Bog: Naked Conversations – how blogs are changing the way businesses talk with customers
Jeg er blevet færdig med at læse “Naked Conversations” af Robert Scoble og Shel Israel. Bogen handler om weblogs i virksomheders kommunikation og er unik på flere måder.
Det er den bog om weblogs, jeg har læst, som har flest eksempler og cases. Der er foretaget mere end 100 interviews med bloggere og ansvarlige for blogs i virksomheder og blogsoftware-udbydere og blog-konsulenter mm. Både i store virksomheder og i mindre virksomheder – og både i USA og i Europa. Og alene af den grund er bogen anbefalelsesværdig.
Udfordringen er så at komme i dybden med med de mange historier. Det lykkes ikke alle steder i bogen og resultatet bliver, at forfatterne nogle steder kommer til at virke postulerende i forhold til bloggens betydning for den virksomhed, de taler om. Heldigvis kan man så ty til bogens weblog for at få uddybet alle cases og historier.
Alle interviews og alle uddrag til kapitler er nemlig blogget undervejs. Og bogen er på den måde blevet medredigeret af hundredevis af læsere, som har kommenteret undervejs og hjulpet med at finde flere gode og dårlige argumenter og historier om virksomheds-weblogs.
Robert Scoble og Shel Israel formår derudover at få fortalt, at meget IKKE handler om weblogs, men om kultur – og om, hvorvidt man i virksomheden tør åbenheden, stoler på de ansatte, har selvtillid i forhold til at tackle kritik osv.
Jeg synes derimod ikke, at forfatterne ikke tillægger individet nok betydning. Som jeg ser det, er den succesfulde weblog – hvad enten den er corporate eller privat – båret af personligheden, hos den der skriver. Det er derfor ikke bare ‘virksomhederne’, der skal opdage weblogs og beslutte strategisk, at de skal blogge om følgende emner… Det er også individerne i organisationen, som skal se weblogs som nye muligheder for at komme til orde, for direkte kontakt til kunderne, synliggørelse og udvidelse af faglighed og netværk.
Udgangsreplikken i bogen lyder:
“Ultimately, blogging has ended one era and ignited another. In this new era, companies don’t win just by talking to people. They win by listening to people as well. We call it the Conversational Era. It doesn’t change everything, because as John Naisbitt told us, everything never changes. But something has changed, and blogging is impacting businesses of all sizes…”
Weblogs vil bestemt vil få betydning for virksomheders kommunikation, men jeg er alligevel ikke enig. Det er i min optik ikke bloggen, der har afsluttet en æra. Det er derimod en kombination af en lang række faktorer – og det man kan vælge at se som et kulturelt faseskift fra industrialisering til vidensøkonomi (+ 70 andre udtryk for at vi er i et kulturelt vadested), som gør bloggen mulig.
Men altså; Læs bogen for eksemplerne og for de mange versioner af weblogs og kommunikation, som den byder på.
[…] Naked Conversations – how blogs are changing the way businesses talk with customers Bog om corporate blogs. Ikke nødvendigvis værd at købe, men har interessant tilhørende blog. Læs en dansk anmeldelse på hovedetpaabloggen.dk […]