Radioavisen i P1 – lidt rodet indslag om skjulte reklamer på weblogs
I går talte jeg med P1 om det her med, at reklamefolk er begyndt at forsøge at få bloggere til at skrive om produkter for penge.
I Radioavisen kl. 6:00 var der en kort bid med, hvor jeg sagde, at blogs oprindeligt var en modreaktion på al den manipulation vi udsættes for – og at jeg derfor mener, det er lidt af et paradoks at reklamefolk nu forsøger at mase manipulationen ind i selve indholdet.
Nå, men historien har siden udviklet sig i radioavisen og jeg er blevet taget helt ud af den. I stedet har Radioavisen blandt andet talt med Søren Nøhr, kreativ partner på reklamebureauet Bates. Her er noget af det, han sagde:
Er du enig i at virksomhederne kommer til at bruge blogs som reklamemedie ?
Ja det er jeg. Men jeg tror ikke, det bliver i denne her facon, hvor man betaler folk under bordet – for det er alt for tydeligt og det skaber kun negative stemninger.
Det bliver mere sofistikeret – hvordan så – tror du?
Jamen – det bliver ikke nødvendigvis mere sofistikeret – jeg tror det bliver mere åbent fordi de markedsførere som tør gå ud og tage den her risiko for at blive sagt imod og slippe kontrollen, fra det her meget styrede og meget kontrollerede reklamemiljø eller markedskommunikationsmiljø. Der kan der ligge nogle meget store styrker i at lukke op og sige; “her er jeg, kan vi tale sammen!” men det er også farligt. Det kan være meget skræmmende.
Han blev senere spurgt:
Har vi dem allerede?
Ja ….. altså Arla har prøvet og oprettet en blog og kører med den. Succesen kender jeg ikke – jeg har ikke været med til at lave den.
Men det har jeg. Min virksomhed Social Square har nemlig hjulpet Arla i gang. Og Arla har ikke én weblog. De har fem.
Men det har ikke så meget med indslaget at gøre. For Arlas weblogs er jo helt tydeligt skrevet af medarbejdere i Arla, som blogger for at lukke op for dialog – og der er ikke meget “skjult reklame” i det.
Men jeg tror, P1 havde glemt at briefe Søren Nøhr om, at emnet var reklamer for virksomheder i private blogs?:
Nu tænker jeg mere på private blogs?
Private blogs kører jo for fuld hammer.
Ja – men med reklamer i?
Ikke mig bekendt.Men du ved det måske heller ikke?
Altså – jeg ved ikke, om der er reklamer i … af den her slags som du nævnede tidligere. Det kender jeg ikke noget til, at der skulle være – jeg tror heller ikke på det. Jeg tror ikke på, at det er smart. Nettet er for åbent – og hvis du bliver opdaget med den her slags, får du ballade med det samme.
Og så var det indslag ligesom ikke længere…
Jeg er ikke helt så skråsikker, som Søren Nøhr, når det gælder om at affeje den type “markedsføring”, hvor man køber private bloggere/ kunder med blogs til at skrive om virksomhedens produkter?
I USA er der for nylig dukket en tjeneste op, der hedder PayPerPost
Og deres såkaldte service giver voldsom debat blandt bloggere, men også i medier som BusinessWeek.
Sagen har været vendt herhjemme ovre hos Sille – og her er der 15-20 bloggere, der diskuterer, om de ville sige ja til at skrive mod betaling? Og de har forskellige synspunkter.
Men findes der private weblogs herhjemme, hvor bloggeren bliver betalt for at skrive om produkter? Har du fået nogle gode tilbud om at blogge for penge? Ville du selv gøre det, hvis du fik tilbuddet? Og hvad synes du, som læser af weblogs?
Lars Hvidberg skriver
Jeg hørte også indslaget, og fandt det meget mystisk, at interviewpersonen ikke kendte noget til det, han blev interviewet om! Men det er da et spændende emne, og jeg tror han har helt ret i, at erfaringerne med blogs viser, at man skal passe meget på med at gøre noget ‘skjult’. Blogs lever meget på deres personlige henvendelsesform, og der har man som læser ikke brug for en fornemmelse af ikke at få ‘hele sandheden’. Det kan selvfølgelig være, at det bare er blogs 1.0, og at 2.0 bliver helt anderledes 😉 – men det er bare min hunch, at hvis man vil reklamere på blogs, så skal man også gøre det ærligt, fx gennem fiktionaliserede forløb eller lignende.
Ville jeg selv gøre? Spise en big mac og skrive om det for 10 eller 20 dollars? Det tror jeg ikke. Så skulle man gøre det til det, som bloggen handlede om, ligesom der har været blogs om barnevogne og gadgets. Men ellers har jeg svært ved at se fordelen for mig som blogger.
Jeppe K skriver
Et af de marketing-eksperimenter, der har fået mest omtale, kom fra vinproducenten Stormhoek, som sendte vin til en række prominente bloggere.
