Deadline: Mit liv som agurk – eller hvornår begynder Nynne Bjerre at blogge?
Jeg var jo i Deadline på DR2 i mandags for at tale om weblogs:
Du kan se indslaget her i Deadlines arkiv – eller via Esben Fjord og E-klumme på YouTube.
Nå men, da jeg nu var i TV-byen tog jeg også selv nogle billeder af oplevelsen:
Resten af albummet fra min tur i Deadline kan ses på 23
Det var sjovt at blive sminket og sminkøren var virkelig dygtig – jeg synes, hun fik det bedste frem i mig – men hun havde altså også 31 års erfaring med tv-sminke 🙂
Jeg fik også Nynne med på at svare på 3 hurtige spørgsmål efter indslaget:
1. Hvordan fandt hun på at lave et indslag om weblogs?
Afsløring: Nynne Bjerre læser Politiken og i lørdags var der en artikel om weblogs (“Kilk. Farvel til massemedier. Goddag til samtale” af Marcus Rubin). I artiklen var Mr Bhatia (som startede Hotmail) citeret for at forudsige, at ligesom alle under 90 år i dag bruger e-mails, så vil alle have en weblog om 5 år.
Det undrede Nynne, fordi hun – ligesom tusindvis af andre tror jeg – troede at weblogs udelukkende var et privat fænomen. Den meget brugte metafor har smittet af; weblogs er dagbøger på nettet – og hvorfor skulle vi nu allesammen blive interesserede i at blogge om vores hverdag og læse hinandens dagbøger?
Hun besluttede at ressearche på fænomenet og finde ud af noget mere om weblogs.
Derudover indrømmede hun også, at det er her i juli måned – eller i agurketiden, at der er plads til indslag som er sådan lidt ved siden af Deadlines hovedområder (udenrigspolitik og verdensudsyn).
2. Hvordan fandt hun på at kontakte mig?
Når journalister researcher bruger de Infomedia, som er et arkiv over artikler og omtaler. Og i nogle af de artikler Nynne fandt om weblogs, var jeg citeret for at mene et eller andet om fænomenet. Hun fandt selvfølgelig også andre eksperter, Blandt andet Lis Holm, som har skrevet en bog om weblogs og forskeren Lisbeth Klastrup fra ITU.
Hun ringede til mig og fik indtryk af, at jeg vidste, hvad jeg talte om og så lavede vi en aftale.
3. Hvornår begynder Nynne Bjerre – eller Deadline – at blogge?
På den ene side kan Nynne sagtens se fidusen i at åbne nogle af processerne op for seerne. Der bliver taget masser af beslutninger om vinkler og indslag og dækning, som det kunne være relevant at få nogle meninger om. Det ville også give mening at have mere kontakt med seerne i forhold til forslag til nye kilder.
Men Nynne har også en idé (som jeg ved er udbredt i DR og på mange andre medier) om, at det ikke er alting der skal blæses ud i offentligheden – hun mener, at der foregår ting som kræver, at man beskytter sin historie.
Derudover er der masser af holdninger og meninger i det stof de dækker på Deadline – og mon det går an, at journalisterne (som jo skal være saglige og objektive) blogger og har meninger om de stofområder de dækker?
Hun synes ikke at journalister som er ansat i statsradiofonien (mit udtryk – ikke hendes) nødvendigvis skal være “kendte” og på det private plan, synes hun, at hun er ret eksponeret i forvejen via udsendelserne.
Jeg sagde selvfølgelig, at selv om Deadline ikke blogger, så skinner redaktionens holdninger jo igennem i udvalget af historier, i valget af kilder, i beslutningerne der træffes bag programmerne – og jeg vil til enhver tid hellere have en åben proces, som jeg kan blande mig i, end jeg vil have en proces, der er lukket og forklædt som “objektivitet”?
