Live-blogging fra New Media Days

Jeg er på konferencen New Media Days i Valby. DR har arrangeret – med samarbejdspartnere – blandt andet FDIM (som blogger fra konferencen her). Jeg er blevet presseakkrediteret – som blogger – er det ikke sjovt? Jeg vil prøve at blogge lidt i løbet af dagen, men har ingen strøm, så kan kun love aktion, så længe der er batteri.

Lige nu har Oliver Gardiner fra BBC ordet. Han taler om mediernes udvikling – og om at hver generation har sit medie. Internettet bliver stort – han viser en film fra BBC, som understreger, at BBC skal have fart på, de skal følge med og allerhelst være foran udvikling. Filmen viser udviklingen og videomaskinen bliver nævnt, som der, hvor forbrugerne tog magten og begyndte selv at bestemme.

I filmen taler de om at iPod gav forbrugerne magt over musikindustrien – og nu er video på vej til samme niveau – fordi Sky har lanceret en service hvor du kan indspille 2 års Eastenders på video – og kan få leveret dine 10 favoritfilm, timeshiftet, når du har lyst.

BBC understreger at TV er dødt. Det handler om at producere indhold, som forbrugerne så kan tilgå med de redskaber de ønsker. Teknologien bliver mere og mere brugervenlig – og det er kun et spørgsmål om tid før forbrugerne kan mestere kompleksiteten.

Encyclopedia Britanica nævnes, som et medie der blev kørt over af internettet og CD-rommer – de forstod det ikke. Før det var for sent.

Taler om et internt system der hedder Colledia – som gør det muligt for ansatte i BBC at få adgang til filer, billeder, nyheder – ALT hvad der findes i arkivet og flytte det, bruge stumper af det- sætte det ind i nye sammenhænge. De har også set i øjnene, at det ikke varer længe før Colledia-lignende redskaber er ude hos alle kunderne!

Hvad sker der med TV?
Det digitale har den fordel at kopierne er ligeså gode som originalen. Digital tv bliver bedre kvalitet end det vi er vant til HDTV kommer næste år. BBC har flyttet den afdeling der laver digital tv tilbage i tv-afdelingen for de ser det ikke længere som en ad-on til noget tv – men som en almidelig del af processen.

Hvad sker der med Internettet?
Internettet er stort – nem til at distribuere indhold, men giver også mulighed for samarbejde med brugerne. Man skal skabe indhold, men også hoste indhold skabt af andre. I forbindelse med filmen Hitchhikers Guide to the Galaxy . ville BBC lave et opslagsværk, hvor folk kunne forklare galaxen for turister. Åbenlyst en krævende opgave – og derfor brugte de brugerne. Det er blevet til et community, hvor artikler strømer til og hvor det er brugerne der bestemmer hvornår en artikel er god. Ligesom wikipedia, men på BBCs egen hjemmeside.

Hvad er forventingerne?
At man kan få adgang til alt, fra allesteder! Betyder at selv om formaterne er ligegyldige, så må BBC følge med i. hvilke dimser folk har i lommerne. On Demand vil have en radikal betydning for den måde vi oplever medierne på. Og der skal store forandringer til i BBC (og i andre medier) – for folk tænker på BBC som tv-stationer, og det betyder døden i On-Demand verdenen. Omvendt kan BBC i følge Gardiner ikke bare give alle programmer væk til kunderne. Rettighedshaverne il blive krænket – og i stedet eksperimenterer man med On-Demand som så kan ses i 7 dage for eksempel.

Og det bliver meget værre?
BBC er slet ikke i kontrol længere. Største problem er at der er så meget andet brugerne kan lave – for eksempel er spil blevet stort – Poker er et kæmpehit på nettet. Gardiner fortæller, at han selv er en generation fra at forstå det, men alligevel kan han sagtens leve uden TV – han kan se udfordringerne og spændingen i spil. Vigtigt at forstå, at brugerne HAR kontrollen også, hvis vi ikke kan lide Poker på nettet.

"Make, show, store" vil ikke fungere i fremtiden.
Endnu en video som er blevet brugt internt i BBC vises.Filmen spoler os frem til 2010 – og så har alle en EPG. Electronic Programming Guide – som sikrer at man kan finde præcis det program, man vil se, når man vil. Folk finder kun BBCs programmer, hvis de er relvante for dem. Folk laver tilmed deres egne programmer – eller spiller hovedrollen i en serie – eller klipper serier sammen på nye måder – og det er slut med at BBC laver endeløs redigering – alle kan redigere selv – og det er blevet let.