Det skabte selvfølgelig en del røre i blog-dammen.
Der er en god intro til casen her: http://business2.blogs.com/business2blog/2006/09/stormhoek_the_b.html
Trine-Maria skriver
Lars – tror din vinkel dækker meget godt – jeg håber ikke reklamer i indhold bliver meget udbredt…
Jeppe – jeps Stormhoek er på listen over gode eksempler til bogen – http://www.weblogbog.dk – men der var jo ikke tale om at de betalte nogen for at skrive indlæg og skjule at det var reklame? De sendte 100 flasker vin til de første 100 bloggere der skrev til dem – og så kunne bloggerne gøre med vinen, hvad de ville og blogge om den eller lade være – og blogge pænt eller mindre pænt. Målet var ikke så meget reklame – det var mere at få folk til at snakke om vinen og det må man sige, lykkedes meget godt 🙂
De har også sponsoreret vin til 100 blogger-dinners i USA i forbindelse med deres introduktion af vinen på det marked.
Det er bloggeren og tegneren Hugh Mcleod som har bloggen http://www.gapingvoid.com der har hjulpet Stormhoek.
Og tak for linket – jeg kendte ikke den artikel.
Jeppe K skriver
Jeg synes der er forskel på “skjult” og skjult.
Stormhoeks eksperiment var interessant, ikke mindst på grund af buzz-effekten fra alle de reaktioner, bloggerne gav det med på vejen. Men for den uindviede er buzz jo bare det samme som skjult marketing. I en gammeldags marketing-tankegang opnåede de jo også den (lille) effekt at den uindviede fik en marginalt større chance for at støde på navnet Stormhoek og et billede af vinflasken, i sin færden på nettet.
Du har ret i at der ikke var nogen som blev “betalt” af Stormhoek. Men jeg synes ikke der er forskel på at skrive til Stormhoek og bede om en flaske vin og at poste et billede af en cheeseburger. For så vidt jeg kan se, lader både Stormhoek og CREAMaid, der lavede McD-kampagnen, spørgsmålet om redelighed være op til bloggerens samvittighed.
Thomas From skriver
Som jeg ser det, er det afgørende om reklamen er skjult eller ej. For der hersker efter min opfattelse ingen tvivl om, at reklame i blogs er uundgåeligt.
Anita Campbell har en pointe når hun siger: “I also don’t apologize for accepting advertising, and I make it clear that just like everyone else I have to earn a living and pay the expenses of keeping the site going.”
(citat tager her fra).
Blogging er stort, det er ikke et græsrods-fænomen, derfor er det naturligt at der kommer penge i spil. Det er et spørgsmål om at gøre det på en orden lig måde.
Snakkede i øvrigt med en fyr fra et pr-bureau som fortalte at de fodrer bloggere med info om de nyeste produkter. Produktet får omtale og bloggeren får lov til at være først ude med nyheden. En win-win situation, eller hva?
Jesper Wille skriver
Hehe, det er vist den med de mange, nye kanaler igen – her er noget af mit syn på dén sag fra tidligere i dag.
Drengen på tegningen er go’ i sammenhængen, synes jeg – der er nemlig en tendens til at falde lidt for ting på skrift hos os i vesten, og der er pænt meget ævl og bævl, der kommer på skrift takket være www.
Vi skal nok være bedre til kildekritik end nogensinde før, lære vores yndlings-bloggere lidt at kende før vi tror på alt hvad de siger 🙂
Jeg reklamerer på min blog af og til – men det gør jeg af lyst, fordi jeg synes dette eller hint er fedt. Hvornår går det så over grænsen, kan man tænke – når jeg får fribilletter til et event jeg har talt godt om, eller betalt arbejde for et firma jeg har rost, eller hvad…? – og hvad så hvis jeg gør, går min vederhæftighed så øjeblikkeligt fløjten, og er det med tilbagevirkende kraft?
Det kan godt være, blog-advertising og p2p marketing og alt muligt kommer i højeste kurs snart – men i samme takt tror jeg, vi vil efterlyse noget endnu væsentligere: Integritet.
Hvordan skal vi ellers kunne finde ud af, hvem vi vil stole på?
Jj
KayBros skriver
Lige fra starten af, hvor blogs som folk kender dem i dag kom frem, har der været reklame indblandet. Hvis ikke direkte reklame som f.eks. adwords, bannere eller en rosende tekst omkring et produkt i bloggen, så bruges de til fremstød af ens egen webside (SEO)
Selv nu her i en kommentar bruges den som reklame/branding 🙂
Kom en virksomhed og spurgte om jeg ville blogge for dem mod en god timebetaling, ville jeg som de fleste andre sige ja, såfremt jeg selv kunne stå inde for deres produkt/service. Principper er altid godt at have, specielt hvis de følges op med en pose penge 🙂