Jyske Bank – hvis kunderne er vilde med fisk?
Banker bruger i stigende grad video på nettet. Kunderne bruger jo netbank – og så giver det god mening at bruge nettet til at vise, hvad de egentlig laver i banken efter fire.
I går har Jyske Bank så løftet sløret for en ny satsning, som har været omtalt en hel del. Og tiltagene præsenteres blandt andet i en video.
Jyske Bank vil gerne være en bank der skiller sig ud og derfor handler videoen om – TADA – at deres filialer har fået nye møbler!
Der er fladskærme, inspiration og oaser til fordybelse. Man kan læse trendmagasiner (Bo Bedre) – og spille bordfodbold i et scorelokale. Stolene er gule og der er hængt en FISK op, som skal vise, at banken er uhøjtidelig.
Se det selv, hvis du tror, jeg overdriver, men sig ikke, at du ikke var advaret – og der ER en FISK!
Det problem jeg har, er IKKE, at Jyske Bank har brugt 300 mio på at ændre indretningen og indføre fisk. Problemet er, at de bruger 100 mio på at fortælle om det!
For hvad sker der med kundefokus, når en virksomhed bliver så selvoptaget? Jeg hører det for mig:
“Velkommen til Jyske Bank. Alle linier er desværre selvoptagede. Tast 1, hvis du vil have tilsendt et billede af en fisk! Tast 2, hvis du vil have tilsendt en sms, når det nye Bo Bedre lander i butikken! Tast 3, hvis det er sådan noget kedeligt noget om penge”
Og så er jeg selvfølgelig skuffet over, at de forsøger at bilde mig ind, at min relation til dem bliver anderledes, fordi de har fået nye møbler? Og jeps – jeg er erhvervskunde i Jyske Bank – så jeg KAN faktisk stemme med fødderne.
Frøs Herreds Sparekasse har også en video på nettet. De viser chefen frem og en række medarbejdere:
Men vigtigst af alt – de bruger videoen til at få nogle kunder til at fortælle, hvorfor Frøs er relevant som bank.
Og det viser sig sjovt nok at være, fordi banken løser nogle helt konkrete pengeproblemer – noget med et lån til at udvide kroen NU – og et lån til køb af drømmeboligen – også selvom sommerhuset ikke er helt solgt.
Der er ingen af kunderne fra Frøs, der kommer ind på møblerne i banken – eller som nævner noget om fisk!
Søren Højlund Carlsen skriver
Nej, der er sgu ikke så meget pjat med Frøs. Jyske Banks nye kampagne fejler og er noget nær en fiasko. Sjovt nok vil Jyske Bank jo gerne (eller det ville de i hvert fald en gang) have det samme ry som Frøs, men nu er de kammet over i den helt anden grøft, hvor det mere handler om, at se os end at se kunden (i øjenhøjde) 03 til JB News og alt det andet fra den kampagne.
Carsten A skriver
Hej
Jeg synes at Jyske Bank´s branding er yderst vovet men trods alt bedre end ikke at sætte kunden i fokus som f.eks Danske Bank – jeg vil dog påpege at det kan betale sig at finde en mindre bank der passer bedre til én end de store.
Vi/Jeg har skiftet bank fra Jyske Bank til en mindre bank der er langt mere seriøs end Jyske også på deres priser 😉
Vi har funder en seriøs ny rådgiver via http://www.banktorvet.dk da vi ikke lige kunne gennemskue mybankeer.dk informationerne.
Håber andre opnår samme resultat som vores lille familie 🙂 Nemlig mere gennemskuelighed og laaangt bedre service.
De bedste hilsner
Carsten A