EU direktiv slår ned på falske blogs

Det lader til at et nyt EU-direktiv vil sætte fokus på snyde-markedsføring – herunder falske blogs.

The Register skriver blandt andet om direktivet:

Under laws due to come into force at the beginning of next year, … , companies posing as consumers on fake blogs, providing fake testimonies on consumer rating websites such as TripAdvisor, or writing fake book reviews on Amazon risk criminal or civil liability.

The new rules are the result of the EU’s Unfair Commercial Practices Directive, which is designed to do exactly what it says on the tin. Not only will it impose a general ban on unfair practices, but it will also include two main categories of unfair commercial practice: misleading practices and aggressive practices. Whether a commercial practice is unfair will be assessed in light of the effect it has, or is likely to have, on the average consumer’s decision to buy.

Kanon nyhed – det gør det jo endnu lettere at forklare virksomheder, at den bedste måde at komme ind i samtalen på nettet på er ved at deltage, være tilstede og tale til folk i øjenhøjde – og at gode langsigtede relationer typisk trives bedst uden at være baseret på snyd og bedrag :-)

Jeg så historien hos Neville Hobson.

4 kommentar til “EU direktiv slår ned på falske blogs”

  1. Claus:

    Så længe Prevn ikke pludselig bliver ulovlig.

  2. Trine-Maria:

    Hmm – jeg tror, kun det er falske blogs skrevet af virksomheder med henblik på at franarre mennesker deres tillid (nå nej, penge!) der bliver omfattet (i øvrigt altså på linie med alt muligt andet bogus markedsføring…)

  3. Spacemermaid » Blog-arkiv » Bloggere om at blogge:

    [...] Hovedet på bloggen: Eu direktiv slår ned på falske blogs [...]

  4. Arvid:

    Havde slet ikke hørt om det her. Det er en ret spændende sag, synes jeg. For det er jo noget, der er svært grænsende til umuligt at håndhæve. Jeg er ved at skrive bachelor om corporate blogging og min skrivepartner og jeg har i den forbindelse diskuteret netop det man kunne kalde ghostblogging. Er det ikke naivt at forestille sig at det ikke allerede foregår? Vi kommer nok ikke til at komme nærmere ind på det i opgaven, fordi det i videnskabelig sammenhæng hurtigt bare bliver spekulation, da det jo i sidste ende er meget svært at bevise. Men det er jo ret interessant. Særligt hvis(!) corporate blogging slår igennem på samme måde som politikerblogs.

    Men hvad stopper et firma eller en politiker fra at få egne folk til under dække af almindelige borgeres navne at poste spørgsmål på deres blogs som de så kan give det rette spin? Brug af gendrivelser er jo en ældgammelt retorisk teknik, og hvorfor skulle det ikke kunne realiseres på bloggen, endda med ekstra kraft takket være troen på den “åbne samtale”? Kan man på den måde i virkeligheden ikke til en vis grad manipulere blogosfæren?

Skriv en kommentar