Katastrofeberedskab og nye medier til samarbejde
Det danske udenrigsministerium er jo blevet kritiseret for at beredskabet i forbindelse med tsunamien ikke var godt nok – og de har udtalt, at de nu kigger på, hvordan beredskabet kan forbedres.
Og jeg er lige stødt på en virkelig god artikel, som indeholder en grundig evaluering af, hvordan de forskellige teknologier (sms, weblogs, software til weblogs, wikis) fungerede under katastrofen. Artiklen er god at få forstand af, hvis man overvejer, hvordan nye medier kan bruges i krisesituationer – for eksempel er en wiki god, fordi de pårørende – eller andre der gerne vil hjælpe og deltage – selv kan oprette nye kategorier og nye sider. Dog anbefales lidt organisatorisk struktur:
"In addition to the blog, we set up a wiki as a classified repository for all the information that we were gathering. We then got wiki "janitors", "monitors" and "gardeners" from our pool of vounteers. The janitors cleaned up the trash, the monitors watched for redundant or duplicate information and the gardeners helped seed it by transplanting blogposts into relevant categories."
Dina Mehta, som har skrevet artiklen og publiceret den på sin weblog "Conversations with Dina" er fra Indien og hun arbejdede intensivt med at sikre information til og fra pårørende og folk i katastrofeområderne via sms-beskeder, weblogs og wikis, i mens katastrofens omfang gik op for verden. Og Dina Mehta kan man møde på årets Reboot-konference, hvor hun skal tale om "Social Tools for Research and Collaboration".
Skriv kommentar