Customermade 8: Interesting.org
Teo Härén fra intersting.org taler om at hovedudfordringen er: Hvem er kunden? Hvem er virksomheden? Hvad er en virksomhed?
Teo var i Sri Lanka i julen og han svømmer i poolen – han starter med at svømme frem og tilbage, men der er kun sol i den ene ende af poolen og han begynder at svømme på tværs af bassinet. En tysker ved pool-kanten kommenterer det og vil have ham til at svømme “ordentligt” og “rigtigt” – og da Teo forklarer at han nyder solen, siger tyskeren: “I don’t care – you are annoying me!”
Teos pointe er at sådan er mange mennesker – de er tyskere – forstået som traditionalister, der synes at nyt ting og anderledes måder er irriterende eller ligegyldige!
Intersting.org har i dag 13.000 medlemmer af netværket – og meningen er at dele ideer og viden med hinanden.
For 50 år siden var det kun chefen og produktudvikleren der måtte have ideer.
For 10 år siden begyndte man så at involvere receptionisten og rengøringskonen.
Men hvorfor ikke tage alle kunderne med også – og få endnu flere ideer at arbejde med? Eller hvad hvis man også tog dem med som IKKE er kunder – som har fravalgt at være kunder. Måske har de de allerbedste ideer.
Hvordan fungerer interesting.org?
Det virker sådan her. Man sender et problem og en pose penge til interesting.org – som sender problemet ud i deres netværk af 13.000 kreative mennesker – og får ideer tilbage – intersting.org sorterer ideerne og sender de gode (10%) til virksomhederne.
Teo har læst 30.000 ideer igennem – og sorteret 90% fra.
Når Teo/ intersting.org har sorteret ideerne og sender 100 af dem til virksomhederne – er der stadig 90% der er crap – men de sidste 10 ideer er anvendelige – og pengene sendes så til de 10 personer der har fået de 10 ideer som ender med at blive antaget af virksomheden.
1 mio kroner til 1000 mennesker i løbet af 5 år.
Amatører eller professionelle
Apropos spørgsmålet om, hvorvidt man er amatør eller professionel – Alle de her mennesker med ideer er professionelle ifølge Teo – bare ikke nødvendigivs ansatte i den virksomhed de har problemet. Teo fortæller for eksempel at Steve Jobs flyver British Airways – og kan hjælpe dem med input – og selv om han ikke er inde i flybranchen er han alligevel ingen amatør.
Ideer til en bog
Teo var med til at skrive en bog om børn og kreativitet og fik 1000 ideer fra netværket – og 50 af dem kom med i bogen. De kom også på titelbladet og modtog 5 bøger og 1000 kroner. Det sjove er så, at der er flere af dem som har købt bøger for mere end 1000 kroner, så intersting.org tjente penge på at have netværket med i processen!
Fagforeninger og forbrugere
Fagforeninger kan strejke og gør det, men er underlagt regler
Forbrugere kan også strejke – lade være med at købe cheeseburgere før prisen bliver sat ned – eller de kan arrangere at gå langsomt ombord i flyvemaskiner indtil prisen bliver sat ned – og magten skifter stille og roligt over til kunderne, som ikke er underlagt regler. De kan strejke for evigt, hvis noget ikke passer dem.
Er det sandsynligt? Måske ikke, men virksomhederne er nødt til at forholde sig til, at magten skifter.
[…] Minder lidt om det svenske Interesting.org, som Teo Härén fortalte om på konferencenCustomermade i april i år. Interesting.org sender virksomhedernes problemer ud i et netværk af 13.000 mennesker, som så forsøger at løse problemerne – og de der finder en god løsning bliver betalt. […]