Aviser kan tjene penge på læsertal på nettet
I en annonce for Ekstra Bladet (indrykket i Børsen) kunne man for nylig se læsertal pr. dag på aviserne/netaviserne.
Ekstra Bladet: 460.000/205.000
BT: 452.000/128.000
Jyllandsposten: 557.000/71.000
Politiken: 459.000/66.000
Berlingske: 375.000/38.000
Jeg ved godt, at Ekstra Bladet har yngre læsere, flere sensationer og flere spisesedler på gaden, som trækker folk ind på nettet – og udfra den tilgang, forstår jeg også godt B.Ts læsertal på nettet.
Men hvad med Berlingske Tidende? Deres læsere er selvfølgelig ældre, men er de ikke også vidensmedarbejdere, der sidder på kontor/ i banken og altså er placeret foran en computer med netadgang hele dagen?
Problemet er måske, at Berlingskes indhold er spærret inde bag kodeord, men der må da være noget andet galt også?
Jeg savner i øvrigt Børsens læsertal til sammenligning?
Mediet ER hjemmesiden!
For alle andre virksomheder gælder det at kunderne i stigende grad starter med at checke hjemmesiden ud, INDEN de indgår en handel. Hvis det også gælder for potentielle abonnenter på en avis, så er det endnu en god grund til, at medierne bør se nærmere på, om den hjemmeside de har skruet sammen, er attraktiv nok?
Personligt savner jeg stadig initiativer fra medierne i retning af brugerinddragelse og netværksopbygning. Aviserne på nettet er ganske enkelt elendige til at udnytte, at deres læsere er klogere, end de er – og at de kunne bringe de kloge læsere sammen, hvis de ville!
Hvor er pengene i læserdrevet journalistik?
Hvis man kan få læserne til at være med til at skrive nyhederne og fortælle historierne, så har det skam værdi. Amerikanske Yourhub.com tjente 5. mio dollar sidste år – på loklat forankret, læserdrevet journalistik.
YourHub.com invites users to set up their own blogs, contribute photographs and stories from their community and post details of local events. It was set up by the Denver Newspaper Agency (DNA) in May 2005 and has around 45,000 unique users each month.
Fifteen localised print editions are produced for the Denver region each week, compiled from an average 800 reader-submitted stories.
The publishers began to syndicate the model after enquiries from other local news publishers. YourHub.com is now linked to local news sites in six US states including the Knoxville News-Sentinel, Los Angeles Newspaper Group and Wichita Falls Times Record News.
Det skriver dotJournalism i deres nyhedsbrev, som i øvrigt er tilgængeligt via nettet – og ganske gratis.
Gunnar Langemark skriver
Berlingeren har en uvane med at man skal være abonnent for at læse det interessante indhold. De virker mere afvisende overfor “gratister”.
Gunnar Langemark skriver
og fortsættelsen:
Det er ALT nok! jeg er i hvert fald næsten helt holdt op med at gå til Berlingeren.