Julekalender – 11. december – PR-professionelle lytter (stadig) ikke med på weblogs
En undersøgelse i USA og UK viser, at PR-professionelle er enige om, at weblogs er vigtige, men de færreste er rent faktisk i gang med selv at blogge – eller med at hjælpe kunder med at forstå, bruge og overvåge weblogs.
Undersøgelsen er gennemført på 1100 PR-professionelle og viser blandt andet at:
While most respondents (78% of US and UK) believe that the PR department should handle fallout from bad news breaking in the blogosphere, 49% of respondents don’t even monitor blogs. In fact, 63% have not adapted their communications strategy to include proactive outreach to blogs, message boards, and other forms of digital mediums.
Jeg tror situationen er den samme herhjemme. Selvfølgelig er der PR-folk der følger blogs via RSS og som selv skriver gode weblogs, men de er få og måske hænger det sammen med, at de ikke forstår økonomien i at læse og skrive weblogs? Mange PR-folk lever jo i en verden, hvor hvert kvarter skal faktureres 🙂
Et godt råd er, at starte med at læse en masse weblogs, kommentere på en masse på weblogs – og så starte sin egen weblog med nogle interessante synspunker om ting, man ved noget om og viden, som det giver mening, at man deler – fordi man selv er klar over, at man kan blive klogere via en åben proces.
Mere om undersøgelsen af PR-professionelle hos biz-community.com og hos Media Culpa. Tegningen er fra bloggen gapingvoid
Hvis du er interesseret i blog-overvågning kan jeg også anbefale følgende ældre indlæg:
Hvad bør virksomheder lytte til på internettet?
Virksomheder lytter til kundernes samtaler på internettet
Anders skriver
Interesant læsning. Jeg er selv PR-konsulent og på trods af at jeg længe har haft en masse gode intentioner (som jeg tit har om alt muligt, blandt andet at skrive speciale…), er jeg først for nylig kommet igang med at engagere mig en lille smule.
Det er ret sigende for den nuværende situation, at de to ældre indlæg, som du henviser til, handler om at lytte. Du kender selv undersøgelsen EuroBlog, som sidste år havde deltagelse af omkring 500 PR-folk fra Eurpoa.
Sidstepladsen på ‘Greatest opportunities’ var.. ‘receiving feedback from audience’. (Jeg har iøvrigt selv skrevet om det her: http://adelhorst.blogspot.com/2006/11/euroblog-2007.html.) Det er i mine ører da lidt paradoksalt, at lytte-delen lå på sidstepladsen, mens førstepladsen blev besat af ‘being seen to adopt leading edge technology’. Men det understreger jo meget godt pointen i den undersøgelse, du referer til; alle synes blogging er vigtigt, men ved måske ikke helt hvorfor endnu…
Der mangler nok generelt noget dybere forståelse, som jeg tror er svær at få, medmindre man deltager.