Men jeg er også meget radikal, hvad det angår, for jeg tror ganske enkelt ikke på objektivitet, når der er subjekter involveret 🙂
dalager skriver
Hey, det gik sgu da meget godt 🙂
Anne Fox skriver
Jeg er lige færdig med at se så mange af de programmer jeg kunne i serien Ouafas fredmission som jeg syntes var ret interessant. Det jeg manglende lige var muligheden for at give min mening. Jo det kan man godt igennem deres email men serien er slut nu og så vil det være mere oplagt at debater blandt andre seerene.
Jeg ser BBC som en god eksempel om hvordan man kan fremme interaktivit og samtaler med seerne. Der er for eks. den nye Editors’ Blog på http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/ og bloggen af en af de hovedjournalister på Newsnight her http://www.bbc.co.uk/blogs/paulmason/ en lignende program til Deadline.
Rikke Halberg skriver
Trine-Maria,
Jeg synes – ligesom min kollega Christian, som du jo har udvekslet et par kommentarer med – at det gik rigtig fint i mandags.
Det er da halvstort, at weblogs er nået helt til DR2 – hehe – men det kan altså undre mig, at der stadig er medie-mennesker her i landet, der ikke ved, hvad fænomenet dækker over….!?!?
Jeg synes faktisk, det er grænsende til skræmmende! 🙂 Men også meget interessant, for det beviser jo bare, at vi foreløbig kan have blogosfæren i fred for hovedparten af journalisterne. Gad vide hvor længe det varer?
Men medierne er i mine øjne i det hele taget ikke særligt gode til at udnytte internettets andre muligheder (her tænker jeg på flermedialitet og særligt – oh skændsel – eksterne links til baggrundsinformation!!), så at de heller ikke ved hvad weblogs kan bruges til, det burde ikke komme som en overraskelse. Men tænk en masse gode historier, de går glip af…
Kim Elmose skriver
Rikke – ro på (det samme har jeg også sagt multimangegange til Trine-Maria og Mygdal). Det kommer.
Som de fleste andre brancher er journalister / medieverdenen konservativ og lang tid om at forandre sig. Men det er på vej – der er flere og flere journalister, der begynder at blogge. Endvidere er vi nogen medier, som også husker at linke til baggrundsinformation (fx http://www.ing.dk hvor jeg selv huserer).
Og der er nye initiativer på vej – Nyhedsavisens satsning som TM har skrevet om – på Ingeniøren vil vi forsøge at opbygge et nyt medie ved at starte med at lade brugerne være med til at bestemme hvad profilen mere præcist skal være, hvilke historier, der skal skrives etc.
Når det så er sagt – så JA – der sker for lidt, vi kunne have startet for år tilbage, medierne og journalisterne skal åbne op osv.
Men lad os glæde os lidt over, at det nu begynder at ske.
Go sommer.
PS: Godt gået, TM .
Christian Bogh skriver
Kim – det lyder godt at Ingeniøren også vil tage handsken op. Det bliver meget spændende.
Og med en tilknytning af Morten lund til Nyhedsavisen kan det også kun blive interessant – for hvis der er noget Hr. Lund har – så er evnen til at udvikle innovative ting og benytte sig at de nyeste tiltag. Se bare hvordan han fik Bullguard ud ove stepperne med viral markedsføring – lang tid før andre i DK fik den tanke.
Men man kunne jo håbe på at endnu flere medier og journalister kom “ind i kampen” – men vi må nok væbne sig med lidt tålmodighed endnu.
Medierne er som du skriver konservative – der gik jo også lang tid før mange medier begyndte at be/udnytte internettet.
Maja skriver
Hej Trine-Maria,
Jeg så dig selvfølgelig også i Deadline i mandags – og synes, at du gjorde det rigtigt godt. Men jeg havde ligesom mange af dine øvrige læsere forestillet mig, at der i Deadline havde været mulighed for at komme et par spadestik dybere bag det, der sker i kommunikationen. Vinklen var vel ikke anderledes end, hvad der tidligere har været i korte indslag på TV eller på Harddisken m.m. Det største udbytte har derfor været at følge samtalerne i forbindelse med programmet i de seneste dage- både her og på andre blogs. Tænk, at så mange bloggere – på trods af varme, ferie og almen sommerdøs !! deltager i denne samtale og både undrer sig og giver ris, ros og gode pointer. Fortsat god sommer !
