Customermade 2: Brugere af computerspil laver dem om!
Jeg liveblogger, så godt jeg kan – tilgiv derfor eventuelle slåfejl – og spørg løs, hvis noget er uklart 🙂
Lars Bo Jeppesen – Copenhagen Business School & MIT taler om “Profiting from Innovative Consumer Communities in Computer
Games”
2 opfattelser af brugere og innovation
User Driven Innovation
– Designere og produktudviklere får inspiration fra brugere, der taler om nye produkter de gerne vil have (problemet med denne tilgang svært at oversætte brugerens ideer til egentlige produkter)
User Innovation
Brugerne laver prototyper eller færdige produkter – og dette er ifølge Lars Bo Jeppsen ægte “Customer Made”
Kunder laver mange forskellige produkter – her er nogle eksempler
Sundhed – Gatorade
Personlig hygiejne – Proteinbaseret shampoo
Sportsudstyr – Mountain Bike
Software – Electronic mail
Games/toys – Counterstrike
Hiking udstyr – 37% af alle brugere har selv tilpasset deres udstyr
Mouintain Bike brugere – 19% har ændret deres udstyr selv
Hvad kan virksomheder gøre for at generere og opfange disse tendenser?
Skab eller forsøg at få adgang til eksisterende bruger-communities.
I computerspil hedder det “mod communities” (fordi det er brugere, der modificerer spillene)
Det, der er karakterisktisk er, at forbrugerne modificerer spil i et forum der er stillet til rådgihed af spiludbyderen – og at ændringer ofte foregår i samarbejde mellem flere brugere – elller mellem brugere og udviklere fra udbyderen af spillet.
Spiludbyderen kan også tilbyde brugeren forskellige “innovation toolkits”, der gør det lettere at deltage i udviklingsprocessen
Spillet Counterstrike blev skabt af en bruger
Et eksempel er Valve Software – som laver et spil der hedder Half-life – som senere er blevet udviklet af en bruger til spillet Counterstrike
80% af koden bliver frigivet i 1998 (til spillet half-life) + de frigav et “Software Development Kit”, så brugerne selv kunne lave forskellige versioner af spillet.
Minh Le laver Couterstrike – det tager ham 8 måneder – han får hjælp fra sine venner – lægger spillet på nettet i 1999 – og det bliver hurtigt mere populært end Half-life – og Valve hyrer Minh Le.
Counterstrike er det mest populære ”shooter” game nogensinde – og i dag opdateres spillet fortsat løbende af brugerene.
Der findes 165 modifikationer af Valves Half-life på internettet (eller rettere der er 165 Mod-forums – altså communities omkring en version af spillet)
Bruger-mods har for længst overhalet det originale spil – men spiludbyderne i Valve er stadig glade for Counterstrikes popularitet smitter af på dem.
Counterstrike tal:
6,5 billion player minutes pr. måned
35.000 servere
2% af global båndbredde
Udfordringer?
Udfordringen er at finde de gode communities og at påtage sig ansvaret selv – man kan ikke regne med at brugerne bare sender en lind strøm af forbedrede produkter ud – man må selv være tilstede. Der er også en risiko for at brugerne driller en og laver parodier – eller at brugerne simpelthen overtager forretningen.
Skriv kommentar