Om at gøre indtryk
Claus Buhl skriver, at i vores moderne verden er det noget pjat at tale om at give folk ET godt første indtryk – for forskellige mennesker får forskellige indtryk af præcis den samme begivenhed. Det handler om mangfoldighed:
I gamle dage kunne man nøjes med at iagttage sin egen og de andres kultur og derefter udsende en korrigerende besked, fx i form af en imagereklame, hvis man så noget, som ikke passede én. Magten til at influere på fortolkningerne lå hos den, som kunne dominere dagsordenen, fx ved at gentage budskabet igen og igen til det var forstået og indgik i folks adfærd. Idag skal man rejse til Nordkorea for at finde sådan en situation.
I resten af den store og lille verden er der ikke én dagsorden, ikke én kultur, ikke ét magtcentrum. Idag er man nødt til at involvere sig i de kulturer, som skaber ens betydninger. At engagere sig i dem og med dem. Og at forholde sig lærende: At tage ved lære af sine stakeholders, og lære fra sig om det, man vil sammen dem.
Skriv kommentar