Arla på weblog: Retssagen er pinlig
Retsagen mod Arla startede i går og varer hele ugen. Kort fortalt er Arla under anklage for at have skubbet Hirtshals Mejeri ud af Metro (engrossupermarked), ved at give Metro penge.
Det kom selvfølgelig ikke bag på mig, at sagen startede i går – for i min egenskab af rådgiver for Arla har jeg drøftet med bloggerne og kommunikationsafdelingen i Arla, at det bliver interessant at se, om Arlas weblogs kan få en funktion under retsagen.
Louis Illum Honoré, som er pressechef i Arla, har i dag et indlæg på bloggen, hvor han blandt andet skriver, at det er svært at blogge om retssagen og at den er pinlig for Arla. I går bloggede han om det forhold, at Arla har tabt kundernes tillid, uanset om de vinder eller taber.
Af børn og til middagsselskaber skal man høre sandheden?
Mange mennesker er virkelig vrede på Arla. Jeg deltog for eksempel i et middagsselskab i lørdags og gæsterne var enige om, at det var Arla, der i sin tid havde lukket det lille lokale mejeri. En af gæsterne havde indgående kendskab til sagen og til mejeristen, men da hans historie kredsede om, at lukningen måske snarere skyldtes mangel på god forretningssans, prellede hans argumenter af som vand på en gås.
Det var ikke mig, der startede samtalen om Arla i lørdags – og jeg fik hurtigt en fornemmelse af, at der ikke ville være den store interesse for mine historier om Arlas interne forandringsproces og weblogs 🙂
Men middagssamtalen gav mig en meget klar fornemmelse af, at forandringerne i Arla skal være radikale og at de fremfor alt skal være SYNLIGE, hvis forbrugerne skal vende tilbage.
Kim Elmose skriver
Arla skal bare lade være med at bruge bissetricks – og turde konkurrere på markedets vilkår, uden at gribe til monopol-muskelbrug mod små modstandere (der selvfølgelig heller ikke skal undskylde alle røde tal på deres bundlinie med at de er oppe mod Arla).
Ingen tvivl om at Arla’s ageren har givet meget badwill, men jeg boykotter nu ikke deres varer, om end jeg ret ofte supplerer øko-mælken fra Arla med en lignende (og faktisk bedre) fra Osted Mejeri , hvis jeg kan. Men det er mere fordi jeg ønsker mangfoldighed. Det gælder mælk, øl og software.
Nårh, jeg skal ud og have noget mælk (Arla) til kaffen. 😉
/kim
nanna barlby skriver
hmm umiddelbart tænker jeg at Arla på mange måder har lagt ud med at brande sig som de største / de internationale og er blevet indhentet af deres egen markedsopfattelse.
nu er det jydsk accent og nærhedsprincipper der skal indhente det fortabte – men hvor blev troværdigheden af undevejs?
Her ser jeg bloggen som et super redskab – spørgsmålet er om de ikke skal igennem en forandringsproces for at vende den dårlige fortælling til noget positivt – fra dominerende til udviklende foreksempel.
/nanna
Maja Møller skriver
Der er mange opfattelser i spil i disse dage. Hos mange forbrugere bliver der pustet til gammelt nag i takt med den verserende retssag i skarp kontrast med milde tv reklamer. Jeg har netop blogget om, hvordan jeg ser på konflikten i dette.