Wiki-gate: TV2 journalister manipulerer med fakta for sjov!

(16.05.09 Update: Lige et link til et interview med redaktøren fra TV2 ovre hos Journalisten. Jeg er ærlig talt ikke imponeret – han har ikke set indslaget – han forsvarer det bare?)

Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt fra TV2 lavede her den anden morgen et indslag i Go’morgen Danmark, hvor de lavede sjov med at Wikipedia er fyldt med fejl.

Problemet var bare at de fejl de grinede af, aldrig har været i Wikipedia – og at de selv havde manipuleret data til at fremstå som noget, der var værd at grine af. De skærmbilleder de viste fra Wikipedia havde TV2 selv fabrikeret!

Computerworld’s Jens Møller Nielsen, har på sin blog “Redaktørens Bord” skrevet en god gennemgang af sagen.

Jeg synes TV2, Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt bør have røde ører efter den her sag. Og spørgsmålet er vel også om sagen bør få disciplinære følger?

Hvis man forestiller sig journalister som for eksempel havde manipuleret med indholdet i en bog eller en artikel for at lave en joke, var de så sluppet afsted med Anders Breinholts bagatelliserende undskyldning? (fra Wikipedia egen debatside om sagen):

Dette var IKKE en test om Wikipedia tester facts eller ej, eller om man kunne snyde Wikipedias system, eller for at miskreditere det. Blot et forsøg på at lave en morsom udgang på et peitit indslag og set i lyset af at det var tænkt som en morsomhed, så faldt det os heller ikke ind at fortælle nærmere at vi selv havde skrevet det for derefter at slette de facts igen.”

Jeg synes det ærgerlige her er, at Breinholt, mens han undskylder sig med at det hele er en stor vittighed, totalt underkender det journalistiske ansvar han vel også er bærer af? Journalistik er jo for pokker med til at lære os, hvordan verden (herunder internettet) er skruet sammen.

Og når en stor gruppe seere nu sidder tilbage med en oplevelse af, at Wikipedia er fejlbehæftet og ubrugeligt, så har TV2, Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt da et medansvar?

Opdaterer lige løbende med links til et par blogindlæg om sagen:
Dorte Toft (som også har video med indslaget)
Journalisten

På Twitter har jeg derudover læst mig til at TV2 kommer med et statement senere på dagen.

5 kommentar til “Wiki-gate: TV2 journalister manipulerer med fakta for sjov!”

  1. Steen Hillebrecht (hoppetossen):

    Helt enig i sidste del af din analyse.

    Morgenværterne og masser af andre journalister sidder med et kæmpe publikum, der jo for pokker bliver påvirket af det, der bliver sagt, og derefter agerer derefter.

    Det er en kendt disciplin så at bagatellisere sin betydning bag efter, hvilket sådan set cementerer at de åbenbart ikke forstår deres rolle som stærke aktører i meningsdannelsen.

    Det, der er ærgerligt, er at de kunne have lavet et indslag, der både var underholdende (intet galt i det) og oplysende.

    Vi hører gang på gang danske journalister med forargelse fortælle, hvordan de arabiske medier rapporterer faktuelt forkert om DK. Resultaterne har til tider været voldsomme.

    Men fejlinformation er ikke usædvanlig herhjemme heller. Det tror jeg, at mange, der har været tæt på en nyhedshistorie (og som blev overrasket over det indhold, der kom ud) er enig med mig om.

  2. TV2wikigate tidslinie - sagen om TV2 vs Wikipedia | Overskrifts underskrift:

    [...] 11:02 Blog: Trine Maria Kristensen blogger på Hovedetpaabloggen: “Wiki-gate: TV2 journalister manipulerer med fakta for sjov” [...]

  3. Kenneth Ley Milling» Blogarkiv » TV2 i wikipedia-skandale - tv2wikigate:

    [...] flere af landets førende mediebloggere op i det røde felt. Både i Medieblogger.dk, Mediehack, Hovedetpaabloggen, The Brand Blog og ikke mindst Dorte Tofts ‘Bizzen – IT & Business‘ er der [...]

  4. #TV2wikigate | KropBlog:

    [...] Hovedetpåbloggen.dk [...]

  5. hovedetpaabloggen.dk » Blog Archive » Hvad kan organisationer lære af TV2 Wikigate?:

    [...] går afholdt Socialsquare et lille møde om, hvad organisationer kan lære af TV2 Wikigate – og her er et par af [...]

Skriv en kommentar