Gruppe-eksamen
Jeg er uddannet på RUC i 1996 – og det udfordrende ved gruppe-eksamener er for mig at se, netop at man skal samarbejde under pres, man skal give plads til andre, lytte til hinanden undervejs, spille sammen i dialog, supplere uden at overtage, alt mens man forsøger at vise, at man ved og forstår og har læst og har tænkt.
Nu skriver Lisbeth Klastrup, at den danske regering vil afskaffe gruppe-eksamener – så alle studerende fremover skal til individuel eksamen i alting.
I mine øjne er det tåbeligt. Nogle fag egner sig godt til individuelle eksamener – i fag, hvor vi kan lære alt udenad, hvor der er en stribe beviser og forklaringer og årsags-virknings-sammenhænge, som de studerende skal testes i. I andre fag er det vigtige samarbejdet henimod en analyse, som rummer flere vinkler og flere teorier og modeller – test af om man kan finde de rigtige vinkler – den interessante vinkel. Gruppearbejdet og gruppeeksamen tester derudover, det vigtigste for en arbejdsgiver – nemlig at den her studerende kan skabe og udrette noget sammen med andre.
Gruppeeksamenerne kan da sikkert strammes op og gøres smartere – og mere interessante. Men at afskaffe dem? Er det ikke sådan en ensretnings-ting, som ikke tyder på ret meget pædagogisk kreativitet – og var det ikke netop kreativiteten, vi skulle leve af fremover?
Der er en underskriftsindsamling imod afskaffelsen i gang på: bevargruppeeksamen.dk
Lis Faurholt skriver
Gruppeeksaminer ER afskaffet. På alle professionsbachelor studierne, f.eks. læreruddannelse, pædagoguddannelse, sygeplejerskeuddannelse gælder denne bekendtgørelse: http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2005/0035605.htm
– Se §10, Stk. 2. “Prøverne tilrettelægges som individuelle prøver, medmindre andet er bestemt af Undervisningsministeriet.”
Ditte skriver
Lis: Er det ikke fordi vi sammenblander gruppeeksaminer hvor der bliver fælles karakter og individuel karakter? Jeg underviser på CVU Syd (Fysio- og ergoterapeut udd.) og de har mange gruppeeksaminer. Så dér er de i høj grad IKKE afskaffet.
Trine-Maria: Har du savnet at blogge 🙂 ?
Nishandan Ganesalingam skriver
Hej Trine-Maria,
Jeg er enig i, at gruppearbejde er vigtigt i forhold til arbejdsmarkedet, for i det virkelige liv arbejder man jo også sammen med andre. Men afskaffelsen af gruppeeksamen betyder jo ikke afskaffelse af gruppearbejdet. Man kan jo sagtens have gruppearbejde uden nødvendigvis at gå op til eksamen sammen.
For mig at se ligger den kreative læreproces i selve arbejdet med opgaven eller projektet. Eksamen er “bare” bedømmelsesprocessen. Det er to forskellige processer med forskellige formål. Så længe gruppearbejdet fastholdes og kombineres med individuelle eksamener, får vi det bedste fra to verdener: den kreative læreproces fra gruppearbejdet og en mere præcis bedømmelse af ens kompetencer til eksamen.