Kritik forsvinder ikke, fordi man trykker på “slet” – eller gør den?

Djurs Sommerland har et Afrikaland med Hottentotter og Kannibaler.

djurs_sommerland_hottentotkarrusel

Det er selvfølgelig meget sjovt, hvis man er 1) hvid og 2) historieløs. Udfordringen er, at hvis man enten ikke er hvid eller har fulgt bare en smule med i historietimerne, så bliver man måske paf, rystet, overrasket, vred, ked af det, ubehageligt til mode, træt (lidt afhængig af ens temperament).

Hvis man er historieløs, kan man jo altid google lidt og hurtigt finde ud af at Hottentot er et nedladende udtryk de hvide under koloniseringen af Afrika brugte om folk fra en bestemt stamme, som i øvrigt stort set blev udryddet dengang. Det er derudover for længst påvist at kannibaler spiste hinanden – ikke de hvide – og at det var vist var ret sjældent, det forekom. Hvis nogen opførte sig som vilde på det afrikanske kontinent, var det vel de hvide gæster, men slaveskibe og herremænd med piske, ser man af en eller anden grund ikke så ofte i temaparker?

Personligt synes jeg af samme grund, at det er helt unødvendigt at fremstille andre mennesker som stereotyper og at trampe rundt i et af de sorteste kapitler i verdenshistorien, fordi man gerne vil lave en karrusel og sælge nogle billetter til en sommerforlystelse?

Det kritiske indlæg
Djurs Sommerland har på grund af Hottentotterne og Kannibalerne for et par dage siden modtaget kritik i form af et opslag fra Jin Vilsgaard på deres Faebookside.

Her er Jins oprindelige indlæg:
oprindeligt_opslag

Fans er svære at tale med
Udfordringen med at rejse den slags kritik på en fanside på Facebook er ofte ret store. Fans af sådan et sted som Djurs Sommerland forbinder stedet med familieudflugter, hygge, fridage og en masse andet positivt. De bliver ked af det og fornærmede når nogen ødelægger idyllen og påpeger, at det de hygger sig med er sårende for andre.

Jins indlæg medførte da også ganske mange kommentarer fra fans af siden, som blev vrede, ikke på Djurs Sommerland, men på Jin. Hun blev beskyldt for politisk korrekthed og for at ødelægge den gode stemning, når hun jo bare kunne blive hjemme, hvis hun ikke kunne tåle løjerne.

Og Facebook er sådan indrettet, at når en fan svarer på et opslag, så spreder han samtidig budskabet om opslagets eksistens til venner og familie, som måske også er fans af Djurs Sommerland og som heller ikke synes det de lavede sidste lørdag var spor racistisk eller på nogen måde virkede forkert. Kort sagt på fansider er kritik ret ofte svært, fordi Facebook understøtter at de aktive kernefans (som holder oprigtigt af brandet) ser indholdet før ret mange andre (måske mere kritiske, neutrale eller ligeglade fans).

Kommentarerne på Jins indlæg på siden blev (uanset hvilke mekanismer der var i spil) hurtigt præget af at fans tog Djurs Sommerland i forsvar i meget hårde vendinger og at nogle af dem blev meget vrede og fik svært ved at fokusere på emnet “Er det racistisk at lave en Hottentotkarrusel og en kannibalgryde? Har det betydning for brune eller sorte børn som besøger parken? Fremmer det racisme?”. De brugte i stedet kommentarfeltet til at evaluere Jins intelligens og stille spørgsmåltegn ved hendes ret til at kritisere. Men en god del af kommentarerne var helt sikkert også sagligt formulerede indlæg fra forældre, der synes forlystelserne er harmløse (og som sammenlignede med kritik af Pippi Langstrømpes far, som i bøgerne er Negerkonge, hvilket der også har været debat om) eller fra andre, der godt kunne se Jins pointe.

Djurs Sommerland sletter kritikken
Resultatet er foreløbig blevet at Djurs Sommerland har slettet Jins oprindelige indlæg og alle kommentarerne til hendes opslag. Både de vrede og de velargumenterede og dem, der forsøgte at finde kompromisser mellem stillingerne. Kort sagt har Djurs Sommerland lukket for debatten. Da de slettede, skrev de dette indlæg:

djurs_sommerland_lukning

Som løbende får kommentarer, (som Djurs Sommerland også sletter), men her er et øjebliksbillede af debatten i går sent om eftermiddagen. (I dag er samtlige kommentarer slettet):

kritik2_djurs

kritik1_djurs

Her i dag er der lagt yderligere et opslag ud – hvor Djurs Sommerland igen understreger, at de sletter kommentarer, der har noget at gøre med sagen:

djurs_sommerland_opslag2

Lige nu kan man se at opslaget har 28 kommentarer og at ingen af dem er synlige = de er slettet af Djurs Sommerland.

Derudover har Jin (i en anden tråd) delt det svar, Djurs Sommerland skrev til hende, da hun spurgte, hvorfor de havde slettet hendes oprindelige opslag:

“Hej Jin.
Vi sletter løbende kommentarer der:
- gør brug af bandeord
- gør brug af personangreb
- hvor tonen er ubehagelig
- vi sletter kommentarer, der bruger n-ordet, når det bruges på en stødende facon
- vi sletter ikke kommentarer ud fra afsenders holdning til emnet

Djurs Sommerland har med navngivning af forlystelser og temalande ikke til hensigt at støde nogen og beklager, hvis det er tilfældet.
Navne og temalande vil ikke blive ændret.
Mvh. Djurs Sommerlands Facebook-team”

Men Jins oprindelige indlæg havde jo netop hverken bandeord, personangreb eller andet i sig, som er nævnt her? Udfordringen var at nogle af kommentarerne til hendes indlæg blev ret voldsomme, hvilket vel ikke burde føre til at de sletter hendes oprindelige opslag?

