Skal alle virksomheder så blogge?
Toby Bloomberg har et marketing-firma og en weblog om marketing. Nu bliver hun interviewet til Shel Israel og Robert Scobles bog "Naked Conversations" om weblogs – blandt andet om, hvorvidt alle virksomheder skal blogge:
"8.Should all companies blog? Who should? Who shouldn’t?
Any company can benefit by opening the doors of communications wider— at least any company who doesn’t have harmful secrets buried. To me, it’s not “should companies, blog” but “will the company culture support a blog?” Marketers must realize that blogs are a longterm strategy and not a short-term fix. Organizations must be willing to dedicate people and time resources.
If the company culture is manipulative, employees are not treated with respect and customers are thought of as commodity items…then no, that company should not blog. Actually, that company should close its doors."
Resten af interviewet kan læses ovre hos "Naked Conversations".
per filip skriver
Hei!
Du stiller så gode spørsmål og har mange gode tanker og svar!
Gøy å lese en så reflektert blog. Keep it up! Jeg skal følge med…
– perfilip, Norge
yin skriver
Toby Bloombergs holdning er i overensstemmelse med det Fredrik Wackå skriver på sin blog Corporate Blogging > http://www.corporateblogging.info/basics/what/ :
A corporate blog is a blog published by, or with the support of, an organization to reach that organization’s goals. Some would say this contradicts the original idea – that of the independent voice giving its views on the world, in a conversation with other independent voices. Probably it does. You must decide for yourself if that’s development or degeneration.
– Wackås bemærkning stiller et væsentligt spørsmål på spidsen: Hvor vigtig er individets stemme, set i forhold til organisationens? Kunne vi forestille os en virksomhed som fx Mærsk begynde at blogge? Boeing gør det ..
Trine-Maria Kristensen skriver
Tak for kommentarer
Jeg synes det er et interessant spørgsmål, om Mærsk skal blogge? Jeg tror, at alle virksomheder skal starte med at stille en masse spørgsmål, der kan afklare om de er “blog-egnede” “måske-egnede” eller “uegnede” – og jeg tror egentlig, at der i rigtigt mange virksomheder – (også blandt de store, blå selskaber som virker støvede) kan være god fornuft i at åbne dialogen og synliggøre den faglighed og stolthed og dygtighed, der driver selskabet.
Jeg har selv arbejdet i et pensionsselskab, som måske udefra så lidt “støvet” ud, men som var befolket af dygtige medarbejdere med dyb indsigt i pension og med kundeservice-folk, der brændte for at løse kundernes problemer. De kunne da sagtens have deltaget i interessante samtaler med kunderne – og have styrket selskabets relationer til kunderne ad den vej?
/Trine-Maria
yin skriver
Ja, men så er vi med det samme ovre i en anden snak om hvilken form for weblog, som egner sig til de forskellige virksomheder. Den er også interessant.
Skal bloggen fungere eksternt som kundeservicemodul, nyhedsmodul, salgsmodul osv. eller skal den understøtte et troværdigt image i kraft af organisationens mod til at lade deres medarbejdere tale frit (hvor frit det så i realiteten er, er et andet interessant spørgsmål).
Toby skriver
Thanks for the mention. I apologize for not speaking the language and therefore, only responding to the English comment.
It will be interesting to see how “business”, in any country, will use blogs. My guess is that companies will venture in slowly – dependent on their internal cultures.