Henrik Harsbo skriver
Hej Trine
Hjemvendt fra ferie har jeg lige set din DR2-optræden.
Det gjorde du rigtig godt. Jeg synes bestemt, at du på fin vis fik defineret, hvad en blog egentlig er, og hvordan den kan bruges.
Det overrasker mig ikke, at DR2 endnu ikke er gået i gang med at blogge om deres historier. Ting tager tid. Jeg er helt enig med Kim Elmose. Det skal nok komme.
Nynne Bjerre Christensen skriver
Halløj folkens – jeg tager mine velfortjente tæv for ikke at blogge om vores redaktionsprocesser på Deadline. Vi kunne sagtens åbne for nogle af overvejelserne om dagens program (og der er mange!) på en blog. Men – ting tager tid – og jeg er jo først lige blevet introduceret til ideen. Tager den med på næste Deadline-seminar!
Christian Bogh skriver
Hej Nynne – det lyder som en rigtig god ide – jeg ved vi er mange der vil læse en sådan blog med stor interesse og vi er ligeledes mange som nok vil give dig og resten af redaktionen et par kommentarer med på vejen – held og lykke med at få overbevist resten af redaktionen.
Weblogs vinder større og større indpas i de store virksomheder – eks. har Jupiter Research forudsagt at 70% af alle store virksomheder vil have en blog inden udgangen af 2006 – [http://www.jupiterresearch.com/bin/item.pl/press:press_release/2006/id=06.06.26-corporate_weblogs.html]
Det skal nok tages med et gran salt, men det viser alligevel noget om potentialet. Du kan læs mere om antallet af weblogs i vores blog – http://www.bloggingpr.dk
Trine-Maria skriver
Hej igen – og atter engang tak for alle kommentarerne.
Nadja – hvor er det supercool, hvis indslaget har fået din mor til at blogge om forholdene i Kina – jeg har jo mødt hende til din fødsesldagsfest og jeg er helt sikker på, at hun kan lave en interessant weblog om alle oplevelserne derude…
Rikke, Kim, Christian – jeps medierne kommer efter det, stille og roligt. Jeg har efterhånden haft en del journalister på kursus via journalisthøjskolen, ligesom jeg ved at mange af mine kolleger laver kurser mm. for en masse mediemennesker, så jeg er sikker på, at der er journalister på vej. Check for eksempel Dorte Tofts weblog ud (hun freelancer om IT på Berlingske):
http://it-bizzen.blogspot.com/
Mr Kabb – Jeg “spinder ikke guld” og ordet weblog er ikke et meningsløst begreb. Man har for eksempel ordet “redskab” som svarer til ordet “hjemmeside” – og træder man så ned ad abstraktionsstigen har man ord som “skovl” og “spade” – og på nettet har man ordet “weblog”. En weblog er ganske rigtigt en hjemmeside, men det er en hjemmeside med indbygget samtaleteknologi – i form af kommentarfelter, permalinks og trackbacks – og ja der findes weblogs uden trackbacks og weblogs uden kommentarfelter, men der findes også skovle med lange skafter – og små skovle til altankasser. Det er redskaber, men det er stadig skovle…
Du kan selvfølgelig finde eksempler på weblogs med lange artikler, som der kommenteres på – og jeg er ked af, at det ikke fremgik mere tydeligt af indslaget, at jeg mener, at der er mange forskellige typer af weblogs – og at hele humlen er, at det er det sociale og dialogen og ønsket om at dele viden og tanker med andre, der driver værket. Jeg fastholder dog at tankegods, som er i bevægelse har større sandsynlighed for at få en kommentar med på vejen på en weblog – end færdigtænkte tanker, men igen – du kan sagtens finde undtagelser – og folk der blogger for at høre sig selv tale.
