Er de mon tonedøve i pladebranchen?
DR-nyheder skrev i går, at fogedretten har afgjort, at Tele2 skal lukke for adgangen til det russiske musik-site allofmp3.com.
Sagen er rejst af pladebranchens rettighedsorganisation (IFPI), som har set sig gal på et brugervenligt site, der er fyldt med god musik til rimelige priser og vi er ikke alle helt enige i afgørelsen.
Steven Snedker skriver i et rant til mailinglisten i DONA*:
– IFPI hader globalisering og frihandel mere end de mest forbenede gammelkommunister. De vil gerne sælge en Robbie Williams Rudebox i Rusland til 89 rubler (15 kr.), men i Danmark vil de have 89 kr. for den. De hader danskere, der tager på indkøb i udlandet og vil, så at sige, skære vingerne af deres fly.
Læs resten af Stevens rant her – krydret med links.
Jeg forstår godt, at musikindustrien ikke kan lide digitalisering. De mennesker, der producerede hestevogne var jo nok heller ikke de første, der selv fik bil. Men helt ærlig – hvorfor stiller de ikke selv hele bagkataloget til rådighed – billigt og brugervenligt? Og hvorfor kommunikerer de kun med mig, når de forsøger at forhindre mig i, at få adgang til musik?
Læs mere om musikindustriens fremtid i septembernummeret af Wired. Her er der heller ingen tegn på, at lovgivning løser problemerne 🙂
* DONA er et netværk for folk, der arbejder med kommunikation på nettet – og det er gratis at være på mailinglisten – tilmeld dig her).
Lars Jensen skriver
Jeg synes, det i sandhed interessante ved denne debat, som AllOfMP3-debatten godt nok ikke hører under, er, hvad vi gør, hvis to landes forskellige former for lovgivning clasher mod hinanden på internettets globaliseringsplatform, som Gillmor også skriver om i “We The Media”…
Trine-Maria skriver
Lars – jeg er meget enig i at det også er interessant og det skrev jeg faktisk også ud på DONAs liste 🙂
Her er et citat:
“Tag nu sagen fra sidste uge, hvor et smart reklamefirma markedsfører deres nye idé om at de vil betale bloggere for at skrive om produkter – ved at udnytte McDonalds brand på nettet.
McDonalds har INTET med kampagnen eller virksomheden at gøre. Jeg faldt selv i med begge ben og troede McDonalds var involveret – og det samme gjorde/gør formodentlig masser af andre mennesker.
Nu er det en uge siden, at historien var oppe, men da reklamefirmaet bag er placeret i Sydkorea er det stadig ikke lykkedes for McDonalds at få lukket kampagnen (eller bare fjernet deres logo) fra siden … og hvad gør man så?
Sagsøger efter sydkoreansk lov eller efter amerikansk? McDonalds har penge og jurister og økonomisk magt, men som sagt – reklamefirmaets kampagne kører stadig på nettet – med McDonalds logo øverst i venstre hjørne.
Så klart der er et problemkompleks på nettet: “No one knows you are a dog!” – og hvis der ikke er en lov mod løsgående hunde, der hvor hunden bider, hvad gør man så?”
Lars Jensen skriver
Og ikke at glemme sagen om Belgien vs. Google News. Her lugtede det i hvert fald lidt af, at der er nogen, der ikke helt har forstået internettet…
Kristoffer Gravgaard skriver
Hej Maria,
Jeg er meget enig i din kritik. I mine øjne, er det en meget problematisk afgørelse, som fogedretten har truffet.
Men man kan trøste sig med, at det i praksis bliver umuligt at håndhæve begrænsningen. De første læserkommentarer på vores avis http://www.avisen.dk viste da også straks links til proxyservere, der kan omgå Tele2s begrænsninger.
Se artiklen her
Thomas Watson skriver
Jeg ved nu ikke om pladebranchen er direkte imod digitalisering. Vi kan godt blive enige om at de var langsomme om at komme med på vognen, men de er dog rimeligt godt med nu.
