Hvordan udbreder man kendskabet til sin weblog?
Guy Kawasaki har for nylig blogget en liste med 10 punkter for, hvordan man evangeliserer sin weblog – det vil sige sørger for, at folk opdager, at man skriver en blog, så man kan få mange læsere – og hvordan man får dem til at linke til det, man skriver.
(Bloggens popularitet – som Guy Kawasaki går temmeligt højt op i – måles mange steder på antallet af links til bloggen fra andre sider).
Her følger Guy Kawasakis råd:
1. Tænk “bog” ikke “dagbog”
When you write a diary, it contains your spontaneous thoughts and feelings. You have no plans for others to read it. By contrast, if you write a book, from day one you should be thinking about spreading the word about it. If you want to evangelize your blog, then think “book” not “diary” and market the heck out of it.
Min version ville nok være “tænk fagbog ikke dagbog”, men det er jo fordi jeg er ret fokuseret på weblogs som faglige redskaber i organisationer. Under alle omstændigheder er pointen, at man skal skrive, så det er interessant for andre at læse.
2. Svar din indre kritiker
Forestil dig en lille mand på din skulder, som spørger “Og hva’ så?” hver gang du har skrevet et indlæg – og blog det så kun, hvis du kan svare ham!
3. Saml på e-mailadresser
Guy Kawasaki sendte 10.000 e-mails ud til venner og bekendte (og ja, han kender åbenlyst lidt flere mennesker end de fleste), da han startede sin weblog. Det har fungeret fint for ham – han er i dag nr. 46 på Technoratis liste over mest læste blogs (og de indekserer immervæk 37 mio weblogs).
Gue Kawasaki anbefaler derudover, at man skriver adressen til sin blog i sin autosignatur i ALLE e-mails.
4. Saml på gode links til din blogroll (blogroll=liste over gode blogs)
Når man linker til en blog, får ejeren af bloggen besked via ping-back-tjenesten i software – det betyder at alle de mennesker, som du inkluderer i din blogroll får et link til din blog og altså mulighed for at opdage, at du blogger.
5. Få et scoop
Find nyt stof at skrive om – lad være med kun at recirkulere det, der foregår på andre blogs.
Pointen er, at mange bloggere linker til det, du skriver, hvis du har noget begavet at sige om sagen – og hvis du er den første, der siger det. Og links er det, der henleder opmærksomheden på din weblog.
Bottom line: if you want lots of people to link to you, read voraciously and find cool stuff first.
6. Suppler andre bloggere med indlæg, som følger op
Hvis du læser noget virkelig interessant, så lad være med altid bare at skrive en kommentar på den blog du læser.
Skriv af og til et selvstændigt blogindlæg med flere informationer/ en anden vinkel – mere stof på din egen blog. Den blogger som “startede” historien vil med stor sandsynlighed linke til dig, du får vist, at du ved noget – og alle bliver gladere.
7. Svar på kommentarer på din blog
Only good things can happen when you read all the comments in your blog and respond to them. It makes commenters return to your blog. This, in turn, makes commenters feel like they are part of your blog’s community which makes them tell more people to read your blog.
8. Bed om hjælp
If you are providing value in your blog, don’t hesitate to ask for your readers to help. If you don’t ask, you don’t get.
9. Vær modig
I’m not saying you should intentionally piss other bloggers off, but if you can’t speak your mind on your own blog, we might as well all give up and stay on the porch.
Guy Kawasaki bemærker også, at folk også linker til én, når de er uenige eller sure på én. Hvilket jo er cool, hvis det man er på jagt efter er opmærksomhed. Lidt ligesom Simon Spies – dårlig omtale er bedre end ingen omtale!
10. Gør det let for brugerne at følge med på bloggen
The bottom line is that you should enable your readers to get to your blog in multiple ways. It’s no different than distributing physical products through multiple channels.
Guy Kawasaki foreslår at man giver forskellige muligheder for at abonnere via feedburner mm. – og det er selvfølgelig rigtigt, at man kan tilbyde flere former for RSS-feeds, men jeg tror nu, det er ligeså vigtigt at tilbyde e-mail-notifikation
Og jeg undskylder igen, at mit tilbud om dette stadig ikke virker. Det skyldes, at jeg kæmper – eller faktisk er det min blog-pusher nr. 1 – Ozlak der kæmper mest – med at finde et plugin, der fungerer! Nogen der har gode forslag?
Jacob Bøtter skriver
Jeg har med stor success brugt Subscribe2 af Scott Merrill, bl.a. senest på http://www.kolindkuren.dk/
Du kan hente plugin’et her: http://www.skippy.net/blog/category/wordpress/plugins/subscribe2/
Hvis man ikke vil bruge et plugin, kan jeg anbefale Zookoda ( http://www.zookoda.com/ )
Thomas Watson Steen skriver
Vi bruger Zoodoka justaddwater.dk:
http://www.zookoda.com/
De er stadig i Beta og der er en række små issues rent brugervenlighedsmæssigt på administrations siden, men ind til videre har den sendt de newsletters ud vi har bedt den om.
Det kræver selvfølgelig at man har adgang til at indsætte lidt HTML i sin template.
/thomass
Trine-Maria skriver
Tusind tak for hjælpen – jeg håber, jeg snart får tid til at få gjort noget ved sagen – lige nu er der andre ting, der trækker i mig. Mere om det i morgen!
cyclone bill skriver
Interessant at der i den grad fokuseres på at få mange til at læse ens blog. Nu kan blogs jo være utroligt mange forskellige ting, men jeg vil da påstå at en del skrives mere for forfatterens end for læserens skyld – og ikke et ondt ord om det! Spørgsmålet er mere om mange læsere er et mål i sig selv?
… jeg undlader lige at linke til min egen blog her 🙂
Trine-Maria Kristensen skriver
Hej Cyclone Bill – Jeg tror, det med om man har fokus på læsertallene eller ej “kommer an på”, hvad man vil med sin blog. Nogle bloggere er helt ligeglade, andre synes det er stor succes med 10 læsere, mens atter andre fokuserer mere på antallet af læsere, måske fordi de mener, at deres emne potentielt tiltaler flere læsere?
Og det er rigtigt set, at Guy Kawasaki har meget stort fokus på læsertal og links, men han er også sådan en type, der har brug for at opstille målsætninger – og et af hans erklærede mål har hele tiden været at skrive en populær blog, med mange læsere – og det har han opnået med sin strategi (og så sikkert også, fordi han var kendt i forvejen).
Carsten Agger skriver
Blandt alle disse gode forslag mangler jeg selv stadig det her med at aktivere kommentarer …
men i øvrigt mangler et temmelig væsentligt godt råd, måske endda så væsentligt, at man har anset det for overflødigt ligefrem at nævne det:
Sørg for at få din blog tilmeldt de blog-aggregatorer, der måtte være relevante – hvilket vil sige Blogbot for alle danske blogs, Polit-blogs hvis éns blog er “politisk”, er der flere gode?
Stefan Bøgh-Andersen skriver
Man kan også tilmelde sin blogs feed (RSS eller Atom) til Danmarks største blog- og feed-portal , Overskrift.dk, for at udbrede kendskabet til sin blog:
http://www.overskrift.dk/submit.php
På denne måde kan andre søge og finde både blog og indlæg.
Rosenstand skriver
Ganske glimrende artikel, som jeg har benyttet mig af – og med held. Tak skal du have!
brian skriver
ja det ville jo meget rart , at der var nogen der vil læse det man skriver 🙂
dominyka skriver
Super artikel! – håber virkelig jeg kan bruge den :-))