Det ændrer dog ikke på, at weblogs bestemt giver mening som begreb – og jeg tror måske det, der er mest konstituerende for en weblog er permalinket/trackbacken (altså at du kan linke direkte til mit indlæg fra din blog – og samtidig efterlade et spor her, så jeg og andre læsere her kan følge samtalen videre herfra og til din weblog) Vis mig en hjemmeside (som ikke er en weblog) med samme teknologi?
Samtidig er det linkstrukturen i blogrolls, permalinket/trackbacken på bloggen, der synliggør netværket på bloggen (blogosfæren) for læserne. Så hvis du spørger mig, hvad der skal til for at en weblog IKKE er en weblog, så er det nok manglen på permalinks/trackback-funktion – og et usynligt (hvis eksisterende) netværk. Tror jeg nok, men jeg er bestemt rede til en diskussion, hvis andre har bedre bud? Og hvor placerer min definition de såkaldte “interne weblogs”, som er lukket inde bag firewalls i virksomheder?
Mr Kabb – du klandrer mig endvidere for ikke at sælge “internetkommunikation” – med varm luft på flaske. Det illustrerer for mig, at du udelukkende dømmer mig på et 5 minutters indslag i Deadline 🙂 Hvis du kendte mig bedre (læste min weblog) ville du vide, at jeg har arbejdet med marketing, kommunikation og markedsanalyse i 10 år og at jeg ikke er nogen “hyper” – jeg er praktiker og håndværker og formidler. Weblogs er et nyt værktøj – der er forståeligt nok stor interesse for fænomenet – og jeg fortæller gerne hvad jeg ved, men jeg kan skam også sagtens rådgive virksomheder til IKKE at starte weblogs – fordi det kan være helt andre redskaber, der er mere interessante og relevante for dem og det de vil med deres website – så døm mig venligst ikke udelukkende på 5 minutter på tv 🙂
Maja m fl. Jeg ville også gerne have været dybere, men indgangsvinklen var en sund skepsis og den personlige/private vinkel – jeg er sikker på, at vi senere vil se indslag med mere faglige tilgange og at der også vil komme indslag om corporate blogging. Selv var jeg helt klar over, hvad vinklen var – og jeg synes Nynne gav en god brief og holdt fast i hendes oprindelige vinkel, som var at undersøge, hvad fascinationen kommer af.
Nynne – god idé at kæmpe lidt for bloggen- og rart at se, at det summer efter sidste mandags indslag.
Christian – rapporten fra Jupiter er efterfølgende gennemhullet af bloggere, der blandt andet ikke har kunnet få indsigt i fremgangsmåden i analysen – men jeg sprang også selv i med fuld musik:
http://www.hovedetpaabloggen.dk/2006/06/28/fordobling-af-antallet-af-corporate-weblogs-i-usa-i-ar/
Og endnu engang – tak fordi I alle kommenterer og omtaler så flittigt – jeg glæder mig til at fortsætte diskussionen om, hvad der konstituerer en weblog – og hvad det er der er så fascinerende, men de næste par dage er jeg altså på stranden – og uden for net-rækkevidde…
Fortsat god sommer
PS: Ring 27 29 17 04, hvis der er gået ild i min weblog eller den har fået vandskade 🙂
Christian Bogh skriver
Tirne-Maria – jeg er godt klar over den er “gennemhullet” – har læst nogle af de weblogs du nævner – ikke mindst The Diva Marketing Blog, som jo har spurgt til indholdet af analysen, men jeg nævner den for selv om de nævner et tal som er overdrevet – så er tendensen jo vigtigere end om tallet skulle være 35 % istedet for 70% eller endnu mndre … – derfor skriver jeg også at tallet skal tages med et gran salt… men jeg burde naturligvis have linket til deres kritik – det er hermed gjort
http://bloombergmarketing.blogs.com/bloomberg_marketing/2006/06/jupiterresearch.html