2006 Makro-trends i intern kommunikation
Stromberg Consulting har udgivet en rapport om Makrotrends i intern kommunikation i 2006 (PDF)
1. Demokratisering af information
Når medarbejderne får adgang til selv at publisere (via weblogs, debatfora, wikis, oplsagstavler mm. på intranettet) og dermed også til at kommentere på, modsige og udvide horisonten for den officielle kommunikation fra virksomheden, får det konsekvenser for, hvad det er vigtigt, at den interne kommunikationsafdeling beskæftiger sig med.
Fra at være et sted, som kommunikationen flyder fra – til at være et sted, hvor kommunikationen distribueres – og hvor man giver medarbejderne gode råd om, hvilke redskaber der er gavnlige for netop deres formål.
“Technology has also blurred the boundaries between stakeholders. Any communication to employees has to be regarded as information in the public domain, creating a need for closer alignment between internal communications and external messaging.”
2. Strategisk nødvendighed
Intern kommunikation forandres i følge rapporten fra at være en kommunikations disciplin under PR og HR til at være en strategisk sparringspartner for ledelsen. Når alle medarbejdere kan kommunikere demokratisk bliver det strengt nødvendigt for virksomheden at have indsigt i, hvordan der kommunikeres internt – og hvilke strukturer der findes formelt og uformelt:
“the internal communications function is evolving from communications production to a department offering services as a consultant, enabler and strategic business partner.”
Intern kommunikation bliver en stabsfunktion der muliggør bedre kommunikation for alle medarbejdere – for eksempel ved at introducere nye redskaber og undervise de ansatte i kommunikation.
3. Medarbejder engagement
Intern kommunikation arbejder i stigende grad sammen med HR på at finde ud af, hvad der gør medarbejdere motiverede og engagerede – igen fordi det forhold at kommunikationen demokratiseres gør det mere væsentligt, at den enkelte medarbejder er glad for sit arbejde og vil fungere som ambassadør for arbejdspladsen.
Tidligere kunne utilfredse medarbejdere fortælle historien om deres utilfredshed ved middagsselskabet lørdag aften. Idag kan de lufte deres utilfredshed på en weblog – og deres synspunkter kan findes af kunder, potentielle medarbejdere mm. som søger i Google!
4. Bundlinie-fokus
Også intern kommunikation er under pres for at påvise, at deres indsats betyder noget for virksomhedens indtjening. Der laves flere og flere mållinger, som for eksempel skal påvise sammenhæng mellem medarbejdernes engagement og virksomhedens indtjening – og som dermed indirekte påviser, at intern kommunikation bidrager til bedre bundlinje.
5. Globalisering
I takt med at flere og flere virksomheder outsourcer bliver der også i intern kommunikation fokus på, at finde redskaber og metoder, der kan fungere på tværs af kulturer,faggrænser, internetadgang, sprog og tidszoner.
6. Simplificering
Intern kommunikation spiller en rolle i forhold til at få sorteret og filtreret information. Igen er der fokus på redskaber og værktøjer, som kan gøre det lettere for de ansatte at finde informationer og at undgå irrelevante informationer.
7. Personalisering
Ligesom på andre områder vil også intern kommunikation opleve en personalisering – altså at man som ansat kan sammensætte sit eget informationsflow og nøjes med den nødvendige og relevante kommunikation (for eksempel via RSS-feeds så man kun får nyheder om de emner man selv arbejder med). Personalisering giver andre udfordringer – for eksempel, hvordan man sikrer at der også er fælles fodslag på nogle områder.
En interessant rapport. Læs det hele her hos strombergconsulting.com (PDF)
Skriv kommentar