Bruger dine kunder dit produkt hensigtsmæssigt?
Kathy Sierra, som skriver bloggen “Creating Passionate Users” blogger i dag om forholdet mellem det dit produkt KAN bruges til – og det dine kunder rent faktisk bruger det til.
Hun illustrerer problemet sådan her:
Mange brugere kender ikke ret mange funktioner eller hjørner af de produkter, de bruger. Hvis kunden altid bruger ‘autofokus’ på det meget avancerede kamera, er det så et problem? Burde virksomheden/producenten gøre noget for at øge brugen af de funktionalisteter, som produktet byder på? Tænk på din mobiltelefon – hvor mange af knapperne i menuen bruger du faktisk til noget?
Hun foreslår en række ting, man kan gøre for at hjælpe brugerne:
– holde op med at fokusere på produktet
– fokusere mere på anvendelsen
– se kritisk på brugervenligheden
– skabe et netværk for vores kunder, så de kan hjælpe hinanden
– lave kurser der gør folk bedre til det de skal bruge produktet til
Og så spørger hun om løsningen så ser sådan her ud?
En af kommentarerne fra hendes læsere går skridtet videre og siger, at det først bliver rigtig interessant, når brugerne udvider den violette cirkel udover den grønne – altså når brugerne begynder at bruge produktet på måder, som ikke indgår i producentens overvejelser.
Og det fik så mig til at tænke på Ikea Hacker – en blog, hvor en glad Ikea kunde viser billeder af, hvordan man kan bruge Ikeas produkter på måder, som ikke var tiltænkt.
Læs hele indlægget om kundernes brug af produkters funktioner på Creating Passionate Users
Skriv kommentar