Customermade 7: OhMyNews – læserne skriver nyhederne
Jean K. Min taler om “The End of 20th Century Journalism – Every Citizen is a Reporter”
Hjørnestenen i OhMyNews er, at alle er journalister.
Viser en video fra CNN som er en profil af OhMyNews
I Sydkorea har alle adgang til bredbånd
Et redaktionsrum vises – og vi besøger en lille selvstændig, som er reporter og som har skrevet om det hårde liv som selvstændig i Sydkorea.
De bruger ca. 150 historier om dagen – og de gode historier får 20 dollar og en mere fremtrædende plads på avisens hjemmeside.
Videoen knækker og Jean K Min tager over. Desværre er hans engelsk lidt svært at forstå, så jeg koncenterer mig primært om at lytte.
Massemedier fjernede muligheden for deltagelse/interaktivitet – og internettet har geninstalleret muligheden for at deltage.
Historierne fra OhMyNews spreder sig og får større og større betydning – deres historier samles op af andre medier – og af Google.
Alle er journalister – og der er ingen begrænsninger på formen – både faktuelle og personlige historier er i orden hos OhMyNews.
I dag er der 41.000 reportere
76% er mænd og 24% procent er kvinder
15% er funktionærer
7% er journalister
6% er små virksomhedsejere
5% er freelancere
Langt de fleste er unge – under 40 år
Hvorfor skriver de til OhMyNews
– For at blive set – de er garanteret at mange ser deres historie! 100.000 læsere er foreløbig rekord.
– Feddback – læserne kan skrive tilbage – op til 3.500 kommetarer til en historie
– Man er med til at ændre verden
– Man kan vinde 20.000 for den bedste historie, 10.000 for den næstbedste og 2.000.
Hvad skriver de om?
Dagligliv
klummer om politik og sociale forhold
Film og bøger
Mediekritik
Hver dag 200 historier – og ca. 70% af nyhederne på OhMyNews
Hvad med juridiske problemer?
Et eksempel: en reporter sender en historie om misbrug af ressourcer i en stor virksomhed – hvor de fact-checker alting inden de publicerer historien for at være sikker på at der rent faktisk er bund i historien. Men historien blev trykt og de blev ikke del af en stor retssag.
Man skal også godkendes – og skrive under sit eget navn.
Hvad er forskellen på Citizen Reporters og Bloggers?
Jean K Min understreger at forskellen er at på OhMyNews får man adgang til publikum uden at skulle finde dem selv – man får en masse læsere og en masse kommentarer til sine historier – det er meget sværere at få succes med en weblog!
– Man får professionel hjælp til sine historier
– Hurtig berømmelse – Honey I am on OhMyNews
– Solidaritet med andre skribenter
– God beliggenhed
– Konkurrence med andre
– Mulighed for at tjene penge, hvis man skriver godt
Hvorfor sker det i Korea – kan det ske andre steder?
I Korea bruger næsten 100% af befolkningen internettet. 80% har bredbånd adgang.
Folk er trætte af de konservative, traditionelle medier i Sydkorea
Korea er et lille land – med stærkt netværk – og kort mellem mennesker.
Niels Brinch skriver
Spændende blog. Men den historie og nogle af de andre, lyder som om du skriver stikord til et foredrag du skal holde, eller sådan noget. Det er lidt underligt at læse.
Trine-Maria skriver
Hej Niels – tak for det – og de her “live-blogging” indlæg, hvor jeg sidder på en konference og tager noter, som jeg uploader i mellem indlæggene er vist altid stikords-agtige og lidt rustne – beklager.
Egentlig liveblogger jeg primært for min egen skyld – alle de gode informationer talerne deler ud af i løbet af sådan en dag kan jeg så efterfølgende finde frem igen – for de ligger her på bloggen – men jeg kan godt se, at det ikke er helt som at være der selv, når man læser det!
Måske er løsningen en sektion på bloggen til “liveblogging” og stikord, som læserne så selv skal opsøge, hvis de er interesserede?