Fremtidens jobtitel: Social Media Analyst eller Blog Relations Manager?
Der bliver flere og flere weblogs. Der er ca. 10.000 danske weblogs og Technorati (en søgemaskine for weblogs) indekserer i dag 35,3 mio weblogs fra hele verden.
I den sidste udgave af Technoratis rapport State of the Blogosphere (fra 17. april 2006) kan man derudover læse sig frem til, at der startes 75.000 nye weblogs om dagen – og at 55% af dem stadig er aktive efter 3 måneder, hvilket giver 19,4 mio aktive weblogs.
3,9 mio weblogs bliver opdateret minimum en gang om ugen og der bliver skrevet 1,2 mio indlæg på blogs om dagen – eller 50.000 indlæg i timen!
I dag er “blogosfæren” derudover 60 gange større end for 3 år siden – og antallet af weblogs fordobles med den nuværende stigningstakt hver 6. måned. Altså – om 6 måneder er der mere end 60 mio weblogs!
Hvem skal læse og sortere i alle de blogindlæg?
Hvis udviklingen fortsætter får kommunikationsafdelingerne travlt. Ikke fordi alle blogindlæg skal læses fra ende til anden, men fordi nogen jo skal grave guldet frem.
Det vil sige finde de relevante weblogs og læse de indlæg, der handler om virksomheden, markedet, produkterne, tjenesterne, kundeoplevelserne, konkurrenterne mm.
Derfor foreslår Ben McConnell fra Church of the Customer blog, at der i fremtiden vil være en jobtitel, der hedder “Social Media Analyst”.
If a social media analyst could port into Technorati’s data warehouse (or BlogPulse’s) and rely on her imagination and knowledge of company strategies to create her own, real-time dashboard of gauges, maps and charts of what’s being said online, she would probably become the company’s most foremost expert on trends, word of mouth and the democratization of culture.
Stowe Boyd (en anden blog-ekspert) modsiger ham – han mener ikke, at grafer og tal og analyser alene bliver det interessante:
Maybe that’s too remote: all that staring at graphs and so on, like the foo-foo dust that business intelligence firms peddle. I think it is more likely that a role analogous to press relations will arise: blog relations. These folks will keep tabs on Blogpulse and Technorati, to see what is going down, but they will also maintain an active and on-going relationship with the major bloggers in their sector.
Både brug for tal og samtaler
De har begge ret. Der bliver både brug for gode søgemaskiner og redskaber, der kan hjælpe organisationer med at navigere i informationsstrømmen og i den forbindelse også brug for analytikere, der kan se mønstre i resultaterne. Men der bliver helt bestemt også brug for ansatte, som kan omsætte analyserne til bedre samtaler og bedre relationer med kunderne.
Og meget apropos kunderelationer, så deltager jeg i morgen på konferencen: “Customer Made” på ITU. Her er temaet, at kunderne er med i produktudviklingen og det glæder jeg mig meget til at høre eksempler på. Jeg liveblogger, såfremt det er muligt!
Skriv kommentar