Collegehumor.com – var der nogen, der sagde dollargrin?
Torsdag formiddag mødtes vi med Jakob Lodwick og Zach Klein i deres kontor på hjørnet af Broadway og Leonard Street i Greenwich Village. I den højloftede og meget lyse lejlighed arbejder 13 mennesker med indhold og udvikling til siden collegehumor.com.
Siden blev startet i 1999 af 2 drenge, som et sted med humor, billeder, video og ballade for collegestuderende. De lavede ingen reklame for sitet, det virkede bare – fordi mange brugere "klikkede" med det. Collegehumor fik hurtigt mere end 100.000 daglige brugere.
Jakob er programmør og blev ansat til at gøre siden mere dynamisk og automatisk – så det er mere effektivt at arbejde med. Jakob arbejder med udvikling i PHP og SQL – og før han kom til var siden ren HTML.
Zach er designer og han fortæller at siden designmæssigt er lidt af en udfordring. Brugerne er ikke meget teknologi-orienterede – og da det er vigtigt, at de føler sig hjemme på siden, må den ikke se alt for smart og cool ud. Den skal se rar ud og indholdet skal virke tilgængeligt og det må ikke se virksomhedsagtigt ud – en del af tilliden ligger i amatørismen. Derudover er det vigtigste på siden indholdet – altså humoren og der skal derfor ikke være noget, der trækker opmærksomheden væk fra indholdet på siden.
Brugerne er helt vilde med at deltage
På redaktionen modtager de omkring 400 billeder om dagen fra brugerne – og ca. 20 billeder ender på siden hver dag. De lægger 20-30 nyheder på siden i løbet af dagen, hvilket giver dem meget mere trafik fra folk, der lige skal ind og checke – tidligere lagde de kun nyheder på 2 gange om dagen.
Collegehumor har 5-6 mio besøg om måneden. De tilbyder et RSS-feed, men kun et par tusind om dagen bruger den feature – hvilket igen understreger, at deres brugere ikke er teknologi-nørder, men helt almindelige mennesker, der vil grine lidt. Der er flest mænd, som bruger siden – og det er de sjove billeder, der er mest populære. Der er flest der kommer ind den vej (nogle har sendt dem et link til et billede) og der er flest der bogmærker billedsider.
Det skal være sjovt – ikke ødelægge nogens liv
Generelt har de ingen problemer med lovgiving og jura. Måske fordi de har den regel, at hvis nogen kontakter dem og gerne vil have fjernet et billede, så fjerner de det bare. Det kan være nogen, der er PÅ billedet og som ikke synes, det er sjovt. Som Jakob siger: "Vi laver siden for at folk skal have det sjovt – ikke for at ødelægge nogens liv". Det giver som regel ingen efterspil, folk er glade når billedet er fjernet – og vil ofte have det væk, fordi de synes, det er for pinligt, så de har ikke lyst til at diskutere det yderligere, når bare det er væk fra siden.
Zach og Jakob definerer selv, at de er i underholdningsindustrien – og de har da også skrevet en bog: ”Guide to college” – som de har solgt filmrettighederne til.
Dating og shaming, som bare ikke fungerede
Jakob fortæller, at de på et tidspunkt forsøgte at starte et dating og netværksprojekt (men det var før Friendster) og han siger, at de gjorde en masse ting forkert – som de ville gøre anderledes. Det var ikke en katestrofe, men det var bare ikke så populært som collegehumor.com – og de endte med at sælge tjenesten fra.
Derudover havde de på et tidspunkt siden shamings.com. (Shaming er en udbredt "sport" på amerikanske colleges. Det går kort fortalt ud på, at man ydmyger folk, der har drukket så meget, at de er sanseløse ved at dekorere dem med tusser, barbere deres øjenbryn af – eller give dem fjollet tøj på. Læs om fænomenet her og her) Her var fidusen, at hvis en medstuderende blev så fuld at han eller hun mistede bevidstheden eller faldt i søvn skulle man dekorere hende/ham og sende et billede ind til shaming.com. Men efter en sag, hvor en fyr næsten døde, mens hans venner dekorerede ham, fandt de ud af, at det simpelthen var for usundt og for farligt at opfordre til – og så lukkede de siden. Igen under henvisning til, at de bare vil lave noget der er sjovt – ikke ødelægge folks liv eller opfordre til noget der er farligt!
T-shirts, der i høj grad fungerer
I dag er de 13 mennesker i alt – 4 som ejer virksomheden – og de regner med at runde 6 mio dollars i omsætning i år (34 mio kr – eller 2,6 mio pr. ansat), men hvordan tjener de pengene?
Noget er selvfølgelig reklamer – collegestuderende er et godt publikum. Men ret tidligt fandt de ud af, at mange af deres annoncører var T-shirt fabrikanter – og de tænkte "Det kan vi da gøre bedre!" og gik i gang med at lave deres egne T-shirts. Og idag udgør T-shirt forreningen og merchandise i det hele taget omtrent 60 % af omsætningen.
