Arla blogger og jeg er medskyldig

Endelig kan det afsløres, at Arla har startet 3 weblogs.

Omtanker af Maja Møller og Louis Illum Honoré fra kommunikationsafdelingen
Krop & Kost af Trine Vase Bendsen der er ernæringsekspert
Bækgården af Mikael Nørby-Lassen, som er andelshaver og landmand i Arla og hans kone Inge som er sygeplejerske

Min rolle i processen
Konkret består min medskyld i, at jeg, sammen med Thomas Madsen-Mygdal (Social Square) har hjulpet Arla med at finde ud af, hvor weblogs passer ind strategisk i deres forandringsarbejde, hvilke emner, det kunne være spændende at blogge om, rekruttering af interne bloggere, uddannelse af bloggere mm. Derudover har vi i samarbejde med bloggerne i Arla og en af Arlas jurister lavet et sæt weblog-retningslinier, som kan læses her. Reglerne er blevet til på baggrund af nogle af de mange andre weblogregler, der findes i Sun, Yahoo!, Hill&Knowlton med flere

Weblogs som et naturligt næste skridt
Weblogs var et naturligt næste skridt i Arlas orientering mod mere dialog. De åbnede Arla Forum i februar – og var selv opmærksomme på at "spørgsmål og svar" ikke giver plads til meget dialog. Så de vidste godt, at der skulle ske noget mere.

Vores præsentationer internt i organisationen er blevet mødt med alt fra en anerkendelse af weblogs, som noget "der jo måtte komme, når man ser på udviklingen i verden omkring os" – til udbrud alá: "Jamen, hvordan vil I dog kontrollere det?" – og vi har haft mange spændende samtaler undervejs om potentialet og risikoen ved weblogs i virksomheder.

Tillykke og fortsat god vind med læreprocessen
Arla starter som nævnt med 3 weblogs, men der er flere under opsejling – selv om der ikke er truffet nogen beslutning om antal eller emner endnu.

Jeg håber, at bloggerne fra Arla vil få en masse godt og spændende ud af at blogge. Jeg glæder mig til fortsat at evaluere og diskutere indsatsen med Arla og med andre – og nu hvor vi er ude i åbenheden vil jeg også prøve at blogge mere løbende om de erfaringer, vi selv gør os undervejs – for jeg synes selvfølgelig det er spændende, hvordan verden tager imod Arlas weblogs?

9 kommentar til “Arla blogger og jeg er medskyldig”

  1. Katrine Thielke:

    Det ser godt ud – jeg er spændt på, om de har lige så svært ved at generere debat, som vi har i PVS. Noget tyder på, at så snart det handler om lidt komplicerede emner, så er folk ikke så villige til at sætte deres faglighed på spil. Havde det nu været de rene BT-emner vi bloggede, så ville det være nemmere og mindre forpligtende for brugerne at lægge en kommentar.

    Så spørgsmålet er: skal man tilpasse indholdet, så det bliver ‘nemmere’ for brugerne at lægge en kommentar, eller skal man vente til brugerne er klar til at risikere lidt mere af dem selv?

  2. Jesper Bindslev:

    Godt gået. At Arla begynder at indgå i samtalerne på nettet er et enormt skridt i den rigtige retning! Spændende at se hvorledes det udvikler sig!

  3. Thomas Madsen-Mygdal:

    Ja, det er en interessant problemstilling.

    Folk er så fokuserede på dialogen – og ikke den dialog der sker på tværs af blogs.

    Eller den transformation der forhåbentligt sker hos individerne når de blogger, involverer, åbner op – tør noget.

    Er formålet med en blog dialog i kommentarfelterne?

    Eller erkendelser for individerne?

    Dunno.

  4. Ditte Maria Bergstrøm:

    Det er godt gået at I har fået Arla til at blogge, men jeg tænker stadig at den modvilje (mange) har fået mod dem, vil være svær at hamle op med blot ved at ‘åbne’ sig mere og indbyde til dialog. Men klart en forbedrelse i forhold til deres Forum.

  5. Gunnar Langemark:

    Det er skønt, at se, at Arla tør det her. Jeg synes at Thomas har en pointe når han siger, at der sker noget med folk der blogger. Det kan være svært, at skabe dialog og debat. Det er næsten umuligt, at få den til at vare ved.
    Det er vanskeligt, at undgå skuffelse hos de involverede.
    Hvis man fokuserer på, at blogging og andre dialogorienterede værktøjer i en organisation, er lige så meget til for organisationens egen udvikling, som for den dialog der opstår, så tror jeg, at der måske er en chance for, ikke at skuffe for meget.

    Arla blogger – kontrolleret. Godt.
    De er gået i regulær dialog. Godt. (jeg har testet dem lidt)
    Men hvor mange gider det her til daglig, når nyhedens interesse lægger sig?
    Og hvordan vil de takle situationen, når der en dag opstår en virkelig krise?
    Faktisk tror jeg at bloggens virkelige styrke kan vise sig i tilfælde af en stor krise. Men det kræver, at de der skriver bloggen er opgaven voksne. Og det kræver at topledelsen i organisationen virkelig tror på det. Ellers lukker de bloggen, fordi de er bange for en regulær dialog, og ikke er trygge ved den, når der er risiko involveret.

    Så er der jo også problemet med Børsnoterede selskaber, der kan få STORE problemer, hvis de giver los. De SKAL jo orientere ad bestemte kanaler for, at følge reglerne.

    Nok herfra.

    Tillykke.

    Gunnar

  6. Thomas Madsen-Mygdal:

    Gunnar,

    Jeg tror du har meget ret i det med krise – omend jeg hellere ville kalde det mening eller vendepunkt.

    Alle bloggere har den oplevelse hvor bloggen lige pludselig gav en helt ny mening.

    Hvor du skrev noget halv kryptisk og en ukendt person lige pludselig kommenterede og havde den samme interesse, kunne lede dig i en retning, mv. Der hvor processen i at blogge – vide at dine tanker om et svært emne vil blive læst og analyseret af en hulens masse bloggere – eller blot at se dine tanker på skærmen gør en kæmpe forskel for din egen måde at reagere på i en situation.

    Tror at det er derfra at bloggen bliver et fast element man ikke kan slippe helt igen.

  7. Gunnar Langemark:

    Ja Thomas,
    Jeg lærer i hvert fald en hel del af forskellige former for online kommunikation. Også hvad det er jeg ikke rigtig kan lære.
    Og jeg er endda en halvgammel stodder.
    Godt for mig.
    :-)

  8. Henrik Harsbo:

    Både et interessant og spændende tiltag fra Arla. Men foreløbig er blogindholdet jo mest den blødere reklamevare og tekster, der mestendels stryger virksomheden med hårene. Skal bloggen virkelig fungere som troværdig corporate blog, tror jeg, at der skal mere selvkritik ind i spalterne. Noget som er særdeles svært for en hvilken som helst virksomhed – og i realiteten den virkelige udfordring ved corporate blogs.

    Allerbedst ville det virke, tror jeg, hvis man fx kunne få et par Arla-kunder til at blogge deres ærlige mening om Arla’s mange produkter.

  9. mymarkup.net:

    Mjölka!

    Danska Trine-Maria Kristensen skriver om att Arla i Danmark har startat bloggar: Omtanker skrivs av två personer från kommunikationsavdelningen, Krop…

Skriv en kommentar