Problemet med allofmp3 er nu en gang at det efter dansk og “vestlig” lovgivning er ulovligt at sælge et værk uden ejers tilladelse. Problemet med allofmp3 var at Rusland ikke havde en lignende lov. Sitet var derfor paradoksalt nok lovligt i Rusland. Og da sitet er russisk går det ikke ind under dansk lovgivning og er derfor også indirekte lovligt i Danmark (så vidt jeg forstår sagen).
I bund og grund syntes jeg at vi i Danmark skal se det fra følgende synspunkt: Er man dansker bør man rette sig efter dansk lovgivning. Blot fordi et russisk site eller en gadehandler i Thailand ikke kan dømmes efter dansk lov bør dette ikke være en undskyldning for at stjæle fra hårdtarbejdende musikere. For det er hvad det er. Man ville heller ikke gå ind på et galleri og tage et maleri ned fra væggen uden at betale kunstneren. Blot fordi værket kan kopieres i modsætning til et maleri retfærdiggør det ikke tyveriet.
Til slut vil jeg lige sige at jeg derimod ikke er enig med hverken IFPI eller fogedretten i at vi her i Danmark skal blokere for allofmp3.com. Faktisk mener jeg ikke at der skal blokeres for noget som helst på internettet. Det ligner lidt for meget kinesiske tilstande.
Jesper Wille skriver
AV, nogen rørte ved en nerve – musik, digitalitet, kopiering… du milde.
Jeg vil ikke ud at dømme om, hvem der har ret, pirater eller SONY, men i stedet spørge:
– helt hvor ufatteligt langsomme har man lov at være inden for musikbranchen?
Jeg kan huske Ramaskrig v. 1.0 tilbage i midtfirserne, da DAT-båndet blev opfundet, og pladebrancen (vi havde ikke CD’er dengang, vildt nok) gik helt sidelæns og forsøgte at få dette nymodens djævelskab forbudt.
Jeg var teenager dengang, alligevel var jeg i stand til at regne ud, at kopiering ville gå ind i en ny æra – ikke en flad Phillips-båndoptager og tryk-på-rec-og-play, men noget andet.
Hvordan kan det så fortsat komme bag på den branche, hvor man formodes at have forholdt sig professionelt til situationen i de sidste 20 år?
mand, jeg er gammel!
I øvrigt, TM, du har helt ret i, at denne branche kun henvender sig til sit publikum – os – for at skælde ud eller pive. Set i dét lys kunne de måske trænge til et reality check, den gennemsnitlige forbruger er vist ikke længere sådan at herse rundt med.
Ikke for hermed at sanktionere pirateri.
Slet ikke.
Jesper W.
– ikke længere teenager
Irene skriver
Musikerhustruen MÅ slå et slag for de faktisk ret trængte musikere i denne debat. Royalties er en del af en musikers økonomi (og ikke alle når Bonos ekstravangante højder).
Copyrightlovgivningen er skabt af en årsag, een af dem er brød på musikerens bord … Husk det næste gang du piratkopierer!
Vi musikelskere, har vi ikke pligt til at holde vore underholdere underholdt?
Trine-Maria skriver
Irene – aloffmp3 er ikke et sted for piratkopiering. Det er et fuldstændig lovligt site (og bemærk: Der er kommet en fogedretskendelse – ikke en dom), hvor man kan købe CD’er for rigtige penge, men billigere end herhjemme. Ligesom du formodentlig har prøvet at købe en bog billigere på Amazon end i en dansk boghandel?
Hvis man melder sig hos de russiske myndigheder for kopiafgifter, kan man efter sigende som kunstner få sin del af kagen. Den er muligvis ikke så høj som herhjemme, men den findes…
Hvor ved jeg det fra? Fra et link Steven Snedker (www.vertikal.dk) har videresendt på DONAs mailingliste. Læs selv mere her:
http://www.dansermeddrenge.dk/forum/seBesked.asp?beskedID=14602&forumID=28
Der er således ingen der er i gang med at prædike, at vi ikke skal betale musikerne for deres musik?
Mit afsæt er og var at musikindustrien skal finde på noget andet end at snerre ad mig, hvis de skal overleve! Hvor er den tjeneste der giver mig adgang til alle de gamle danske sange? Og hvor er de initiativer der gør dele af den danske sangskat tilgængelig for mash-ups for andre musikere?