T-shirt-firmaet får selvfølgelig en masse trafik fra collegehumor. Og hvor ideerne til fede t-shirts i starten kom fra redaktøren på collegehumor, som startede med at lave 12 stks, så kommer der i dag også ideer fra brugerne af siden – og de laver 5 nye om måneden. Collegehumor giver 500 dollar for en god idé til en t-shirts, som føres ud i livet. De får ca. 50 forslag om dagen og der er ca. 2 om måneden, som bliver brugt – og måske er der 10, som overhovedet kunne være mulige. De udvælger selv, hvilke der skal laves.
Cool bælte med egen lysavis
Deres nyeste merchandise er et bælte, med en LCD skærm, som kan programmeres som en lysavis: Scrollingbuckle.com (se en video på deres hjemmeside) – prisen er 30 dollar (180 kroner) + forsendelse.
Jakob og Zach fortæller, at de selv mener, at de først lige er begyndt at forstå deres eget brand og hvordan man kan tjene penge på humor – og at de er overbeviste om, at det kan man gøre på mange forskellige måder. De insisterer også på, at de ikke har nogen "sell out" plan lige nu, netop fordi de mener, det kan blive meget større.
Ældre brugere er med på en nostalgisk kigger
En af fordelene ved at være et lille sted er, at alt kommer gennem redaktørernes egne hænder, hvilket betyder at redaktørerne kender kulturen blandt brugerne rigtigt godt. Alligevel blev de overraskede da de for nogle måneder siden fik Nielsen til at se nærmere på deres brugere. For de viser sig at være noget ældre, end de troede. De regner med, at det er fordi der er en nostalgi omkring college blandt de 22-24 årige, som for nylig var en del af kulturen og som kan lide at blive mindet om den tid. Når man går på college er man 18-21 år. Indholdet på siden kommer dog stadig fra collegestuderende – de andre er bare med på at kigge – og det er jo fint, for de har flere penge og de køber også t-shirts 🙂
Skjult reklame, men kun hvis det virkelig ER sjovt
Jakob fortæller at de blandt andet har fået et video-klip fra en film inden den kom i biografen – og har fået reklamepenge for at bringe den. Han siger, at det ikke er noget problem, men at de kun kan gøre det, når det er noget de også ville have bragt alligevel. Han griner og siger, at de ikke mener, at det, at de får penge for det, skal holde dem tilbage. Klippet var i øvrigt et af de mest populære nogensinde!
10-12 procent af de besøgende er fra udlandet, men alligevel har de ingen planer om at tage konceptet ud over landets grænser. De mener, at college-tiden er så ganske særlig i netop USA, fordi man ikke må drikke (før man er 21 år), man flytter hjemmefra og man laver en masse åndssvage ting. Men de siger samtidig, at det ville være fedt, hvis det samme fandtes i Japan eller andre lande – det ville give et godt indblik i ungdomskulturen rundt omkring.
Fremtiden for medierne og for collegehumor
Jakob og Zach forklarer, at de selv stiller spørgsmål ved fremtiden hele tiden. Voyerismen er stigende – med Flickr og andre tjenester, der gør det muligt for folk selv at dele og bidrage med billeder. De har tænkt over om collegehumor så bliver overflødigt, men er nået frem til at det gør det ikke – af flere årsager. På Flikr er det kun ens venner og nærmeste, der ser ens billeder – på collegehumor er der et meget stort publikum – man bliver berømt. På Flick er der ingen redaktør – hos collegehumor er det kun det sjoveste, der slipper igennem nåleøjet.
Der vil også fremover være brug for begge dele – redigerede sider med det bedste af det bedste – og steder, hvor man kan se folk man kender, fra sin egen skole og omgangskreds. Det vil blive mere personligt, men stadig med plads til noget mainstream og Jakob har den pointe, at han godt kan lide ideen om, at man kan være berømt i en lille gruppe af mennesker – 150 personer – som man til gengæld kender som om de var ens venners venner.
Sidste nye forretningside – del dine videoklip med vennerne
Og baseret på den idé, at man skal kunne give sine venner adgang til det, man selv ser – og at det skal være let at se, hvad andre kan lide, har fokene bag collegehumor lanceret vimeo.com – her kan man uploade sine videooptagelser, dele dem med andre og på en nem måde få video på ens blog eller hjemmeside.
Det var imponerende at se en forretning, som var så lille og så levende – og selvfølgelig er de også i en anden situation end den typiske danske virksomhed, fordi de har 9 mio unikke brugere og et ocean af potentielle brugere. De aner faktisk ikke, hvor mange collegestuderende (og folk der er blevet færdig med college indenfor de sidste 5 år) der egentlig er i USA (altså hvor stort deres potentiale er). Da vi spørger, griner de lidt, og Jakob siger: "Jeg føler, vi burde vide det, men jeg har ingen idé om det!"
UPDATE 16.12.2006: Af en eller anden grund har spammerne overfaldet dette indlæg med deres dumme links til ligegyldigt vrøvl og af samme grund har jeg nu lukket for kommentarer og pingbacks her. Irriterende!
Karaoke Machine
Karaoke Machine