fremover.
Det bliver efter min mening mere end vanskeligt for virksomheder i fremtiden både konstant at være på forkant med udviklingen og at insistere på, at alle de værktøjer de skal bruge er integreret i et og samme system – det it-afdelingen i stedet skal lede efter er fleksible leverandører, der anerkender tilstedeværelsen af andre udbydere.
Gunnar Langemark skriver
Trine-Maria – i princippet er vi sikkert ikke så uenige. Men:
VI skal passe på ikke at hovere over de mennesker der engang ikke forestillede sig, at man skulle kunne skifte et logo ud ét sted. Det er noget der nærmer sig hybris.
Jeg reagerer også på bemærkningen ovenfor mht at adskille form og indhold. Jeg begyndte at prædike det omkring 1998 indenfor e-learning systemer. Det var samtidig med at mange content management systemer begyndte at dukke op. Der er ikke engang gået 10 år, og nu har alle glemt, at det ikke var noget vi spekulerede på i starten.
Når du nævner begrebet Service Orienteret Arkitektur, så tror jeg ikke at du har gjort dig overvejelser over hvad det rent faktisk betyder for en organisation. At indføre det der hedder SOA er ikke en triviel ting. Det er meget andet end blot at kunne bruge forskellige systemer og få dem til at tale sammen via xml.
Men jeg vil ikke gå ind i en konkret diskussion af det, da mit ærinde egentlig bare er at pege på, at vi faktisk befinder os i begyndelsen af en teknologibølge, og at vi også nok skal få begået de brølere der hører sig til. Om 10 år vil de 22 årige så håne os fordi vi ikke forudså både det ene og det andet. Men det gjorde vi ikke.
Til gengæld synes jeg at vi skal lære af fortids synder, og lade være med at styrte ud og revolutionere ALTSAMMEN på én gang. Og der er faktisk en magtstruktur i virksomhederne, hvor nogle (gamle forstokkede) it folk har ansvaret for sikkerheden og driften af en række systemer. Dem skal man ikke gøre sig uvenner med, bare fordi det er nemmere sådan, og fordi man ikke forstår hvad der holder dem tilbage.
Jeg foreslår ikke at man skal køre sin blog integreret i nogle “siloer” som er dikteret af platforme. Jeg siger at sådan ér det – og IT afdelingerne har også fornuftige ting at sige. Der ér siloer, og jeg mener bare ikke at man skal smide det hele ud, og tro at man kan levere noget bedre – for 50.000 kroner.
En af de ting man glemmer som blog- og web-konsulent er, at der er mange forretningskritiske systemer, som man gerne vil få til at arbejde sammen med sine web2.0 systemer – og de systemer kræver indsigt og forståelse – og man kan ikke bare skide højt og flot på sikkerhed, kontinuitet, driftomkostninger osv.
Det kan man med en blog.
Men forestil dig hvis virksomheden “pludselig en dag” har 2000 medarbejderblogs på WordPress og har fået en eller anden klampehugger til at lave noget fælles login, som har taget firmalogin fra samtlige medarbejdere og lagt ud så det kan bruges i WP (ja tåbeligt – men absolut tænkeligt) – og der så viser sig et sikkerhedshul i WP og alle disse login ligger blot for enhver hacker. WP er Open Source og leverandøren af systemet kan ikke gøre nogen ansvarlige, men kunden kan gøre leverandøren ansvarlig. Hvad sker der så?
Det lyder som FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) – og jeg tror ikke at det sker, men jeg ved – efter mange år i computerbranchen – at ting sker – især ting vi ikke havde forestillet os.
Det er ikke risikofrit at smide en masse forskelligartede systemer ind hos en kunde, der ikke selv har kompetencen til, at sikre og vedligeholde løsningen.
Hvem vedligeholder alle de WordPress installationer der er derude?
Og jeg er ikke ude efter hverken WordPress eller Open Source.
Jeg er heller ikke ude på at så FUD.
Jeg siger i virkeligheden blot: Pas nu på med at håne dem der ikke havde forudset at man skulle kunne skifte et logo ud på en nem måde.
Gunnar Langemark skriver
Godt Nytår Trine-Maria
Lad os tage den over en kop kaffe i det nye år….