Mine gode råd

1. Hvis du vil kritisere et brand og går via deres Facebookside er det en god idé, at du selv tager et screenshot/ en kopi af dit indlæg – det kan hurtigt blive slettet.

Det er også godt at forberede sig på at de folk som ser dit opslag via siden, er aktive, glade fans, som får vist alle opslag med aktivitet på = du risikerer at møde stor modstand, hvis de ikke kan genkende kritikken. Tag også løbende screenshots af de kommentarer, du modtager – det kan være godt at have som dokumentation senere.

Hvis du vil starte en vaskeægte shitstorm er mere spredning blandt dine egne venner eller bare på mere neutral grund en god idé = så start med selv at dele dit opslag til brandet, på din egen profil og måske også i andre relevante fora, hvor der er større lydhørhed?

2. Hvis du er et brand, som oplever, at du får kritik, er det altid en god idé at tage kritikken alvorligt. Det med at slette på grund af “tonen” virker som regel bare som en rød klud i hovedet på debattørerne og du risikerer, at de tager debatten andre steder hen. Dette blogindlæg er et meget godt eksempel. Jeg meldte mig ud af debatten mandag, men da en ven på Twitter gjorde mig opmærksom på, at Djurs Sommerland slettede Jins opslag og samtlige kommentarer synes jeg simpelthen det blev for plat og så skrev jeg dette blogindlæg om sagen.

Jeg forventer generelt at virksomheder svarer på kritik og jeg tror også, jeg havde en forventning om at de ville undskylde sig med et eller andet i stil med at “i dag ville vi nok ikke udforme forlystelserne sådan, men da de blev lavet (i Ruder Konges tid?) var det anderledes” eller at næste gang de renoverer, vil de se på tematikken eller bare et eller andet formildende?

Omvendt kan det jo være, at denne gang er lykkens gang – altså der, hvor det reelt lykkes for en virksomhed at bremse kritik ved at slette den fra Facebook? Jeg finder metoden ret risikabel, men jeg er som altid også bare spændt på, hvad der sker – og måske er der vitterlig ingen andre, der opdager Hottentotterne og kannibalerne og brokker sig over symbolikken og så er alt jo godt for Djurs Sommerland og det er bare ærgerligt for folk der synes, det virker racistisk?

Derudover er historien her også en god case på at det ikke nytter at slette, hvis formålet er at skjule kritik. Jeg har for eksempel fået screenshots af store dele af debatten og af det oprindelige indlæg (selv om Jin ikke selv havde det) og der er bare altid nogle brugere, som tager kopier, fordi de tænker at censur er en mulighed og at beviser kan være gode at have senere. Og typisk vil brugere der har taget kopier af en debat de selv er involveret i hellere end gerne dele dem i offentligheden, igen og igen. (Hvis noget er ulovligt og bliver delt uden rettigheder mm. så er det en anden sag, her taler jeg om debatindlæg som har været fuldt offentlige indtil et brand beslutter at slette).

3. Hvis du er deltager i debatten. Prøv at forholde dig til emnet og tale om det (er forlystelserne i orden, må man vise en sort person som Hottentot, hvorfor synes du, det er ok eller ikke ok?) i stedet for at vurdere de andre debatdeltageres intelligens og hvorvidt de mangler et spændende liv. Det kommer der intet godt ud af og Djurs Sommerland får ikke mere opbakning ud af, at du kalder de andre deltagere i debatten for skingrende vanvittige. Prøv generelt at sætte dig i andre menneskers sted. Alle internetdebatter ville blive bedre, hvis vi alle overholdt den regel.

Og nu vi er ved reglerne for god debat, så vær opmærksom på, at alle kommentarer på bloggen her godkendes af mig (hvis du har deltaget i debatter herinde før, så er du sikkert allerede godkendt). Det skyldes primært spam, men også at jeg personligt ikke orker debatter, der ikke overholder punkt 3.

Men skriv gerne hvad du tænker om sagen – forsvinder den her kritik fordi Djurs Sommerland har slettet den fra Facebook?

En kommentar til “Kritik forsvinder ikke, fordi man trykker på “slet” – eller gør den?”

  1. Joakim Ditlev:

    Fin beskrivelse, Trine-Maria.

    Jeg har ikke været sagen så minutiøst igennem som dig, men synes faktisk at Djurs Sommerland har klaret sig hæderligt indtil videre. Det kræver, at anklageren har en tabersag, og at ens eget community bakker op. Og det må man sige de har. Der er pt over 800 medlemmer af siden Bevar Hottentot-karusellen i Djurs Sommerland https://www.facebook.com/hottentotkarusellen – det svarer ca. til det antal underskrifter der er imod.

    Måske har de lavet lidt fodfejl ved at rydde lidt for hårdt ud i kommentarerne og være mindre imødekommende. Men denne debat er en del af noget større, som ikke handler om Djurs Sommerland, og som de ikke har interesse i at holde i egne rækker.
    Tegneserieforlaget bag Tintin har heller ingen interesse i at facilitere diskussionen om Tintin i Congo er racistisk eller ej.

Skriv en kommentar