Digital magt til forbrugerne
Carlsberg har genindført den gamle øl-flaske, fordi forbrugerne ikke ville købe den nye, men det er nu ikke det, jeg tænker på – for så vidt jeg ved har indkøbsnettet i den forbindelse spillet en større rolle end internettet?
Jeg tænker på The Economist, som har en artikel om, at forbrugerne har fået mere magt. Indgangsreplikken i artiklen er, at udtrykket "forbrugeren er konge" altid har klinget hult, men på den digitale markedsplads bliver det sandt. Forbrugerne bruger nettet til at checke udbuddet fra forskellige producenter, undersøge priser og diskutere erfaringer med andre forbrugere.
Nogle af reklamebureauerne har også opdaget, at det giver nye udfordringer i markedsføringen: Kevin Roberts fra Saatchi & Saatchi citeres for at sige:
"For the first time the consumer is boss, which is fascinatingly frightening, scary and terrifying, because everything we used to do, everything we used to know, will no longer work."
Eller hvad med Pamela Talbot fra PR-firmaet Edelman som siger:
"The less control a company has over its marketing message, the greater its credibility"
Og ja det er med reference til virksomheder, som tør åbne kommunikationen op og deltage i rigtige samtaler med forbrugerne – for eksempel via blogs eller via debatfora.
Skriv kommentar