🙂
Gunnar
Trine-Maria skriver
Hans Henrik – Tak for input og du har selvfølgelig ret i, at vi også når det gælder weblogs og sociale redskaber, på nettet vil opleve, at det ikke er alle, der får maksimalt udbytte.
Der, hvor jeg ikke kan følge dig er, når du skriver, at “Kun ganske få ser et udvidet potentiale”. Jeg oplever, at de fleste af de mennesker jeg taler med, kan se masser af potentiale i weblogs og i større socialitet og nemmere videndeling på nettet (hvad enten det er på deres intranet eller på det store internet). Og mine kunder kan da ofte se mange flere muligheder end jeg kan – i hvert tilfælde så snart det gælder anvendelsesmulighederne i deres egne arbejdsgange 🙂
En af mine pointer i diskussionen ovenfor med Gunnar er, at værktøjerne skal være overkommelige at komme i gang med (netop fordi det er ganske meget lettere at se potentialet, når man arbejder konkret) – og derfor argumenterer jeg også stædigt for, at en WordPress-installation, som er overkommelig i pris, kan være fornuftig i mange sammenhænge.
Jeg vil derudover gerne understrege, at jeg skam både arbejder med kunder der selv har udviklet software og med kunder der har WordPress installeret og med kunder der arbejder med tilpasninger af moduler i store interne systemer osv. Jeg har ikke ret mange fordomme – og tager udgangspunkt i virkeligheden, der hvor jeg arbejder 🙂
Og Gunnar – også godt nytår til dig – og ja lad os da flytte diskussionen til en kop kaffe!
Hans Henrik H. Heming skriver
Hej Trine-Maria
Når jeg i min kommentar skriver at ikke alle ser det ”fulde potentiale”, så ved jeg jo godt at det kan falde nogen for brystet. Og lad mig med det samme sige, at også jeg kun ser hvad jeg har lært jeg skal se efter…
Det jeg mener er, at vi dels som rådgivere, men også kunderne finder svar på problemer alt afhængig af hvilken bagage vi hver i sær har med. Det er der ikke noget galt i, det er bare fakta. Så om vi nu som rådgivere hedder det ene eller andet, eller om vores kunder kommer fra den ene eller anden virksomhed, så vil vores forslag til løsning være præget af hvor vi kommer fra.
I Danmark har weblogs nu for alvor taget en dagsorden og det er næsten som om at der er sat lighedstegn mellem weblogs og social software – og særligt du har været dygtig til at kommunikere potentialet i netop weblogs. Det har jeg stor respekt for og kan kun være lidt misundelig 🙂
Du er kommunikationsuddannet og fakta er vel, at mange af de som ser ”potentialet” netop er kommunikationsuddannede eller web-folk.
Og vi som ved hvad en weblog er ved også hvad vi skal kigge efter. Men det er der RIGTIGT mange som ikke ved. De ved stadigt ikke hvad billeddeling er, eller social bookmarking er for en størrelse, eller at en Wiki er andet end wikipedia. Og sådan kunne jeg blive ved i forhold til alle de andre udmærkede applikationer som har det sociale som deres væsentligste DNA.
Min pointe er, at social software i Danmark er lig med weblogs og at weblogs forstås af særligt kommunikationsfolk. Andre forretningsfunktioner har endnu AHA-oplevelsen til gode og vi har af selv samme årsag ikke kan sige at det ”fulde potentiale” folde sig ud.
Og det jeg forsøger at sige i min tidligere kommentar er, at nøjagtig den udvikling så vi også for 10-12-15 år siden, da Internettet og hjemmesider var noget man begyndte at tale om…….her har det også marketing og kommunikationsfolk som så en anvendelse af mediet. Men altså kun én anvendelse blandt mange.
I relation til wordpress og andre platforme – i morgen hedder de noget andet, så det er vel mindre væsentligt. Hvad jeg synes er væsentligt og rigtigt i det du skriver er, at man skal teste, lave små prototyper og mærke efter hvad der virker og hvad ikke. Først herefter kan en ansvarlig ledelse vurdere en videre anvendelse.
Jeg, som jo er enormt frelst, synes jo bare at det går for langsomt med at folde det ”fulde potentiale” ud….;-)
Vedrørende diskussionen om skandaler og omfang – det kræver et selvstændigt svar. Jeg tror jeg skriver et indlæg om det én af dagene på Connecta-bloggen