Alle programmerne kan ses på alle platforme alle steder.

Gardiner afslutter med, at sige at de her forandringer er så vooldsomme, at vi ikke begriber omfanget af det. – og vi er kun på tærsklen af den her forandring.

Tim Frank spørger om organisationen og kulturen er gearet til fremtiden i BBC – Gardiner svarer, at de arbejder på det, men det ER svært at forandre kulturen. For eksempel var der 50 journalister i organisationen, som bad den samme person om et interview (efter en spændende tale) – og der skal man lære at dele, at arbejde sammen.

Og til alle mediefolk der lytter: bemærk at fremtiden er om 5 år i filmen! Ikke om 10 år og ikke om 50 år. Så det er NU I skal i gang med at være modige og løbe nogle risici :-)

Pause

Et blik på "Det digitale hjem"

Alt det der med at downloade og plugge in og installere og have ledninger over det hele, er nødt til at forsvinde for at vi kan få frigjort indholdet fra dimserne.

I gamle dage kostede det penge at lagre sine informationer – idag er det gratis

Og så den lange hale – hvis noget ikke kan betale sig i dag, fordi du ikke kan finde 10.000 danskere der intersserer sig for dit program, så kan det måske betale sig alligevel – hvis du kan finde 10.000 brugere verden over.

Interface
Network
Storage
Content
Brain/Processing

Microsoft tror at "brains" vil være vigtigst – at vi skal have en computer i huset. som kan distribuere osv. Og så er der Sky og Tivo på tv-siden og spillekonsollerne, som skal være "mediecenter" i hjemmet. Også telefonselskaberne (Nokia og Vodafone) nævnes som "brain-muligheder".

Forskelle mellem PC og TV-verden. Tv-verdenen er lukket, arbejder i egne formater, ejer og kontrollere indholdet

Scenarier for fremtidens digitale hjem

Paul Jackson fra Forrester gennemgår dels, hvor langt vi er kommet med den digitale dækning og dels hvor vi kan forvente at vi skal hen. 80% har en mobiltelefon, 50% er på nettet, 25% med bredbånd (tallene er europæiske – og Paul understreger at han godt ved, at tallene for internet er for lave for DK)

1. Fractured landscape – forskellige netværk – meget som i dag – tv for sig, telefon for sig, pc for sig – ingen nye forretningsmodeller og ingen synergi

2. Always on – big pipes – Telefon, fjernsyn, pc – alt er On-Demand – det fjerner bekymringen for lagring og dermed rettighedsproblemer – for du gemmer ikke noget og du kan ikke redigere eller interagere med det

3. 3. Asynchronous pipes – pc er en hub til de andre redskaber – til tv og til radio og til telefon og dette er mareridtet for rettighedshavere, som får problemer med at man kan lagre tusindvis af gigabytes og rode rundt med dem selv.

Det vi vil se er nok en kombination af ovenstående modeller.

Hvad står i vejen?
Elusive benefits – svært at se fordelen – man har jo allerede mulighed for at se fodbold, når man vil (TIVO-land)

Teknologi er umodent – det er alt for svært at installere et netværk der hjemme – skal være meget lettere

Business models – meget få kan tjene penge på de her modeller. BBC kan måske være i en unik position og Sky kan også tjene penge – men hvad sker der med hele reklamesiden.

Replacement cycles – folk skifter ikke deres udstyr ud i en hastighed, som muliggør visionen fra dag til dag

Forretningsmodellen
The long tail – forretningsmodellerne ligger i nicherne og i at finde de 10.000 verden over som er interesserede i netop det emne – og at finde reklamefolk, som vil reklamere overfor netop de 10.000.

3 kommentar til “Live-blogging fra New Media Days”

  1. tveskov:

    Vi får en forlængerledning, men den er til deling…

  2. Stefan Bøgh-Andersen:

    Rart at følge Konferencen via din blog, når nu man ikke selv kan være tilstede.
    Tak. Keep up the blogging :)

  3. Lasse:

    Hej Trine,
    Kan jeg se tidspunkt for dine opdateringer noget sted?
    Det er svært at følge programmets kronologi.

    Ellers et perspektivrigt skriv.

    Tak, Lasse

Skriv en kommentar