Skal virksomheder selv starte samtaler – eller deltage i samtaler, der foregår?
For et stykke tid siden skrev jeg om fænomenet Mentos/Coca Cola Light videoer.
På videodelingstjenesten Youtube var der dengang en masse fantastiske videoer, der viste, at når man smider Mentos pastiller ned i Coca Cola Light, så eksploderer sodavanden i en fontæne af brus.
Coca Cola og Mentos valgte forskellige tilgange til fænomenet. Coca Cola lagde afstand til fænomenet. Mentos synes, det var fantastisk.
De 2 virksomheder har også valgt forskellige fortsættelser på historien:
Coca Cola har forsøgt at flytte samtalen
Coca Cola valgte efter den megen buzz om videoerne, at lave deres egen konkurrence på deres egen side. Foreløbig har det givet 52 videoer – hvoraf den mest sete er vist 2000 gange:
Besøg siden her. (jeg kan ikke linke direkte – da det er flash. Vælg nordamerika/english)
Mentos fortsatte samtalen
Mentos har derimod lavet en konkurrence i samarbejde med YouTube. Resultatet er foreløbig, at de har fået ca. 125 videoer, som tilsammen er set mere end 400.000 gange. En af videoerne har været vist mere end 200.000 gange.
Og hvad kan marketing så lære af det?
At når der er gang i samtaler om virksomheden eller om produkterne på nettet, så skal man overveje nøje, om det kan svare sig at forsøge at flytte det, der allerede foregår i en bestemt retning – eller om man måske får mere ud af at skubbe til den bold, der allerede triller?
Skriv kommentar